ادعای خالی بودن هتل‌های کیش بی‌اساس است

گروه گردشگری- فاطمه باباخانی: رئیس جامعه هتلداران کیش گفت: ما در این جزیره ضریب اشغال ۷۵ تا ۹۰ درصد را داریم و گفته کسانی که ادعا می‌کنند در کیش ضریب اشغال پایین است صحت ندارد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، ضریب اشغال هتل‌ها یکی از موضوعات مورد مناقشه میان فعالان عرصه گردشگری و هتلداری است. تورگردان‌ها از کمبود هتل‌های استاندارد و گله‌گزاره‌هایی نظیر رزرو بودن برخی هتل‌ها تا پایان سال ۲۰۱۵ را مطرح می‌کنند. آنها برای رفع این معضل از سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری می‌خواهند هتل‌سازی را به‌عنوان یکی از اولویت‌های اصلی خود قرار دهد. در مقابل برخی از اعضای جامعه هتلداران نسبت به این گفته‌ها انتقادهایی را وارد کرده و معتقدند ضریب اشغال هتل‌ها در ایران بسیار پایین است و طرح چنین مباحثی آن هم بدون برنامه‌ریزی صحیح و مکان‌یابی مناسب، صنعت هتلداری را با مشکلات عدیده‌ای

مواجه می‌کند.

روند رشد گردشگری خارجی و رسیدن به اهداف چشم‌انداز ۱۴۰۴ مسوولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را قانع کرده است به عدد ۴۰۰ هتل چهار و پنج ستاره در این سال رسیده و ساخت ۲۵ هتل در سال را در برنامه خود بگنجانند. این روزها خبر ساخت ۳۱ هتل در کیش از سوی رئیس جامعه هتلداران این جزیره می‌تواند نقطه مفاهمه دو گروه فعال در صنعت هتلداری و گردشگری در ضرورت گسترش هتل‌های چهار و پنج ستاره در این منطقه توریستی باشد. حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا کیش برای جذب مسافرانش برنامه‌ریزی کرده و در شرایط کنونی وضعیت ضریب‌ اشغال هتل‌ها در این جزیره چگونه است؟

کیش ارزان‌تر از ترکیه

رئیس جامعه هتلداران کیش با رد این ادعا که ضریب اشغال هتل‌ها در کیش پایین است، به «دنیای اقتصاد» گفت: ما در این جزیره ضریب اشغال ۷۵ تا ۹۰ درصد را داریم.

مسیح‌الله صفا افزود: در برخی اخبار و نشست‌ها با مقایسه ترکیه و کیش چنین نتیجه گرفته می‌‌شود که کیش نسبت به ترکیه مقصد گران‌تری است، به همین دلیل گردشگر ترجیح می‌دهد سفر به ترکیه را به‌عنوان یک مقصد خارجی تجربه کند. این در حالی است که هزینه این دو به هیچ عنوان قابل مقایسه با هم نیست و کیش نسبت به ترکیه بسیار ارزان‌تر است. شما می‌توانید سفری سه روزه به مقصد کیش و اقامت در هتل پنج ستاره را با هزینه‌ای معادل ۶۰۰ هزار تومان داشته باشید.

وی همچنین از راه‌اندازی پرواز مستقیم ترکیش ایرلاین به مقصد کیش در آینده نزدیک خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر ما از کیش به مقصد ترکیه پرواز مستقیم داریم و به‌زودی نیز هفته‌ای دو پرواز از ترکیه به کیش خواهیم داشت.

رئیس جامعه‌ هتلداران کیش در پاسخ به این پرسش که آیا به واسطه آب‌وهوای کیش، گردشگری در این جزیره فصلی است یا در تمام ایام سال پذیرای گردشگران است؛ تصریح کرد: ما در فصول گرم سال و به‌ویژه در تابستان با برگزاری جشنواره‌های متعدد سعی در جذب گردشگران داریم که خوشبختانه در این زمینه بسیار موفق عمل کرده‌ایم و به این ترتیب می‌توانم بگویم کیش مقصد گردشگران برای همه فصول است.

وی درباره طبقه‌بندی گردشگرانی که به کیش می‌آیند نیز به خبرنگار ما گفت: ما شاهد گروه‌های مختلف گردشگر در این جزیره هستیم، به این معنا که در کنار خانواده‌ها، گروه‌های تجار و بازرگان و گردشگران انفرادی، کیش را به‌عنوان مقصد سفرشان انتخاب می‌کنند. همچنین برپایی نمایشگاه‌ها و سمینارهای مختلف موجب شده است گروه‌های حرفه‌ای با تخصص‌های گوناگون به این جزیره سفر کنند و در کنار آب ‌وهوا از امکانات استاندارد آن بهره بگیرند.

حالا کیش جزیره‌ای است که تلاش می‌کند صنعت گردشگری را به‌عنوان یکی از اولویت‌های خود در نظر بگیرد و در این راستا برنامه‌هایی را نیز برای توسعه زیرساخت‌های توریسم در دستور کار قرار داده است. بسیاری از خانواده‌های ایرانی در بسته سفر خود این جزیره را به‌عنوان یک مقصد توریستی استاندارد برمی‌گزینند، جایی که می‌توان با خانواده اوقات خوشی را گذراند و از برنامه‌های مفرح نیز لذت برد. با این حال باید منتظر ماند و دید ساخت

سه برابری هتل‌ها در کیش که عملیات اجرایی تمام آنها نیز آغاز شده است می‌تواند همچنان بازار هتلداری را در این جزیره گرم نگه دارد یا اینکه جامعه هتلداران تا پیش از پایان این پروژه‌ها باید در تدارک برنامه‌های تازه برای جلب گردشگران به مقصد کیش باشد.