دومین گروه از گردشگران چینی دیدارکننده از مسیر جاده ابریشم که از استان لویونگ چین به کشورهای واقع در مسیر جاده ابریشم سفر کرده‌اند دو سه روزی می‌شود در ایران حضور دارند. این گروه ۱۱ نفره از استادان دانشگاه، تجار و کارشناسان فرهنگی و رسانه چینی، طی اقامت در کشورمان از جاذبه‌های فرهنگی تاریخی شهرهای تهران، اصفهان و شیراز دیدن می‌کنند. مدیر آژانس هماهنگ‌کننده این گروه به «مهر» گفت: رئیس‌جمهور سال گذشته در اجلاس شانگهای که در قرقیزستان برگزار شد، پیشنهاد داد تا جاده‌ ابریشم احیا شود. پس از آن رئیس‌جمهور چین، دستور برگزاری سفرهای گردشگری در جاده ابریشم را داد. به همین منظور طی دو روز گذشته دومین گروه از گردشگران چینی به ایران آمدند. محمدعلی واقفی گفت: مسیر حرکت آنها در چین از جایی هست که جاده ابریشم به آنجا منتهی می‌شد. آنها از استان لویونگ چین به کشورهای واقع در مسیر جاده ابریشم سفر کرده‌اند بعد از پرواز برای قرقیزستان، به ازبکستان و سپس به ایران آمدند و یک هفته در ترکیه می‌مانند و دوباره به چین می‌روند. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» این گروه چینی در یک اقدام نمادین ضمن بازدید از موزه ملی ایران و تبادل صنایع دستی و مولاژ اشیای تاریخی دو کشور، بر اهمیت جاده ابریشم در گسترش روابط کشورهای مسیر، تاکید کردند.

تاکید دولت چین بر احیای جاده ابریشم، موجب ایجاد حرکتی در میان گردشگران چینی و افزایش تقاضای سفر در این مسیر شده است. دلیل این رشد سریع، توسعه اقتصادی، افزایش تقاضا برای سفر، بالا رفتن ارزش ارز این کشور، تسهیل صدور روادید سایر کشورها برای گردشگران چینی به عنوان بازار بالقوه مناسب و افزایش پروازهای بین‌المللی در چین بوده است.

براساس آمار منتشره سازمان جهانی جهانگردی ملل متحد، در سال ۲۰۱۳، بیش از ۹۸ میلیون گردشگر چینی به کشورهای مختلف سفر کرده‌اند که این میزان نسبت به سال ۲۰۱۲، ۱۸ درصد رشد نشان می‌دهد. جاده ابریشم که بیش از دو هزار سال پیش مورد استفاده بود به‌عنوان پلی بین چین و کشورهای اروپا، آسیا و آفریقا برای تبادلات مادی و تمدنی شرقی و غربی سهم مهمی داشته است. نتایج مطالعات نشان می‌دهد که این جاده اساسا در سلسله «هان» چین در قرن یکم قبل از میلاد شکل گرفت. در آن زمان جاده ابریشم به افغانستان، ازبکستان و ایران و شهر «اسکندریه» مصر در غرب امتداد می‌یافت. راه دیگر این جاده نیز از پاکستان و کابل در افغانستان به خلیج‌فارس و از کابل به طرف جنوب یعنی شهر کراچی پاکستان امتداد می‌یافت و اگر به راه دریایی تغییر می‌کرد پاریس و رم را شامل می‌شد.