«برای آنها که به دنبال تجربه‌های جدید هستند، ایران کشوری است مملو از جاذبه‌های کمتر شناخته‌شده که با زیبایی و قدمت تاریخی‌شان، دیگر مکان‌های مشهور را به مبارزه می‌طلبند.» این جمله آغازین گزارشی است که «CNN» با محوریت معرفی پنج مقصد گردشگری کم‌وبیش گمنام در ایران منتشر کرده است. به گزارش «ایسنا» این شبکه خبری در تعریف جاذبه‌های گردشگری ایران به سراغ تخت‌جمشید و چهل ستون و کاخ گلستان نرفته و از پنج جاذبه‌ای نام برده که کمتر در میان گردشگران خارجی شناخته شده و به معرفی و تعریف از جاذبه‌های آن پرداخته است. این پنج مکان عبارت است از: قلعه رودخان: این قلعه‌ قدیمی که در میان جنگل‌های انبوه و مرطوب شمال گیلان پنهان شده، «قلعه رودخان» نام دارد که قدمت آن به دوره‌ پیش از اسلام در ایران بازمی‌گردد. در حالی که این مکان از نواحی پرطرفدار میان ایرانیان است، توریست‌های خارجی کمتر از آن اطلاع دارند.

عمارت بخردی: کاروانسرایی ۴۰۰ ساله از عهد صفویان در اصفهان وجود دارد که با اتاق‌های متعددش میزبان مسافران دوره قاجار هم بوده است. عمارت بخردی اکنون عنوان قدیمی‌ترین اقامتگاه در دست بازسازی در ایران را یدک می‌کشد. این مهمانسرا حتی میان اصفهانی‌ها نیز چندان شناخته شده نیست و شهرت آن دهان به دهان چرخیده است.

گنبد سلطانیه: در شمال‌غرب استان زنجان، یکی از جاذبه‌های گردشگری ایران که به‌عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شده واقع است. آرامگاه «اولجایتو» در سلطانیه یکی از بزرگ‌ترین گنبدهای جهان را داراست. گفته می‌شود ساختار دولایه این گنبد، الهام‌بخش ساخت «تاج‌محل» که از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری هند به حساب می‌آید، شده است. «اولجایتو» که مادری مسیحی داشت و بعدها به دین اسلام گروید، گنبد سلطانیه را برای گردآوری نشانه‌های مذهبی بنا کرد، اما با مخالفت‌هایی

مواجه شد.

هتل صخره‌ای کندوان: حدودا ۳۰ مایل که از سمت شمال‌غربی تبریز فاصله بگیرید، به روستایی صخره‌ای می‌رسید که کندوان نام دارد. مردم این منطقه در غارهایی زندگی می‌کنند که در دل سنگ‌های آتشفشانی کوه سهند تراشیده شده‌اند. هتل لوکس کندوان در دل روستایی ۸۰۰ساله واقع است، اما اتاق‌های غارگونه‌اش کاملا به امکانات مدرن مجهز است. طبق افسانه‌های محلی، آب معدنی که از کوه سهند سرچشمه می‌گیرد و خاصیتی پزشکی دارد، از بهشت عدن نشأت گرفته است.

برج طغرل: برج طغرل، بنایی متعلق به دوره سلجوقیان در شهر ری است. این شهر همیشه زیر سایه‌ دید مسافران مشتاق به نواحی شمالی شهر تهران قرار دارد. CNN در ادامه به خوانندگانش توصیه می‌کند که پس از تماشای این میراث معماری تاریخی، از ری (جاذبه تمدن اسلامی) به منطقه ارامنه‌نشین تهران نیز بروند.