گروه بنگاه‌های اقتصادی- زهرا مجتهد: گالری و موزه فرش رسام عرب‌زاده به مناسبت تولد امام رضا (ع) افتتاح شد. ژیلا عرب‌زاده در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با اعلام این خبر گفت: موزه فرش عرب‌زاده طی سال‌های ۷۰ تا ۷۳ تاسیس شد و طی همان سال‌ها شهردار وقت و استاد عرب‌زاده طی توافقی اساسنامه مستند تهیه کردند که در آن پیش‌بینی شده بود ظرف پنج سال، شهرداری به موزه در تامین هزینه‌ها یاری رساند.

وی گفت: پس از وفات استاد و تغییر شهردار، مجموعه رسام عرب‌زاده با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شد به طوری که از سال ۷۷ به بعد شهرداری نیز کمک‌های خود را به موزه قطع کرد و ما برای تامین هزینه‌ها که شامل شست و شوی فرش‌ها، نگهداری و ممانعت از بیدزدگی، رفوگری و... می‌شود تنها ماندیم.

عرب‌زاده تصریح کرد: این در حالی رخ داد که استاد عرب‌زاده معادل ۶۶ تخته فرش از نفیس‌ترین فرش‌های خود را به ملت ایران تقدیم کرده است و این فرش‌ها در حال حاضر در موزه فرش رسام عرب‌زاده نگهداری می‌شوند.

وی یادآور شد: ۲۵ سال پیش فرش شاهنامه مربوط به موزه عرب‌زاده که وقف ملت ایران شده بود، پیشنهاد خریدی معادل ۱۱ میلیون دلار داشت که به‌دلیل روحیه و دل‌نگرانی استاد درباره حفاظت و نگهداری از فرش، شاهنامه فروخته نشد. ژیلا عرب‌زاده که به‌عنوان جانشین استاد رسام عرب‌زاده در حال حاضر به امور مجموعه گالری و موزه رسام عرب‌زاده مشغول است، با اشاره به اینکه این مجموعه تمایل به گسترش فعالیت‌های خود دارد، خاطرنشان کرد: پس از گذشت سال‌ها از درگذشت پدر همچنان در حفظ آثار این هنرمند نام‌آور کوشا بودیم و اکنون با فراخواندن مردم از آنها دعوت می‌کنیم که ما را در ادامه این راه همراهی کنند.

وی همچنین از مسوولان خواستار شد تا به این ثروت ملی توجه ویژه داشته و آنها را در راستای حفظ و نگهداری آن یاری کنند.

وی در همین رابطه تصریح کرد: برای بهره‌گیری مناسب از فضای ۳۰۰۰ متری، این مکان به کارگاه‌های مرتبط با تولید فرش دستباف شامل طراحی، رنگرزی، دارکشی و سالن بافت و سایر فنون مرتبط با این هنر تفکیک شده است که در این بین بحث آموزش هنرجویان نیز مد نظر قرار گرفته است.

عرب‌زاده افزود: نگرانی خانواده عرب‌زاده این است که تاریخ ۸۰ ساله فرش نوین ایران با کم‌لطفی مواجه شده و به فراموشی سپرده شود.