«کهکشان» گردشگری  شاهرود

گروه گردشگری، عاطفه نبوی: شهرستان شاهرود به دلایل زیادی از جمله آب و هوای معتدل و قرار گرفتن در مرز کویر و کوهستان- به شکلی که از یکسو به جنگل‌های ابر و اولنگ منتهی شده و از سوی دیگر به کویر خارطوران می‌رسد- همیشه مقصد مناسبی برای گردشگران و به ویژه طبیعت گردان بوده است. از سوی دیگر قرار داشتن آرامگاه بزرگانی مانند بایزید بسطامی و شیخ ابوالحسن خرقانی آن را به میعادگاه صاحبدلان بدل کرده است.

اما این شهرستان نیز مانند بسیاری از مقاصد کمتر پرداخته شده گردشگری، از کمبود امکانات و مراکز ارائه خدمات به گردشگران رنج می‌برد. با احساس این کمبود و برای جبران آن، ایمان قربانی و حمیدرضا خادمی دو سرمایه‌گذار بومی همان منطقه در سال ۹۱ به فکر تاسیس و به راه انداختن مرکزی برای ارائه خدمات پذیرایی، تفریحی و در درازمدت اقامتی گردشگری افتادند و در شهر بسطام در ۶ کیلومتری شهرستان شاهرود مجتمع کهکشان را در دو طبقه و با ۲۴۰ متر زیربنا به بهره‌برداری رساندند.

به گفته مدیر این مجتمع، در حال حاضر فقط کارکرد پذیرایی دارد، اما امکانات تفریحی محدودی نیز در آن در نظر گرفته شده است؛ به عنوان مثال با توجه به اقلیم منطقه روی سقف رستوران امکان رصد تفریحی وجود دارد یا جایی برای بازی تنیس و ورزش در نظر گرفته شده است.

علاوه‌بر ساختمان مرکزی این رستوران، ابتکار جالبی از سوی سازندگان این مجموعه صورت گرفته است؛ آنها ۱۴ حجره سنتی را به‌صورت نیم‌دایره در اطراف رستوران برپاکردند و هر کدام از این حجره‌ها به نام یکی از بزرگان این سرزمین نام‌گذاری شده است.

رستوران مرکزی ۸ ضلعی و به فرمی سنتی است و حجره‌ها هم به‌صورت ۶ ضلعی و ۸ ضلعی و با سقفی گنبدی شکل طراحی شده‌اند و مصالح به‌کار رفته در آنها نیز فقط آجر و خشت خام است و با شیشه‌های رنگی آراسته شده‌است و در ساخت آن از آهن یا پروفیل استفاده نشده است. حجره‌ها به نام بایزید بسطامی، ابوالحسن خرقانی، فروغی بسطامی و... نام‌گذاری شده است و آثار هر یک از این بزرگان در حجره مربوط به خود موجود است تا گردشگران بتوانند از آن استفاده کنند. برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی مانند بزرگداشت این مشاهیر نیز در همین مکان برنامه‌ریزی شده است.

قربانی در شرح فعالیت‌های این مجتمع پذیرایی به «دنیای‌اقتصاد» گفت: ما در اینجا همزمان امکان‌پذیرایی از ۱۳۰ نفر را داریم و برای ارائه این خدمات ۱۶ نفر را به صورت مستقیم و حدود ۵۰ نفر را به صورت غیرمستقیم به‌کار گرفته‌ایم. در رستوران انواع غذاهای مناطق مختلف ایران سرو می‌شود و مواد اولیه از جامعه محلی بسطام و مناطق اطراف آن تهیه می‌شود و تا حد امکان از محصولات ارگانیک به عنوان مواد اولیه استفاده می‌شود. قربانی در ادامه به شرح دشواری‌هایی که در مسیر احداث این مرکز پذیرایی در پیش روی آنان بود پرداخت و ادامه داد: در ابتدا که به فکر احداث این مجتمع افتادیم به شهرداری بسطام مراجعه کردیم که در صورت وجود زمین مناسبی آن را در اختیار ما قرار دهد و آنها زمین سرآسیاب (همین زمین فعلی که مجتمع در آن افتتاح شد) را معرفی کردند. شهرداری در ابتدا اطمینانی نداشت که ما بتوانیم از پس هزینه‌های احداث این مرکز بربیاییم و تنها کمکی که توانست به ما بکند این بود زمین را به مدت ۱۲ سال به ما اجاره داد و اجاره ۲ سال اول آن را دریافت نکرد.

مجموع هزینه‎های این مجتمع تابه‌حال برای سرمایه‌گذارانش حدود ۶۵۰ میلیون تومان بوده وتکمیل طرح حدود ۲۰۰ میلیون تومان هزینه برمی‌دارد. این در حالی است که شهرداری هیچ‌گونه کمکی در تامین هزینه‌ها و راه‌اندازی مجتمع نکرده است. قربانی در پایان تاکید می‌کند: با وجود آنکه شهرداری کمکی در این مسیر نکرده، متاسفانه بعضی از روزنامه‌های محلی این مجتمع را طرحی وابسته به شهرداری معرفی کرده‌اند درحالی‌که همه هزینه‌های آن را خودمان تامین کرده‌ایم. در حال حاضر شهرداری اصرار دارد که واحدهای اقامتی نیز به مجموعه اضافه شود، اما مساله این است که اگر همچنان کمک و تسهیلاتی به ما اختصاص داده نشود، امکان اجرای این پروژه وجود نخواهد داشت.

تلاش برای جذب سرمایه‌گذاران از سوی نهادهای دولتی متولی بخش گردشگری، برقراری فضای اطمینان میان آنها و دولت و همراهی برای تکمیل طرح‌ها از وظایف بخش دولتی به حساب می‌آید تا سرمایه‌گذاران با انگیزه‌ای مانند صاحبان مجتمع کهکشان را در فضای کسب و کار گردشگری نگه دارند و مانع از فراری شدن آنها از این حوزه و جذب آنان به حوزه‌های دیگر شوند.

بسطام از شهرهای نزدیک شاهرود است و در منطقه شرقی شاهوار از سلسله جبال البرز واقع گردیده است. این منطقه به خاطر محصور بودن در میان کوه‌های تپال، بدشت، سیاه کوه و البرز از حاشیه کویر جدا شده و وفور چشمه ساران، قنوات و چاه‌های عمیق، منطقه‌ای خوش آب و هوا را پدید آورده که سرتاسر آن را باغات سر سبز و خرم پوشانیده‌است و مقصد مناسبی برای گردشگران در فصل تابستان محسوب می‌شود.