آبشارهای شور و شیرین فدامی در جنوب غربی شهر داراب استان فارس و در هشت کیلومتری شمال غربی شهر فدامی قرار دارند. این آبشارها از این نظر قابل توجهند که در آن به‌صورت بی‌نظیری چهار نوع آب شور و شیرین و سرد و گرم جاری است. در واقع در یک فاصله ۲۰ متری از آبشار که آب آن شیرین است ناگهان جریان آب شور پیش می‌آید با هم مخلوط می‌شوند درنهایت محصول آن در یک استخر طبیعی زیبا ریخته می‌شود که برای هر گردشگری جذاب است.

برای رسیدن به این آبشارها باید از یک راه خاکی عبور کرد؛ البته در چند سال اخیر این راه برای عبور خودرو‌های گردشگران بهسازی شده است. در گذشته‌های نه چندان دور آبشار شیرین فدامی عرضی در حدود ۸۰۰ متر داشت و همین مساله عنوان عریض‌ترین آبشار طبیعی ایران را به آن می‌داد؛ اما در این سال‌های اخیر به علت استفاده بی‌رویه از آب بالادستی این آبشار برای امور کشاورزی و همچنین خشکسالی عرض آن به حدود ۲۰۰ متر کاهش پیدا کرده است.

اما در کنار آبشار‌های زیبایی که در استان فارس وجود دارد، دریاچه‌های این استان هم جزو جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبا برای گردشگران و علاقه‌مندان به اکوتوریسم آبی است.

دریاچه پریشان (فامور): این دریاچه در نزدیکی کازرون قرار دارد. آب دریاچه پریشان شیرین است؛ ولی برای آشامیدن چندان مناسب نیست. این دریاچه یکی از زیباترین و بزرگ‌ترین دریاچه‌های آب شیرین ایران و خاورمیانه است و به نام‌های مور، پریشان و فامور نیز خوانده می‌شود.

دور تا دور دریاچه پریشان را کوه احاطه کرده‌است و همین باعث زیباتر شدن این دریاچه شده است. از طرف دیگر گونه‌های آبزیان و ماهیان مختلفی در این دریاچه زندگی می‌کنند که برای ماهیگیری نیز مورد توجه گردشگران قرار گرفته

است.

دریاچه مهارلو: این دریاچه در ۲۷ کیلومتری جنوب‌ شرقی شیراز واقع شده است. آب این دریاچه شور و غیرقابل استفاده است. نه می‌توان آن را نوشید نه برای کشاورزی استفاده کرد؛ اما از آب این دریاچه، برای استخراج و تهیه نمک طعام استفاده می‌شود و مکانی مناسب برای زیست پرندگان و حیوانات وحشی محسوب می‌شود. همین حضور پرندگان و حیوانات مختلف به جاذبه اصلی این دریاچه تبدیل شده است، به صورتی که در این دریاچه که وسعت آن ۶۰۰ کیلومتر مربع است؛ ده‌ها گونه پرنده و حیوانات مختلف زیست می‌کنند.

در سال‌های اخیر به علت خشکسالی‌های پیاپی این دریاچه کم‌آب شده است. از طرف دیگر با هجوم جلبک‌های قرمز رنگی که معروف به کشندگ هستند، حیات این دریاچه در معرض خطر جدی قرار گرفته است.