لیلا حامدی کارشناس ارشد برنامه‌ریزی گردشگری و مدرس دانشگاه فصل تابستان در راه است و بسیاری از افراد برنامه خود را برای سفر رفتن آماده می‌کنند. همه ما تعطیلات رفتن را دوست داریم، مخصوصا اگر آنقدرخوش شانس باشیم تا به کشورهای دیگر هم سفر کنیم. اگرچه همگی تعطیلات رفتن را چه در داخل یا خارج از کشور دوست داریم، اما گردشگری و سفر می‌تواند برای محیط‌زیست مخرب باشد؛ اگر دقت نکنیم. پس باید برخی توصیه‌ها را برای سفرهای خود مدنظر داشته باشید.وقتی به سفر می‌رویم دوست داریم برای یادآوری لحظات خوشی که داشته‌ایم برای اقوام و دوستان سوغاتی بخریم. این کار بسیار خوبی است، چرا که با خرید از فروشگاه یا بازارهای آنجا باعث رونق و حمایت از اقتصاد محلی می‌شوید. با این حال آگاه باشید که چه چیزی می‌خرید. وسایلی که از گونه‌های در معرض خطر ساخته شده‌اند، نخرید. مانند ستاره‌های دریایی، پوست‌ها یا پوسته لاک‌پشت، زیرا با خریدن آنها افراد بیشتری را تشویق می‌کنید که به این حیوانات صدمه بزنند.

واضح است که سفر، زمانی برای استراحت و آرامش است، اما به این معنی نیست که برای کمک به محیط‌زیست نمی‌توانیم در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنیم. به‌خصوص که انجام این کارها به آسانی صورت می‌پذیرد. در خانه، قبل از حرکت برای سفر مطمئن شوید که همه وسایل الکتریکی خاموش هستند. ازجمله کامپیوتر، تلویزیون و کنسول بازی‌ها. وقتی در خانه نیستید، پس نیازی به روشن بودن آنها نیست. فراموش نکنید گاهی اوقات روشن گذاشتن چند لامپ تایمردار باعث القای حضور افراد در خانه است تا از دزدی‌های احتمالی پیشگیری شود.هنگامی که در سفر هستید، اگر در هتل اقامت دارید و هوا واقعا گرم نیست، به جای روشن کردن سیستم تهویه هوا، پنجره را باز کنید. این راهی آسان برای اطمینان در صرفه‌جویی انرژی است.در اینجا چند پیشنهاد برای اطمینان از اینکه تعطیلات شما برای محیط زیست و ساکنان محلی شهر و کشور مقصد خوشایند و لذت بخش است، آورده شده است.

• بازیافت بروشورهای هتل‌ها و مکان‌های تفریحی، روزنامه‌های محلی و مجلات گردشگری

• استفاده مجدد از نایلکس‌های خرید برای کاهش استفاده از آنها در فروشگاه‌ها

• توجه به صرفه‌جویی در مصرف آب. به جای شستن هر روزه حوله‌ها و ملافه‌ها، تنها زمانی که نیاز است این کار را انجام دهیم. به جای حمام‌های طولانی تنها به دوش گرفتن سریع اکتفا کنیم.با انجام این کارهای ساده، می‌توانیم مطمئن باشیم که تعطیلات ما برای ساکنان محلی خوشایند و بی‌ضرر خواهد بود.