طرح امربه معروف گردشگران خارجی  را شفاف کنید

گروه گردشگری: وزیر کشور در حاشیه یک نشست در رابطه با امر به معروف گردشگران خارجی گفت: نظر خاصی در این خصوص ندارم ولی هر فردی که به کشوری وارد می‌شود، باید قوانین و مقررات کشور را رعایت کند. به گزارش «دنیای اقتصاد»، کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی این روزها در حال بررسی طرح «امر به معروف و نهی از منکر» است که یک بند از آن به گردشگران خارجی اختصاص دارد و آنها را نیز مشمول این طرح می‌داند و بین گردشگران خارجی با دیگر شهروندان ایرانی فرقی نمی‌گذارد. در همین راستا رئیس هیات‌مدیره جامعه راهنمایان تور در گفت‌وگو با «ایسنا» تصریح کرد: آقایان نماینده لطف کنند مصادیقی را که گردشگر به‌عنوان موارد مغایر با امر به معروف و نهی از منکر انجام می‌دهد، اعلام کنند.

عباس پیرمرادیان گفت: نمی‌توان درباره این طرح اظهار نظر کرد و باید نمایندگان مجلس آن را در عمل، روشن کنند چراکه تمام گردشگرانی که توسط آژانس به ایران سفر می‌کنند و راهنما آنها را همراهی می‌کند، به شرایط ایران آگاه هستند و نکاتی را که درباره سفر به یک کشور اسلامی مانند ایران به آنها گوشزد می‌شود، رعایت می‌کنند.

وی ادامه داد: اکنون صحبت بر سر این است که این قانون به چه شکلی می‌خواهد عملی شود و ما دقیقا باید چه کار کنیم؟ چون راهنماهای تور باید این را بدانند تا به گردشگر منتقل کنند. باید با تصویب این قانون، دستورالعملی هم صادر شود، وگرنه ما نمی‌دانیم به گردشگر چه بگوییم. پیرمرادیان همچنین گفت: در طول ۲۰ سال گذشته، به‌عنوان راهنمای تور حتی یک گردشگر را هم نداشتم که در ایران، مشروبات الکلی مصرف کند یا دنبال آن باشد یا اصرار کند که حجابش را بردارد. حال با این اوصاف، ما می‌خواهیم با تصویب این بند از طرح «امر به معروف و نهی از منکر» چه چیزی را به گردشگران اضافه کنیم؟!

این راهنمای تور اظهار کرد: منتظریم جزئیات بیشتری از این بند طرح «امر به معروف و نهی از منکر» که گردشگران خارجی را نیز شامل می‌شود، مشخص شود تا ما به‌عنوان راهنمای تور، آن را اجرا کنیم. اگر قانونی در مجلس تصویب شود، راهنمای تور حتما آن را اجرا می‌کند و مقاومتی در برابر قانون نخواهد داشت، چون می‌خواهد ایران را به گردشگر خارجی معرفی کند و نمی‌خواهد بین پلیس و گردشگر، درگیری ایجاد شود.

پیرمرادیان سپس اضافه کرد: آقایان نماینده مجلس لطفا توضیح دهند، گردشگران تا به حال کدام کار خلاف اسلام را انجام داده‌اند که از این به بعد نباید انجام دهند. دستورالعمل این قانون را همزمان با تصویب آن مشخص کنند تا راهنماهای تور دست‌ کم بدانند به گردشگران خارجی چه باید بگویند. آقایان خیال‌شان راحت باشد، چون راهنمای تور با قانون ضدیت ندارد؛ البته اگر تکلیفش مشخص باشد.