مترجم: مهدی نیکوئی nikoueimahdi@gmail.com توریسم بزرگ‌ترین بخش اقتصادی مالدیو است. زیبایی‌های مجمع‌الجزایر این کشور منبع اصلی جذب بسیاری از گردشگران برای بازدید از آن است و نقش مهمی در کسب درآمدهای خارجی و ایجاد اشتغال آن دارد. تاریخچه شروع گردشگری مالدیو به سال ۱۹۷۲ و افتتاح اولین اقامتگاه این کشور در سال ۱۹۷۲ بازمی‌گردد. تخمین زده می‌شود اولین گروه گردشگران در فوریه همان سال وارد ماله، پایتخت مالدیو شده و ۱۲ روز را در آن گذراندند. گردشگری در مالدیو تنها با دو اقامتگاه و ظرفیتی برابر با ۲۸۰ تخت کار خود را آغاز کرد. در حال حاضر، بیش از ۱۰۵ اقامتگاه مختلف در سراسر جزایر مرجانی جمهوری مالدیو فعالیت و بیش از ۸۰۰ هزار گردشگر هر سال از این کشور دیدن می‌کنند. برنامه‌ریزی مناسب براساس ظرفیت‌های محیطی و همچنین تاکید بر حفظ این پتانسیل‌ها عامل موفقیت صنعت گردشگری مالدیو است.

معاون وزیر گردشگری مالدیو می‌گوید: همکاری با سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) یکی از عوامل موفقیت صنعت گردشگری این کشور است. این مجمع‌الجزایر که جمعیتش فقط اندکی بیش از ۳۲۰ هزار نفر است، از سال ۱۹۸۱ یکی از اعضای UNWTO می‌باشد و دو سال پیش میزبان برگزاری مراسم بزرگداشت چهلمین سالگرد فعالیت گردشگری در مالدیو بود. در ۲۷ سپتامبر (روز جهانی گردشگری) هر سال یکی از کشورهای عضو این سازمان میزبان این رویداد هستند. هدف از این رویداد افزایش آگاهی جهانیان از اهمیت گردشگری و ارزش اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و تاثیر آن بر دستیابی به اهداف توسعه هزاره سوم است.

امروزه حدود ۶۰ درصد از بازار مالدیو را گردشگران اروپایی و ۲۴ درصد را گردشگران چینی تشکیل می‌دهند. این کشور همچنین از ورود چندباره گردشگران منتفع می‌شود. زیرساخت‌های جدیدی نیز با توجه به تصویب قوانین جدید ایجاد شده‌اند. موضوع دیگری که در گردشگری این کشور می‌توان به آن اشاره کرد، توجه به گردشگری محلی است. از سال ۲۰۰۹، اقامتگاه‌های محلی و خانه‌های مسکونی اهالی جزایر شروع به رشد کردند. این موضوع به‌دلیل تغییری بود که در مقررات رخ داد و به صورت رسمی به گردشگران اجازه می‌داد تا علاوه‌بر جزایر اقامتی تفریحی خصوصی در بین جوامع محلی نیز اقامت کنند. توریسم محلی یکی از بخش‌های گردشگری است که توجه روزافزونی در سطح جهانی به آن معطوف شده است. در حال حاضر سازمان جهانی گردشگری مطالعات و برنامه‌های مختلفی نیز برای پیشبرد آن در نظر گرفته است.

سیاستی که دولت مالدیو در پیش گرفته است، واگذار کردن جزایر به بخش خصوصی جهت ایجاد تفرجگاه‌ها است. هر کدام از تفرجگاه‌های گردشگری شامل یک هتل انحصاری در جزیره خود می‌شود که جمعیت آن کاملا بستگی به تعداد گردشگران و نیروی کار دارد و فاقد ساکنان یا خانه‌های محلی است.

این جزیره‌های سنگی و مرجانی به‌طور تقریبی طول ۸۰۰ تا ۲۰۰ متری داشته و ارتفاع دو متری از سطح دریا دارند. هر یک از جزیره‌ها توسط سواحل آن محاصره شده است، این جزیره‌ها شامل یک «خانه مرجانی» نیز می‌شوند که به عنوان یک پارک مرجانی و آکواریوم طبیعی برای غواصان استفاده می‌شود. خانه مرجانی به یک ناحیه استخر مانند در نزدیکی ساحل گفته می‌شود که با آب کم‌عمق پر شده و توسط دیواره‌های مرجانی احاطه شده‌اند. علاوه‌بر غواصی از این آب‌های کم‌عمق به عنوان یک استخر شنای طبیعی بزرگ استفاده می‌شود که شناگران را از امواج اقیانوس و جزر و مد قدرتمند خارج از خانه مرجانی حفاظت می‌کند.

ساختمان‌ یک تفرجگاه معمولی شامل اتاق‌ها و سوئیت‌هایی می‌شود که برای استفاده میهمانان، رستوران، کافی‌شاپ‌، اتاق استراحت و مدارس غواصی است. بخشی از جزیره‌ها شامل خانه‌های کارکنان و خدمات پشتیبانی نظیر سوروسات، تولید انرژی، رختشویی و تصفیه‌خانه فاضلاب نیز می‌شود. فروشگاه‌های جزیره ارائه‌کننده طیف گسترده‌ای از محصولات، ازجمله سوغاتی و محصولات دستی است. بیشتر تفرجگاه‌ها نیز علاوه‌بر ورزش‌های آبی، فعالیت‌های دیگری نظیر ایروبیک، والیبال و پینگ‌پنگ ارائه می‌دهند.

در این کشور همچنین روی بازیافت گرمایی که در فرآیند تولید برق ایجاد می‌شود، تاکید می‌شود. همچنین سیاست‌های سختگیرانه‌ای در خصوص دفع پسماند و حفاظت از زیبایی طبیعی جزیره‌ها و محیط اطراف وجود دارد. طبق قوانینی که به این منظور تهیه شده‌اند، تفرجگاه‌ها نمی‌توانند اقدام به صید لاک‌پشت یا آسیب رساندن به تپه‌های مرجانی کنند. به‌دلیل همین تمهیدات است که محیط‌زیست مالدیو دست نخورده باقی مانده است. آب تمیز و شفاف، هوای پاک و حفظ گونه‌های زیستی مختلف باعث شده است که مالدیو یکی از بهترین مقاصد برای غواصی تفریحی و بازدید از محیط زیر آب در جهان باشد.

با این وجود، مالدیو هر از گاهی به‌دلیل عدم حفاظت از جمعیت کوسه‌های محلی تحت انتقاد قرار می‌گیرد. تعداد این گونه‌ها طی چند دهه اخیر به‌دلیل صید بی‌رویه به شدت کاهش یافته است و حتی در برخی از مناطق مالدیو کوسه‌ها ناپدید شده‌اند. کوسه‌ها عمدتا برای باله گران‌قیمتشان شکار و به دیگر کشورهای آسیا صادر می‌شود؛ در کشورهایی نظیر چین از باله‌ها سوپ تهیه می‌کنند، غذایی که بسیار پرطرفدار است.

موضوع دیگری که در گردشگری مالدیو لحاظ شده، اهمیت یک پایگاه داده قدرتمند است. وب‌سایتی که در این زمینه فعالیت می‌کند، داده‌های مختلف گردشگری (از قبیل تورهای مختلف، پروازها، اقامت، حمل‌ونقل و رویدادها) را به صورت آنلاین در اختیار گردشگران قرار می‌دهد. این شیوه کار که امروزه در بسیاری از کشورهای جهان مرسوم شده است، به گردشگران امکان برنامه‌ریزی دقیق‌تر و آگاهانه‌تر را از مبدا می‌دهد.