مترجم: مهدی نیکوئی nikoueimahdi@gmail.com بدون‌شک یکی از موفق‌ترین کشورهای آسیایی و حتی جهان در زمینه توریسم، تایلند است. تایلند موقعیت مناسبی در قلب آسیای شرقی دارد. ازطرفی هیچ‌گاه تحت استعمار کشورهای دیگر قرار نگرفته و از این رو توانسته است فرهنگ منحصربه‌فرد و میراث فرهنگی بکر خود را حفظ کند. پایتخت این کشور در میان شلوغی و پویایی خاص متروپلیس‌ها، به گردشگران امکان بهره‌مندی و بازدید از تعداد زیادی از بناها و آثار تاریخی را می‌دهد. وفور منابع طبیعی، جاذبه‌های متنوع گردشگری، تاریخ غنی و فرهنگ جذاب و میهمان‌نواز مردمان آن، باعث شده است که امروزه گردشگری یکی از ستون‌های اقتصاد تایلند باشد. وزارت توریسم و ورزش تایلند، تعداد ۱۹ میلیون گردشگر ورودی به این کشور را در سال ۲۰۱۱ ثبت کرد؛ درضمن فقط کشورهای چین، مالزی و هنگ‌کنگ در منطقه آسیا و اقیانوسیه از این حیث بالاتر از تایلند هستند. با ادامه این موفقیت، تایلند توانست در سال ۲۰۱۲ بیش از ۲۱ میلیون گردشگر را جذب کند. در سال ۲۰۱۳ نیز پس از چندین سال رشد و پیشرفت مستمر، طبق گزارش مستر کارت بانکوک توانست به تنهایی با جذب حدود ۱۶ میلیون گردشگر، بالاتر از لندن، پاریس، سنگاپور و نیویورک موفق‌ترین شهر جهان در زمینه جذب گردشگران باشد. دولت تایلند پیش‌بینی کرده است که رشد گردشگران ورودی ادامه خواهد یافت و درآمدهای این کشور از توریسم تا سال ۲۰۱۷ به ۲ تریلیون بات (هر بات در حال حاضر معادل ۱۰۱ تومان است) خواهد رسید.

بازارهای توریسم تایلند

به جرات می‌توان ادعا کرد که بازارهای گردشگری تایلند شامل تمامی نقاط جهان می‌شود. گردشگران منطقه‌ای از کشورهایی نظیر مالزی، چین، کره و ژاپن راهی تایلند می‌شوند تا از فرهنگ جهانی، مراکز خرید مدرن و رستوران‌های آن لذت ببرند.

سرمایه‌گذاری و توجه به زیرساخت‌ها در این کشور قابل توجه است. دسترسی منطقه‌ای در حال بهبود بوده و بازدید از مناطق مختلف تایلند را از هر زمان دیگری راحت‌تر کرده است. ارتقای تسهیلات فرودگاهی که اخیرا انجام شده‌است به همراه ادامه توسعه شرکت‌ها و خطوط هوایی ارزان‌قیمت به‌طور همزمان باعث شده است که ورود گردشگران تسهیل شود.

استراتژی‌های گردشگری دولت

تایلند به‌طور فعالانه اقدام به توسعه بازارهای گوشه و حاشیه‌ای توریسم مانند اجلاس، همایش‌ها، کنفرانس‌ها و نمایشگاه‌ها (MICE)، گردشگری سلامت، اکوتوریسم، گردشگری بازنشستگی، گردشگری گلف، گردشگری ماه‌عسل، گردشگری کشتی‌های تفریحی و حتی گردشگری مذهبی و بودایی می‌پردازد تا بتواند نیازهای گردشگران خود را بهتر تامین کند. در این میان، توجه وزارتخانه گردشگری تایلند به توریسم گلف، توریسم سلامت و تدارک مقدمات گذران ماه‌عسل برای جذب زوج‌های جوان بسیار قابل توجه است. آنچه باعث شد دولت تایلند به فکر سرمایه‌گذاری روی این بازارهای گوشه‌ای بیفتد، بازار به‌شدت در حال رشد و درآمدهای بسیار بالای آنها در مقابل سایر بازارها بوده است. به‌عنوان مثال می‌توان به گردشگری ماه‌عسل اشاره کرد. طبق تحقیقات و بررسی‌ها روی بازارهای کشورهای مبدا، دولت تایلند به این نکته پی برده است که کشورهای مختلفی مانند کره، ژاپن، امارات و ایالات متحده آمریکا بازار در حال رشدی از زوج‌های جوان خواهند داشت و از این رو سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی روی این بازارها و تدارک مقدمات ورود آنها انجام داد. طبق گزارش‌های دولت تایلند مخارج این گونه از گردشگران چندین برابر سایر گردشگران نیز بوده است و بیشترین منافع اقتصادی را عائد کشور می‌کنند. از طرفی تایلند یکی از کشورهایی بود که توانست شاید به لطف ورود بریتانیا به منطقه، با ورزش مرفهین (گلف) آشنا شود. اما طی چندین دهه این ورزش جای خود را در فرهنگ تایلند باز کرده و سرمایه‌گذاری‌های سنگین روی زیرساخت‌های ورزشی و تورنمنت‌های مختلف باعث شد که گردشگران مختلفی راهی این کشور شوند. روند ورود این گردشگران بسیار سریع بوده و ظرف دو سال از ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ به ۵۰ درصد رشد نیز رسید؛ به نحوی که اگر رشد کنونی گردشگری سودآور گلف نیز ادامه پیدا کند، تا چند سال آینده تایلند می‌تواند از اسپانیا پیشی گرفته و به عنوان بزرگ‌ترین مقصد گردشگری گلف جهان خود را مطرح کند.

مورد دیگری که در تایلند دیده می‌شود، حضور فعالانه بخش خصوصی در گردشگری و دوشادوش دولت است. دولت تایلند ضمن آنکه توانسته از بخش خصوصی حداکثر استفاده را ببرد، حتی به آنها قدرت تصمیم‌گیری و مشارکت در سیاست‌های توریسم را داده است. از طرفی ارتباط خوب بین بخش‌های اقتصادی مختلف در موفقیت این مقصد جهانی بی‌تاثیر نبوده‌اند. طبق برنامه و چشم‌انداز دولت تایلند، ۱۰ بخش از ۱۲ بخش اقتصادی این کشور نقش‌های خود را برای پیشبرد اهداف گردشگری ایفا می‌کنند. موضوع دیگر توجه به علایق و خواسته‌های ذی‌نفعان بخش گردشگری است. در این مورد دولت تایلند از تمامی این ذی‌نفعان خواسته است تا اهداف و علایق خود را عنوان کنند و برنامه‌ریزی‌های گردشگری براساس آنها انجام شده است. این موضوع باعث شد تا اهداف تعیین شده برای توریسم کشور در تعارض با منافع گروه‌های مختلف قرار نگیرد و کارشکنی‌ها به شدت کاهش یابد.

به نظر می‌رسد وزیر جدید گردشگری و ورزش تایلند، حساسیت و توجه بیشتری نسبت به تمامی گردشگران ورودی به این کشور دارد. او اولویت اصلی و توجه خود را معطوف به امنیت گردشگران کرده است. تحت سرپرستی این فرد، پلیس نرم‌افزار جدیدی طراحی کرده و در اختیار گردشگران گذارده است که نه تنها اطلاعات سفر را در اختیار آنها قرار می‌دهد، بلکه آنها را قادر می‌سازد تا از هر نقطه کشور و در هر زمانی به مراکز پلیس و سایت مراکز فوریتی دسترسی داشته باشند. یکی دیگر از امکانات این نرم‌افزار امکان اعلام نارضایتی و منتقل کردن شکایات گردشگران برای رسیدگی بیشتر است.