گروه گردشگری- سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت درباره‌ سفر دریایی به عتبات عالیات عراق گفت: تفاهم‌نامه‌ای با شرکت کشتیرانی «والفجر» بسته شده که یکی از بسته‌های سفر آن سفر دریایی به عتبات است. احتمالا قیمت‌ها تا 10 روز آینده قطعی و اعلام خواهد شد که انجام این سفر به اعلام آمادگی مردم بستگی دارد. نخستین نشست خبری رئیس سازمان حج و زیارت صبح امروز با ارائه گزارشاتی درخصوص برگزاری عمره 92 و تمتع 93 و اعزام زائران به عتبات عالیات برگزار شد.
به گزارش «ایسنا»، رئیس سازمان حج و زیارت در پاسخ به پرسشی درباره‌ حذف انحصار برای اعزام به عتبات با توجه به تجربه‌ نوروز و مشارکت برخی آژانس‌های مسافرتی، اظهار کرد: از مجموع ۱۸۰۰ دفتر زیارتی، ۱۴۲۰ آژانس سهام‌دار شرکت شمسا هستند و این انحصاری که گاهی مطرح می‌شود واقعا وجود ندارد، چراکه بیش از نیمی از آژانس‌ها سهام شمسا را دارند. با این حال قرار است اساسنامه‌ شمسا تغییر کند تا آن ۴۰۰ دفتر دیگر هم عضو شوند.
او افزود: دومین راهکار این است با توجه به مناسبت‌های زیادی که در طول سال با آن روبه‌رو هستیم همچون اربعین، می‌توانیم از ظرفیت بخش خصوصی و سایر دفاتر خدمات مسافرتی دارای مجوز بند (پ) بهره جوییم. اوحدی درباره‌ اختصاص ارز دولتی به سفر عتبات عالیات نیز گفت: با توجه به مذاکراتی که به‌تازگی با بانک مرکزی داشتیم و گشایشی که در کارهای آنها به‌ وجود آمده، امیدواریم با همکاری وزارت نفت، ارزش مبادلاتی برای عتبات بگیریم. اگر این روال ادامه داشته باشد دوباره ۱۰ درصد قیمت‌ها را تعدیل می‌کنیم.
وی همچنین از تشکیل کنسرسیومی شامل بانک‌های ملی، ملت، گردشگری و بخش خصوصی برای پیگیری پروژه‌های شرکت «توسعه‌ امید زائر» که اسفندماه سال گذشته تصویب شد، خبر داد و گفت: ۲۵ درصد از سهم این کنسرسیوم به بانک ملی، ۲۵ درصد دیگر به بانک ملت، ۲۰ درصد از این سهم به بانک گردشگری، ۲۰ درصد دیگر به حوزه‌ توسعه‌ اقتصادی عراق و ۱۰ درصد به شرکت «توسعه‌ امید زائر» اختصاص دارد و با این وجود، هیچ محدودیتی برای جذب سرمایه‌گذاران خصوصی نداریم.
به گزارش «خبرگزاری میراث فرهنگی» رئیس سازمان حج و زیارت گفت: قیمت‌های عمره مدیریت شده‌است چنان‌که کاهش ۶/۱۵ درصدی نسبت به سال گذشته را شاهد بودیم. همچنین تعداد روزهای اقامت در عربستان از ۱۲ به ۱۰ روز کاهش داشت که در نهایت ۴۰۰ میلیارد تومان در هزینه‌های عمره صرفه‌جویی شده ‌است.