گروه گردشگری- پرستو فخاریان: رئیس اتحادیه هتل‌ها و مراکز اقامتی استان تهران از گردهمایی روسای صنوف مرتبط با گردشگری برای گفت‌وگو پیرامون طرح اخیر مجلس شورای اسلامی مبنی بر انگشت‌نگاری از اتباع اروپایی هنگام ورود به ایران خبر داد. فرخمهر در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به این موضوع که طبق آمار در نوروز گذشته تنها 7درصد از هموطنانمان در هتل‌ها و مراکز اقامتی استاندارد اقامت داشته‌اند، از لزوم توسعه گردشگری خارجی در کنار گردشگری داخلی سخن گفت.
وی همچنین تصریح کرد: در شرایطی که سیاست کلی کشور نسبت به توسعه گردشگری دیدی مثبت دارد، باید به این موضوع نیز توجه کرد که تنها با گردشگری داخلی نمی‌توان این توسعه را به دست آورد. او اضافه کرد: بنابراین باید در حوزه توریسم ورودی به کشور بیش از پیش کار کرد. رئیس اتحادیه هتل‌ها و مراکز اقامتی استان تهران طرح انگشت‌نگاری از اتباع اروپایی را عامل کاهش شدید حضور گردشگران اروپایی عنوان و تصریح کرد: پس از روی کار آمدن دولت جدید و از شهریور سال گذشته شاهد افزایش ۲۵تا ۳۰ درصدی حضور توریست‌های خارجی بوده‌ایم و این در حالی است که تصویب و اجرای چنین طرحی می‌تواند لطمات جبران‌ناپذیری را متوجه حوزه این جامعه هدف کند. فرخمهر افزود: در حال حاضر تعداد بسیاری هتل در کشور وجود دارد که باید به فکر پر شدن اتاق‌های آنها هم باشیم. وی تاکید کرد: فعالان حوزه گردشگری و صنوف مختلف عصر روزسه‌شنبه (امروز) با حضور در هتل بزرگ فردوسی تهران، در خصوص طرح انگشت‌نگاری گفت‌وگو و در پایان بیانیه‌‌ای نیز صادر خواهند کرد.
انگشت‌نگاری مشکلی ایجاد نمی‌کند!
در همین حال رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران، به «دنیای اقتصاد» گفت: به نظر من با اعمال این طرح، تغییری در ورود گردشگران اروپایی به کشور ایجاد نخواهد شد؛ چراکه اگر بازاریابی در این خصوص به درستی انجام شده باشد و گردشگر بخواهد که به ایران بیاید، یک انگشت‌نگاری نمی‌تواند مانع او شود. محمدحسن کرمانی با اشاره به انگشت‌نگاری برخی کشورهای اروپایی از اتباع کشورمان، این طرح را عکس‌العملی به چنین موضوعی دانست و افزود: تا زمانی که این طرح اجرایی نشود و گزارش‌های مستندی مبنی بر اینکه در ورود گردشگر اثر منفی داشته است به دست نرسد، نمی‌توان قاطعانه در این رابطه اظهار نظر کرد. وی تصریح کرد: چنانچه این طرح عملی شد و متعاقب آن ورود گردشگران کاهش یافت، می‌توان بررسی‌هایی را صورت داد. وی خاطر نشان کرد: گردشگران اروپایی در برابر این اتفاق عکس‌العملی نخواهد داشت و صرفا این ما هستیم که مساله را بزرگ کرده‌ایم. کرمانی در پایان با اشاره به گردهمایی صنوف گردشگری گفت: در این جلسه شرکت نخواهم کرد.
به نظر می‌رسد طرحی که در دستور کار مجلس قرار دارد، موافقان و مخالفانی را به همراه داشته است. به گزارش «دنیای اقتصاد»، در روزهای گذشته معاون گردشگری کشور نیز مخالفت خود را با این طرح اعلام کرد و گفت: اگر قرار است گردشگر خارجی برای تقویت اقتصاد ملی به ایران جذب کنیم، باید از همین کشورهای ثروتمند اروپایی باشد که حالا برای انگشت‌نگاری از آنها قصد شده است. ما با این کار فقط خودمان را محدود می‌کنیم.