مهدیس مدنی کارشناس ارشد برنامه‌ریزی توریسم در کنار محصول اصلی که کشت می‌کنند، باغچه‌هایی را به کاشت محصولات متنوع دیگر اختصاص داده‌اند. هر محصول را در بسته‌بندی منحصر‌به‌فرد و زیبا و در حجم و تعدادی کمتر تقسیم‌ می‌کنند. هر کدام از اعضای خانواده که هنری قابل عرضه دارد، در فصول بیکاری و زمانی که زمین‌ها زیر کشت نیستند و از حجم کارها کاسته شده است، به ساخت و تولید آن مشغول می‌شود. همه این کالاها در اتاقکی چوبی که در حکم فروشگاهی برای عرضه مستقیم محصولات تولیدی مزرعه و هنر دست مزرعه‌داران است به فروش می‌رسند. برنامه‌های تنظیم شده برای بازدید گردشگران از مزرعه در فصل کشت و فصل‌های دیگر قدری متفاوت است. در فصولی که زمین‌ها زیر کشت هستند تقریبا همه فعالیت‌ها درباره خود محصول و آشنایی با نحوه کاشت و داشت و برداشت آن است. البته فعالیت‌های دیگری نیز در کنار آن در نظر گرفته شده است به‌طور مثال غذا دادن به حیوانات مزرعه یا فرا گرفتن دوشیدن شیر گاو یا بز، آشنایی و یادگیری کار با ابزار و ادوات مورد استفاده در کشاورزی و حتی یادگیری پخت برخی غذاها و ساخت صنایع دستی که البته می‌تواند منحصر به صنایع دستی باشد که منشأ آن هنر و خلاقیت صاحبان مزرعه است. در فصولی که زمین‌ها دیگر زیر کشت نیستند ترکیب این فعالیت‌ها و شدت پرداختن به هر کدامشان متفاوت است. البته مزرعه‌داران تامین اقامت این گردشگران را نیز بر عهده می‌گیرند و بخشی از اتاق‌های خانه را به آنان اختصاص می‌دهند.

اینها بخشی از فعالیت‌هایی است که تحت عنوان «گردشگری کشاورزی» در یکی از ایالت‌های آمریکا در بین مزرعه‌داران رواج دارد. اما هدف صاحبان مزرعه از توسعه این صنعت در کنار کشاورزی که کسب و کار اصلی آنان محسوب می‌شود، ایجاد درآمدی مکمل است. درآمدی که بنا به اظهارات برخی از این مزرعه‌داران گاه تا ۳۰ درصد از درآمدهای کل را شامل می‌شود و بنا به گفته برخی دیگر با کمی تلاش می‌تواند سهمی ۵۰ درصدی داشته باشد. آنچه در گردشگری کشاورزی به گردشگران عرضه می‌شود همه چیز درباره زندگی در یک مزرعه است. خانواده‌ها به همراه فرزندانشان از شهرهای دور و نزدیک و حتی ایالت‌های دیگر برای آنکه بدانند در زندگی این گروه از جامعه چه می‌گذرد کیلومترها سفر می‌کنند.

آنچه در این نوع از مشارکت جوامع محلی و توسعه گردشگری به چشم می‌خورد، استفاده از گردشگری به‌عنوان ابزاری جهت توانمندی اقتصادی بیشتر است. زمانی که مزرعه‌داران این نکته را دریابند، تمایل به عرضه چنین محصولات و خدماتی پیدا می‌کنند و حتی در‌صدد تصاحب بخش بیشتری از بازار بر‌می‌آیند. آنچه در گام‌های نخستین باید مورد توجه برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران کلان قرار گیرد تاکید بر استفاده از رویکردی برای تحقق این منظور است که پایداری در حوزه‌های دیگر را قربانی سود و درآمد بیشتر نکند.