گروه گردشگری: اولین برنامه آموزشی کارشناسان طبیعت گردی ستادی و استانی با تاکید بر لزوم به‌کارگیری جوامع محلی در حوزه بومگردی برگزار و از مواردی همچون عقد تفاهم‌نامه با سازمان محیط زیست و تهیه بسته‌های آموزشی توسعه طبیعت‌گردی در روستاهای هدف گردشگری به عنوان دستاوردهای حوزه طبیعت‌گردی نام برده شد. به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی «مرتضی رحمانی موحد» معاون گردشگری با تاکید برآنکه آموزش اساس فعالیت در حوزه طبیعت‌گردی به شمار می‌آید؛ گفت: این موضوع چندین ماه است که به صورت جدی در معاونت گردشگری دنبال می‌شود. در این میان تهیه بسته‌های آموزشی روستاهای هدف گردشگری و نیز برنامه‌ریزی جهت برپایی کارگاه‌های آموزشی مورد نیاز، بخشی از نتایج حاصل به شمار می‌آید.

به گفته او، بسترهای مناسبی برای فعالیت‌ بخش‌های مختلف طبیعت‌گردی در کشور وجود دارد، چنان‌که می‌توان گفت این امکان وجود دارد تا نیمی‌از گردشگران ورودی به کشور طبیعت گرد باشند. از این رو باید در کنار تقویت تعاملات فرابخشی، توجه به جامعه میزبان به عنوان اساس و شالوده مسیر بهره‌برداری از منابع طبیعی کشور، ذی‌نفع شدن آنها در اقتصاد گردشگری و نیز آموزش مباحث موردنیاز به عنوان الگوی رفتار سازمانی در دستور کار قرار گیرد.

معاون گردشگری خاطر نشان کرد: حرکت در این مسیر به آرامی‌سبب رقابت میان جوامع محلی در راستای حفاظت از مناطق بومی‌و محلی و نیز انتفاع اقتصادی خواهد شد.

در ادامه این نشست فیاضی مدیرکل کمیته‌های ملی طبیعت‌گردی به صحبت‌هایی که درخصوص لزوم واردشدن به مناطق طبیعی بحران‌زده اشاره کرد و گفت: وظیفه ما آن است تا در مناطق طبیعی بحران زده وارد شده و در قالب برنامه مدون تعاملات فرابخشی را افزایش دهیم و بر موارد آموزشی تمرکز کنیم، البته در این میان خطرهایی از جمله اجتماع بیش از حد گردشگران در طبیعت و جمع شدن زباله‌ها در محیط‌های طبیعی را نیز خواهیم داشت که باید مورد توجه قرارگیرد.

«محسن رنجبر» مدیرکل مطالعات و آموزش گردشگری نیز از رفاه بومی، مالکیت بومی‌و حفظ مشارکت زیستی، کسب تجربه آموزشی برای گردشگران، مسوولیت پذیری گردشگران، قابلیت اداره شدن توسط NGOها و از همه مهم‌تر، استفاده از انرژی پاک به عنوان عواملی نام برد که باید در بومگردی، مورد توجه قرار گیرد.

او در ادامه از ارزیابی مکان STP منطقه و بررسی آن به عنوان رکن اساسی شروع پروژه نام برد و گفت: درصورتی که نتیجه ارزیابی‌ها مثبت باشد، می‌توان کار را در منطقه آغاز کرد در این میان برنامه‌ریزی و مدیریت اکوتوریسم با توجه به توسعه پایدار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. همچنین باید به امکان‌پذیری محیط و منطقه توجه کرد.