همکاری شهرداری در ساخت هتل‌های 4و5ستاره

گروه گردشگری: صبح روز گذشته، عضو سابق شورای شهر و رئیس فعلی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در جمع همکاران سابقش حاضر شد تا با آنها در خصوص میراث فرهنگی و گردشگری به گفت‌وگو و تبادل‌نظر بپردازد. مسعود سلطانی‌فر که پیش از آنکه در سازمان جانشین نجفی شود عضو شورای شهر تهران بزرگ بود، دیروز با اشاره به زمینه‌های مشترک همکاری بین مدیریت شهری و این سازمان از همکاران سابقش در شورای اسلامی شهر تهران خواست کمیته مشترکی با مسوولان این سازمان تشکیل دهند.

آینده امیدوار کننده گردشگری کشور

به گزارش «ایسنا»، مسعود سلطانی‌فر در جلسه صبح دیروز ضمن ارائه آماری از میزان جابه‌جایی گردشگران در دنیا اظهار کرد: در سال ۱۹۵۰ ‌میلادی، ۲۵میلیون نفر گردشگر در دنیا جابه‌جا شدند، این آمار در سال ۲۰۰۵ میلادی به ۸۰۰ میلیون نفر افزایش یافت و در سال ۲۰۱۳ میلادی به رقم یک‌میلیارد و ۱۸۷میلیون گردشگر رسید و به کشورهای مختلف، چیزی حدود ۱۲۵۰میلیارد دلار سود رسید.

وی افزود: تراز گردشگری در سال ۱۳۹۲، ۵‌/‌۴ میلیون نفر گردشگر خارجی بود که از این تعداد، یک‌میلیون و ۶۰۰هزار نفر از عراق و یک‌میلیون نفر از جمهوری آذربایجان و بقیه از کشورهای مرزی به ایران وارد شدند. در خوش‌بینانه‌ترین حالت از ورود این گردشگران ۵ میلیارد دلار درآمد داشته‌ایم در مقابل در همین سال ۷ میلیون گردشگر خروجی داشتیم که در بدبینانه‌ترین برآورد ۱۰ میلیارد دلار از کشور خارج کردند. سلطانی‌فر با اشاره به چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور که براساس آن تا سال ۱۴۰۴ برنامه‌ریزی‌ها برای ورود ۲۰میلیون گردشگر به کشور با درآمد ۲۵ تا ۳۰ میلیون دلار است‌، بیان کرد: بر این اساس در مدت زمان گذشته تراز منفی داشته‌ایم که این رقم نشان می‌دهد، در حوزه‌ گردشگری با رشدی منفی مواجه هستیم که این نشان می‌دهد راه آینده پر پیچ و خم است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، همچنین با اشاره به افزایش ورود گردشگر خارجی به کشور در طول ۴۵ روز نخست امسال، گفت: در حال حاضر بیشتر تورهای ورودی در حال ثبت‌‌نام گردشگران خارجی برای سال ۲۰۱۵ میلادی هستند که این نشان می‌دهد خوشبختانه صنعت گردشگری روبه رشد است. سلطانی‌فر اضافه کرد: روند رشد گردشگران در دنیا به گونه‌ای است که پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۰ یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون گردشگر در دنیا جابه‌جا شوند، بنابراین آینده گردشگری کشور امیدوار کننده و مثبت است.

به گزارش «مهر»، معاون میراث فرهنگی رئیس‌جمهور با اشاره به کمبود هتل در کشور گفت: مشکلات ما نبود هتل‌های چهار و پنج ستاره است که شهرداری می‌تواند در این زمینه با ما همکاری خوبی داشته باشد.

تفاهم‌نامه‌ها اجرایی شود!

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به زمینه‌های همکاری که در گذشته بین شورای شهر‌، شهرداری و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری وجود داشته و بین این سه نهاد تفاهم‌نامه‌هایی مبادله شده است‌، بیان کرد: در حال حاضر باید بخش اجرایی این سه نهاد، پیگیری‌های مورد نیاز از سوی دو طرف را برای اجرایی کردن آن تفاهم‌نامه‌ها داشته باشد. ‌

سلطانی فر با اشاره به تعداد آثار ثبتی و شناسایی‌شده‌ تاریخی در کشور، اظهار کرد: با یک حساب سرانگشتی برای آزادسازی بناهای تاریخی شناسایی‌شده‌، کاوش‌، احیا‌ و مرمت آنها حدود ۳۲۰هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهیم که اگر قرار باشد در مدت ۱۰ سال این اعتبار را هزینه کنیم، سالانه حدود ۳۲میلیارد تومان برای آزادسازی حریم‌ها، کاوش‌، احیا و مرمت بناهای تاریخی اعتبار نیاز داریم که این در مقایسه با امکانات کنونی، یک به صد است و در اینجا نیاز ما و تعامل با شهرداری‌ها، به ویژه در شهر تهران روشن می‌شود.

وی با اشاره به ساماندهی حصار ناصری گفت: کارهای ویژه‌ای در این زمینه انجام شده است. همچنین اگر شهرداری با ما همکاری کند و فضاهای اطراف میدان مشق را آزادسازی کند، می‌توانیم پیشنهاد ثبت جهانی آن را به یونسکو ارائه دهیم.

سلطانی‌فر تاکید کرد: یکسری بناها مانند سرای دلگشا امروز برای آثار ثبت شده ما در یونسکو مشکل ایجاد کرده که نیازمند پیگیری فوری توسط مدیریت شهری است، البته ما هم اقداماتی در این زمینه داشته‌ایم و خواهشمندم جلوی خدشه‌دار شدن حریم کاخ گلستان را بگیریم. معاون رئیس‌جمهور تملک بناها و مکان‌های تاریخی در اختیار بخش خصوصی را که به‌خوبی از آنها حراست نمی‌شود، از مهم‌ترین مباحثی دانست که باید مورد توجه قرار گیرد و گفت: در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری امکان تامین منابع مالی مورد نیاز در این زمینه را نداریم. اگر بتوانیم از ظرفیت شورا در این زمینه استفاده کنیم، می‌توانیم در دوران کاری این شورا، دستاوردهای آن را ببینیم.

او درباره‌ لزوم کمک به حفظ بناهای تاریخی شهر تهران نیز یادآوری کرد: در دولت دوم آقای خاتمی مسوولان فرهنگی کشور و وزارت آقای مسجدجامعی - وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی - مصوبه‌ ایجاد سایت بزرگ تاریخی باغ مشق به تصویب رسید. تا با تملک بنای مهم این مجموعه بتوانیم یک محوطه‌ کاملا تاریخی و ارزشمند را در تهران ایجاد کنیم و به‌عنوان یک مجموعه‌ موزه‌ای فاخر مورد استفاده قرار گیرد؛ اما تاکنون هیچ اقدامی برای عملیاتی شدن آن رخ نداده است. امیدوارم با ایجاد کمیته‌ اجرایی برای چنین مواردی بتوانیم این اقدامات را عملیاتی کنیم.

سلطانی‌فر همچنین صنایع دستی را یکی از رشته‌هایی دانست که برای اشتغال در آن به سرمایه‌گذاری اندکی نیاز است، اما تولیدات آن، قابلیت عرضه‌ گسترده دارد؛ مانند صنعت فرش که حدود دومیلیون مترمربع فرش در سال تولید می‌شود و ۷۵ درصد آن صادر می‌شود.

به گزارش «فارس»، معاون رئیس‌جمهور در پایان تاکید کرد: با توجه به زمینه‌های همکاری که در گذشته بین مدیریت شهری و میراث فرهنگی وجود داشته و یادداشت‌های تفاهم، صورت جلسات در توافقات صورت گرفته که بخشی از آنها اجرایی شده و بخشی دیگر نیازمند اهتمام و پیگیری طرفین است پیشنهادهایی را مطرح می‌کنیم و درخواست دارم اگر شورا و ریاست آن مصلحت بدانند برای پیدا کردن راهکارهایی برای اجرای پیشنهادها و یافتن فرمول‌های اجرایی آن کمیته کاری مشترکی بین اعضای شورای شهر و مسوولان سازمان میراث فرهنگی تشکیل شود و درباره هر بند از زمینه‌های همکاری متقابل به تفاهم برسیم.

همچنین به گزارش «مهر»، در این جلسه محسن سرخو -یکی از اعضای شورای شهر- پیشنهاد تدوین اطلس گردشگری پایتخت با همکاری شهرداری تهران و میراث فرهنگی را داد.