درحالی‌که بسیاری در جهان ایران را کشوری تاریک و حتی بعضا خطرناک برای مسافرت وانمود می‌کنند، اما آمریکایی‌ها ایران را فرصتی مناسب برای گذراندن تعطیلات تلقی می‌کنند. به گزارش «ایسنا» شبکه خبری NBC آمریکا در گزارشی پیرامون پیشرفت صنعت گردشگری ایران نوشت: مقامات ایران از ورود اولین قطار خصوصی گردشگری به ایران از مبدا اروپا، به‌عنوان پیامی برای توسعه گردشگری ایران بهره برده‌اند.

مسوولان قطار گردشگری لوکس که نام «عقاب طلایی دانوب» بر آن گذاشته شده، از این مساله که بسیاری از مسافران این قطار آمریکایی هستند ابراز شگفتی می‌کنند.

آنها اذعان کرده‌اند که میزان استقبال گردشگران آمریکایی برای سفر به ایران آنها را شگفت‌زده کرده است. از میان ۱۰۹ مسافری که در سفر دو هفته‌ای به ایران آمدند، ۲۶ نفر شهروند آمریکا بودند و برای هشت سفری که در سال آینده قرار است به ایران انجام شود و بلیت‌های آنها نیز تقریبا پیش‌فروش شده، حدود ۴۵ درصد از مسافران آمریکایی خواهند بود. «ناتاشا باکر»، از مدیران این شرکت می‌گوید: این میزان استقبال آمریکایی‌ها کمی تعجب‌برانگیز بود. ما به دنبال مشتریانی از آمریکا بودیم، اما به خاطر سابقه (رابطه میان ایران و آمریکا) منتظر ماندیم چه پیش خواهد آمد. وی اظهار کرد: به‌طور کلی مسافران ما می‌خواهند ماجراجویی کرده و خوش بگذرانند، البته که با جیب‌های پر پول به سفر می‌روند. به نوشته NBC، محاسبه میزان توسعه گردشگری ایران بعد از پیروزی «حسن روحانی» در انتخابات ریاست‌جمهوری دشوار است، اما طبق اعلام سازمان جهانی گردشگری، تعداد گردشگران خارجی ایران از سال ۲۰۰۹ بیش از دو برابر شده است، به‌طوری‌که از ۱/۲ میلیون نفر به ۷/۴ میلیون گردشگر در سال ۲۰۱۳ رسیده است. همچنین در این دوره زمانی، به‌طور متوسط سالانه حدود ۱۵۰۰ گردشگر آمریکایی از ایران بازدید کرده‌اند. «جوزف چیونز»، گردشگر آمریکایی اهل هوستون که همراه با همسرش به ایران سفر کرده بود، می‌گوید دوستانش از تصمیم او برای سفر به ایران با قطار «عقاب طلایی» شوکه شدند. وی حتی ایمیلی از یکی از دوستانش دریافت کرد مبنی بر اینکه «شما به مقصد خطرناکی سفر می‌کنید» که البته وی در پاسخ به آن نوشت: نه، ایران خطرناک نیست.

وی با اذعان به برخی تفاوت‌های فرهنگی می‌گوید ایران خیلی با آنچه در داخل کشور (آمریکا) نشان می‌دهند، متفاوت است و مردم بسیار صمیمی دارد.