گروه گردشگری- مدیرعامل صندوق احیای اماکن تاریخی از برنامه صندوق احیا در سال جاری مبنی بر حمایت از مالکان اماکن تاریخی و ایجاد جریان احیای بناهای تاریخی در سال 93 خبر داد. ایروانی با بیان این مطلب افزود: با توجه به وجود بالغ بر 30 هزار هکتار بافت و اماکن تاریخی در شهرهای کشور، دستیابی به این هدف فقط از طریق سازمان میراث فرهنگی ممکن نیست و تعامل و هم‌افزایی کلیه دستگاه‌های دولتی، نهادهای عمومی و تشکل‌های مردم نهاد نقش موثری در این بحث ایفا می‌کند.

وی با اشاره به چند حوزه‌ای بودن مرمت؛ احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی، اقدام در خصوص سیاست‌گذاری لازم برای ایجاد سازوکار و شرایط لازم برای دستیابی به این هدف را حول چند محور دانست. ایجاد شرایط اعطای معافیت‌های پرداخت عوارض تغییرکاربری، اعطای تراکم‌های سیار ساخت‌وساز برای برطرف کردن موضوع عدم انتفاع مالکان خصوصی اماکن تاریخی، امکان به وثیقه گذاشتن اسناد اماکن تاریخی نزد بانک‌ها برای اخذ تسهیلات، ازجمله این محورها بود. وی همچنین تکمیل سرانه‌ کاربری‌های شهری در اماکن تاریخی، حمایت و هدایت‌ مالکان خصوصی در حوزه فنی و مهندسی برای تهیه طرح‌ها، شرایط بیمه‌ای و غیره و در نهایت اختصاص تسهیلات مالی و بانکی به مالکان اماکن تاریخی از محل صندوق توسعه ملی در جهت ایجاد کاربری‌های گردشگری در این اماکن را از سایر محورها تعریف کرد. مدیرعامل صندوق احیا افزود: هموار کردن مسیر این فرآیند و محورهای مذکور در چند مرحله امکان‌پذیر است؛ در حوزه نظری و آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم، اول بررسی قوانین و مقررات و بهره‌برداری از قوانین معطل مانده در این حوزه و ارزیابی نواقص قانونی در این رابطه و پیشنهاد اصلاحات قانونی لازم باید انجام شود و در ادامه تهیه و تنظیم دستورالعمل‌ها و روندهای آسان در جهت حمایت از مرمت و احیا و بهره‌برداری اماکن تحت مالکیت خصوصی صورت گیرد.
در مرحله عملی و ترویج مباحث اعطای کاربری و احیا، در ابتدا باید جلسات مشترکی با شهرداری‌ها و اعضای شوراهای شهر در شهرهای دارای بافت تاریخی، در جهت معافیت‌ها و تسهیلات لازم از سوی مدیریت شهری برای مالکان اماکن تاریخی برگزار شود. سپس تعامل با حوزه‌های ذی‌ربط وزارت راه و شهرسازی در جهت هماهنگ‌شدن طرح‌ها و برنامه‌های دو دستگاه اجرایی حاکمیتی در طرح‌های کلان جاری شهری انجام شود.