گروه گردشگری: معاون میراث فرهنگی گفت: در حوزه پایگاه‌های میراث جهانی چند اتفاق مهم در یک سال گذشته رخ داده است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به افتتاح دفتر مطالعاتی پایگاه میراث جهانی باغ‌های ایرانی در باغ فین کاشان اشاره کرد. به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، محمدحسن طالبیان با تشریح برنامه‌های معاونت میراث‌فرهنگی طی یک سال گذشته، ثبت شهر سوخته سیستان در فهرست میراث جهانی را مهم‌ترین دستاورد سازمان در حوزه ثبت آثار دانست و با اشاره به دیگر اقدامات در حوزه ثبت آثار، گفت: بازنگری دستورالعمل‌ها و ارتقای کیفی فرآیند ثبت با توجه به تجربه‌های ملی و جهانی، از مهم‌ترین اقدامات ما در این بخش است.

معاون میراث فرهنگی به تهیه و ابلاغ محدوده ۱۶۸ شهر تاریخی به وزارت راه و شهرسازی، گفت: اتفاقات ۴ سال گذشته در حوزه حفظ و احیای بناها و بافت‌های تاریخی به‌منظور کاهش تاثیر تصمیمات مخرب در این حوزه بررسی و اقدامات پیشگیرانه لازم انجام شد. وی افزود: در زمینه کاهش تصدیگری دولت در ستاد مرکزی و تفویض اختیار به استان‌ها، معاونت میراث فرهنگی اقدام به تهیه آیین‌نامه شورای فنی کرد. وی در ادامه از ارسال اعتباری بالغ بر ۱۶۶ میلیارد و ۴۴۰ میلیون ریال به تفکیک هر استان، برای ساماندهی و تعمیر بناهای مهم تاریخی و مساجد جامع تاریخی خبر داد.

معاون میراث‌فرهنگی افزود: اعتباری بالغ بر ۴ میلیارد و ۱۵۰‌میلیون ریال برای تعمیر و مرمت آثار و بناهای ثبت شده که دراختیار دستگاه‌های دولتی است به تفکیک خوزستان یک اثر، خراسان رضوی ۲ اثر، مازندران ۲ اثر، گیلان یک اثر، اصفهان ۲ اثر، یزد ۲ اثر، قزوین یک اثر و استان تهران یک اثر، اختصاص داده شد. طالبیان به تهیه فرم‌ها و آیین‌نامه نحوه مشارکت در مرمت خانه‌های تاریخی و ارسال آن به تمامی استان‌ها اشاره کرد و یادآور شد: امضای بالغ بر ۳۰۰ تفاهم‌نامه برای مرمت مشارکتی خانه‌های تاریخی و بررسی کارشناسی آنها و تخصیص اعتبار لازم، از دیگر برنامه‌های معاونت میراث فرهنگی در این بخش است.