مهمانپذیر«خانی»  خوان گسترده زیبایی و سلامت

گروه گردشگری، عاطفه نبوی: در جاده‌های پر پیچ وخم منطقه ییلاقات، میان ماسال و خلخال در استان گیلان که برانید همچنان که غرق تماشای زیبایی منحصربه‌فرد طبیعت بکر این منطقه‌ هستید، در میانه راه مهمانپذیری زیبا با سروروی چشم‌نواز و متناسب با محیطی که در آن پا گرفته خود را به رخ می‌کشد؛ مهمانپذیری که می‌توان در آن آرمید، از طبیعت بهره برد، غذای ارگانیک خورد و از مهمان‌نوازی صاحبانش لذت برد. مهمانپذیر«رستم کلای چرمینه» یا به زبان محلی‌ها و مشتریانش «خانی» را خانم راحله راستین در سال ۸۸ و با سرمایه اولیه دو و نیم میلیون به راه انداخت. او می‌گوید: پدر و پدربزرگم در منطقه‌ای نزدیک به اینجا کاروانسرادار بودند؛ خوشنام و مورد علاقه مردم گیلان. به همین خاطر و به دلیل علاقه آنها و خودم به این کار، تصمیم گرفتم که این مهمان‌پذیر را دایر کنم. البته آن زمین پدری که اجداد من در آنجا ساکن بودند بعدها تغییر کاربری داد و در سال ۸۸ دولت به ازای، آن زمین فعلی که مهمانپذیر را در آن تاسیس کردیم به ما داد.

او در ادامه به سختی‌های کار و مشکلات اقتصادی پیش رویش برای به راه انداختن این کسب و کار اشاره و تصریح می‌کند: سرمایه اولیه من برای شروع این کار بسیار کم بود و این درحالی بود که فقط چوبی که برای برپاکردن این ساختمان خریدیم ۴۰میلیون تومان هزینه برداشت. هزینه های دیگری نیز در طول کار اضافه شد، با توجه به فاصله نسبتا زیاد اینجا از شهر و اینکه ما اینجا مشکلاتی نظیر نبود برق داریم، برای فراهم آوردن همه این امکانات رفاهی و آماده کردن این مجموعه در نهایت حدود ۱۰۰ میلیون تومان هزینه کردیم. خانواده خانی خود نیز به طور ثابت ساکن همان‌جا هستند.

این مهمانپذیر به صورت خانوادگی اداره می‌شود و غذاها توسط زنان خانواده و در آشپزخانه کوچکی در کنار ساختمان اصلی طبخ می‌شود. همه مواد اولیه مورد استفاده در آشپزی و در مجموع محصولات خوراکی که در آنجا ارائه می‌شود ارگانیک است و از روستاها و دامداری‌های اطراف این منطقه تهیه می‌شود که در نهایت به نفع اقتصاد جامعه محلی است. ساختمان اصلی مهمانپذیر در ۲ طبقه و در حاشیه جاده اصلی واقع شده

است. در هر ۲ طبقه، سرویس بهداشتی مناسب و چندین اتاق تعبیه شده است. چون منطقه فاقد برق است، برای تامین روشنایی موتور برقی تهیه شده که از ساعات آغاز شب تا ساعت ۱۲ قابل استفاده است. رستورانی با پنجره‌های بلند و منظره‌ای رو به جنگل در پشت ساختمان قرار گرفته و آلاچیق‌هایی نیز در اطراف ساختمان پراکنده‌اند.

«خانی» در طول سال باز است، اما به گفته خانم راستین، زمان مفیدی که برای کار دارند عملا فصل گرم سال است و در سایر فصول سال تعداد میهمانان خیلی کم است یا عملا مهمانپذیر تعطیل است. به همین دلیل کسانی که در آنجا مشغول به کارند، مشاغل پاره وقت دیگری هم دارند. در مجموع به شکل مستقیم یا غیرمستقیم حدود ۱۲ نفر در این مکان و در بخش‌های مختلف مانند تهیه و انتقال مواد اولیه، نظافت، آشپزی و... مشغول به کارند. خانم راستین می‌گوید: در صورتی که از قبل با ما هماهنگ شود امکان پذیرایی از ۲۰۰ میهمان را نیز داریم.

طبیعت‌گردانی که به اینجا می‌آیند هم می‌توانند از حضور راهنمایان محلی که مورد تایید خانواده خانی هستند، بهره ببرند و به همراه آنها در پیاده روی چند ساعته به آبشار زیبای «خون» و غار بکر و اعجاب‌آور«آوی شو» دیدن کنند. این کسب و کار خانوادگی که با کمترین دخل و تصرف ممکن در طبیعت امکان لذت بردن از زیبایی های منحصربه‌فرد این منطقه را برای توریست‌ها فراهم کرده و در عین حال به اشتغال تمام وقت و نیمه وقت ۱۰ -۱۲ نفر انجامیده است، شاید ایرادات کوچکی نیز داشته باشد، اما یک نمونه نسبتا موفق از کسب‌وکار کوچکی است که به همت مردم محلی، با استفاده از منابع همان منطقه و در نهایت با انتفاع جامعه محلی پا گرفته است.