گروه گردشگری: گردشگران بین‌المللی و داخلی، علاوه‌بر حقوق همگانی و عمومی، حین سفر از حقوقی برخوردارند که جامعه میزبان و عوامل مرتبط با سفر باید آنها را رعایت کنند. در کد جهانی اخلاق جهانگردی برای جهانگرد حقوقی منظور شده است که در اینجا به برخی از آنها به اختصار اشاره خواهیم کرد: ۱- حق احترام: طبق بند ۳ ماده یک کد جهانی، جوامع میزبان از یکسو و مراجع و سازمان‌های تخصصی محلی از سوی دیگر باید در مورد جهانگردانی که از کشورشان دیدن می‌کنند شناخت بیشتری پیدا کرده، به آنان احترام گذاشته و با شیوه زندگی، سلیقه‌ها و انتظارات آنها آشنا شوند.

۲- حق حفظ امنیت: مطابق بند ۴ ماده یک کد جهانی، دولت‌ها باید با توجه به آسیب‌پذیری‌های خاص جهانگردان توجه خاصی نسبت به حفظ امنیت آنان معطوف دارند.

۳- حق برخورداری از دسترسی به اطلاعات موردنیاز جهانگرد: این حق نیز در بند ۴ ماده یک تصریح شده است. جهانگرد به موجب همین بند، حق دریافت آگاهی از هشدارها و توصیه‌های ایمنی و امنیتی، نکات بهداشتی، بیمه و سایر خدمات ضروری گردشگری را دارد.

۴- حق برخورداری از اطلاعات واقعی و صحیح در مورد سفر. مطابق صدر بند یک ماده ۶ کد جهانی مراجع و مقامات و سازمان‌های تخصصی جهانگردی وظیفه دارند اطلاعات واقعی و صحیحی در مورد مقصد مسافرت جهانگردان، چگونگی سفر و امکانات پذیرایی و اقامتی را در اختیار جهانگردان قرار دهند.

۵- حق برخورداری از تضمین دولت میزبان در مورد مندرجات قراردادهای سازمان‌های ذیربط و خسارات ناشی از آنها: براساس قسمت ذیل بند یک ماده ۶ کد جهانی، دولت‌های میزبان باید تضمین کنند که شرایط قید شده در قراردادهایی که سازمان‌های عمومی و خصوصی جهانگردی به مشتریان خود پیشنهاد می‌دهند از لحاظ نوع، کیفیت خدمات تعهد شده و نیز در مورد خسارت قابل پرداخت در صورت فسخ یک‌جانبه قرارداد به نحو کامل و روشن واجد صحت و تخلف از آن مایه مسوولیت و پرداخت خسارت است.

۶- حق انجام فرائض دینی به صورت آزاد.

۷- حق تضمین بازگشت راحت جهانگرد به مبدا در صورت انحلال شرکت یا موسسه عامل: طبق بند ۴ ماده ۶، مقامات کشورهای صادرکننده و کشورهای میزبان جهانگردان باید با همکاری مراکز تخصصی یا اتحادیه‌ها و انجمن‌های مربوط تضمین کنند که در صورت ورشکستگی هر یک از موسسات مسافرتی، جهانگردانی که از طریق این موسسات سفر کرده‌اند، بتوانند به کشورهای خود بازگردند.

۸- حق دسترسی و استفاده از مطبوعات به‌ویژه مطبوعات تخصصی گردشگری و سایر رسانه‌ها از جمله وسایل الکترونیکی نوین مطابق بند ۶ ماده ۶.

۹- حق آزادی حرکت و تردد: طبق بند یک ماده ۸ کد جهانی جهانگردان باید با پیروی از قوانین و حقوق بین‌الملل و مقررات ملی و به موجب ماده ۱۳ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بتوانند در داخل کشور خود و از کشوری به کشور دیگر از آزادی حرکت و رفت‌وآمد برخوردار باشند.

۱۰- حق دسترسی آزاد به محورهای ترانزیت و اقامت و مکان‌های جهانگردی: طبق ذیل بند یک ماده هشت کد جهانی، جهانگردان باید بتوانند بدون آنکه مقررات اضافی بر آنها تحمیل گردد یا اینکه مورد تبعیض قرار گیرند، به محل‌های عبور موقت و اقامت و همچنین مکان‌های فرهنگی و جهانگردی دسترسی داشته باشند.

۱۱- حق دسترسی به وسایل ارتباطی موجود: براساس صدور بند دو ماده هشت، جهانگردان باید به تمامی انواع وسایل ارتباطی موجود درون‌مرزی یا برون‌مرزی دسترسی داشته باشند.

۱۲- حق تماس آسان با مراجع اداری و حقوقی: طبق ذیل بند دو ماده هشت جهانگردان باید بتوانند در اسرع وقت و به سهولت با مراجع اداری، حقوقی و بهداشتی محلی تماس گرفته و از خدمات آنان بهره‌مند شوند. همچنین آنها باید بتوانند طبق معاهده‌های سیاسی لازم‌الاجرا از آزادی برخوردار باشند تا با نمایندگی‌های کنسولی کشور متبوع خود ارتباط برقرار کنند.

۱۳- حق برخورداری از حریم خصوصی: مطابق بند ۳ ماده هشت کد جهانی جهانگردان در مورد خصوصی بودن اطلاعات شخصی خود به‌ویژه در مورد مواردی که این اطلاعات به‌صورت الکترونیک ثبت و نگهداری می‌شوند باید از همان حقوقی برخوردار باشند که شهروندان کشور مورد بازدید برخوردار هستند.

۱۴- حق برخورداری از تسهیلات و معافیت از تشریفات اداری و گمرکی: طبق بند چهار ماده هشت کد جهانی، تشریفات اداری مربوط به گذر از مرزها و تشریفات مرزی که براساس قوانین کشوری یا موافقت‌نامه‌های بین‌المللی انجام می‌شوند مانند موارد یا مقررات بهداشتی گمرکی باید در حد امکان به‌گونه‌ای تعدیل شوند که این امر بتواند آزادی مسافرت و دسترسی گسترده به جهانگردی در سطح بین‌المللی را به حداکثر برساند. همچنین باید برای هماهنگ‌سازی و تسهیل این‌گونه تشریفات از طریق موافقت با سایر کشورها و معاهده‌های همه‌جانبه گروهی بین‌المللی مالیات‌های خاص و مالیات‌بندی به‌صورتی که مانع رشد صنعت جهانگردی شده به‌تدریج حذف یا اصلاح شود.

۱۵- حق دسترسی آسان به ارزهای مورد نیاز: مطابق بند ۵ ماده هشت جهانگردان باید تا حدی که وضعیت اقتصادی کشورشان به آنان اجازه می‌دهد، بتوانند به ارزهای قابل تبدیل مورد نیاز برای سفر خود دسترسی داشته باشند.

۱۶- حق دریافت به موقع آگاهی از خطرات در مواقع بحران از دولت‌های متبوع خود: براساس بند ۵ ماده شش کد جهانی، دولت‌ها هم حق و هم وظیفه دارند به‌ویژه در هنگام وقوع بحران،‌ اتباع خود را از مشکلات و خطراتی که ممکن است در حین سفر به خارج از کشور با آنها مواجه شوند، آگاه سازند و در عین حال وظیفه دارند چنین اطلاعاتی را به دور از هرگونه غرض‌ورزی و اغراق منتشر سازند تا به صنعت جهانگردی کشورهای میزبان و همچنین منافع تورگردانان کشورشان آسیبی وارد نشود.