ابلاغ شیوه‌نامه صدور گواهینامه گردشگری سلامت

گروه گردشگری: شیوه‌نامه صدور گواهینامه حرفه‌ای گردشگری سلامت در سومین نشست تخصصی منطقه‌ای گردشگری سلامت استان‌های شمال و شمال شرق کشور در مشهد مقدس تنظیم، تدوین و ابلاغ شد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، مشهد، آخر هفته گذشته میزبان این نشست بود؛ نشستی که مرتضی رحمانی‌موحد معاون گردشگری کشور، علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی، دکتر مدقق معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد، رجبعلی لباف خانیکی مدیر کل میراث فرهنگی خراسان رضوی و... از میهمانان آن بودند.

نحوه دریافت شیوه‌نامه

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، در حاشیه برگزاری این نشست، با اعلام تدوین شیوه‌نامه صدور گواهینامه گردشگری سلامت دفاتر بند«ب» افزود: تدوین این شیوه‌نامه کمک مهمی به توسعه گردشگری سلامت خواهد کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره میراث فرهنگی و گردشگری خراسان رضوی، مرتضی رحمانی‌موحد در تشریح نحوه دریافت این شیوه‌نامه تصریح کرد: دفاتر خدمات مسافرتی که دارای مجوز بند «ب» هستند، می‌توانند به ادارات کل میراث فرهنگی استان‌ها مراجعه و با ارائه مدارک خود، ثبت‌نام کنند.

وی گفت: بعد از ثبت‌نام، مدارک به صورت آنلاین به سازمان میراث فرهنگی در تهران ارسال می‌شود و سپس در صورت تایید صلاحیت دفاتر خدمات گردشگری، این شیوه‌نامه به آنها صادر خواهد شد. رحمانی‌موحد افزود: ضمن اینکه این دفاتر از طریق وزارت امور خارجه به نمایندگی‌های این وزارتخانه در استان‌ها نیز معرفی می‌شوند.

معاون گردشگری کشور همچنین با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری سلامت در ایران گفت: تخصص و حاذق بودن پزشکان ایرانی باعث شده تا گردشگری سلامت در ایران جایگاه ویژه‌ای پیدا کند.

مرتضی رحمانی‌موحد در جریان این نشست تخصصی گردشگری سلامت، با اشاره به جاذبه‌های گردشگری، اماکن مقدس و میراث معنوی در کنار ظرفیت‌های پزشکی در ایران، بر ضرورت برنامه‌ریزی برای توسعه گردشگری و تبدیل ظرفیت‌های موجود به محصول و سپس تبدیل محصول به خدمت تاکید کرد.

وی اضافه کرد: تخصص بالای پزشکان ایرانی باعث شده است تا حتی در اروپا نیز این تخصص و ارزش بالای پزشکان زبانزد باشد بسیاری از سیاستمداران بزرگ اروپا خود را به تیغ جراحان و پزشکان ایرانی بسپارند. معاون گردشگری در ادامه با بیان اینکه گردشگری یک فعالیت و مدیریت فرابخشی است که متشکل از اجزای مختلفی است، ادامه داد: ما در معاونت گردشگری با این نگاه فرابخشی با دستگاه‌های مختلف جلسات بسیار زیادی برگزار کردیم که در این جلسات به آسیب‌شناسی مسائل گردشگری خصوصا توریسم درمانی و گردشگری سلامت پرداختیم که ماحصل این جلسات بسیار ارزشمند است.

رحمانی‌موحد افزود: آنچه ما به دنبال آن هستیم این است که تصدیگری بر عهده بخش خصوصی قرار گیرد؛ موضوعی که منطبق بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

وی خاطرنشان کرد: بعد از سه ماه برگزاری جلسات با دستگاه‌های مختلف و آسیب‌شناسی‌های انجام شده حوزه گردشگری سلامت با حضور دستگاه‌های متولی از جمله وزارت بهداشت، وزارت امور خارجه، سازمان نظام پزشکی و... به یک الگو در همکاری رسیدیم که این الگو می‌تواند چتری باشد که افراد و دستگاه‌های مختلف را در یک جا جمع کند.

۱۵۰هزار گردشگر سلامت در خراسان رضوی

مدیرکل اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی، نیز در این نشست تخصصی با بیان اینکه از یک میلیون و ۵۰۰ هزار گردشگر خارجی، ۱۰ درصد متقاضی استفاده از امکانات گردشگری سلامت هستند، گفت: اگر هزینه هریک در دوره اقامت ۵ هزار دلار محاسبه شود، سالانه ۷۵۰ میلیون دلار درآمد ارزی از محل گردشگری سلامت عاید خراسان رضوی می‌شود. رجبعلی لباف‌خانیکی افزود: خراسان رضوی در حال حاضر درصدد آن است تا بازار سلامت کشورهای عربی خلیج فارس را به خود اختصاص دهد و کارگروه گردشگری سلامت با تهیه بسته‌های گردشگری سلامت و تعیین مسوولیت هر یک از اعضا تاکنون توانسته زمینه آسایش متقاضیان گردشگری سلامت را فراهم کند.

وی اظهار کرد: حرم مطهر حضرت رضا(ع) به عنوان مقصد اول هر زائر و گردشگر، پزشکان ماهر، بسترهای مناسب طب سنتی و منابع طبیعی شفابخش استان، وجود بیش از ۵۰ درصد واحدهای اقامتی ایران در مشهد، امکان سریع جابه‌جایی از طریق سیستم حمل و نقل ریلی و هوایی، وجود ۱۷۰ موسسه وابسته به گردشگری در استان و هم‌مرزی با کشورهای آسیای میانه و افغانستان؛ از مهم‌ترین ظرفیت‌های خراسان رضوی در حوزه گردشگری سلامت است.

لباف‌خانیکی خاطرنشان کرد: هم اکنون خراسان نقطه عطف گردشگری سلامت محسوب می‌شود و امیدواریم در سایه تعامل با سایر نهادهای مرتبط در کارگروه گردشگری سلامت بتوانیم این ظرفیت‌ها را ارتقا دهیم.

برخورد با واسطه‌ها

برای توسعه گردشگری سلامت باید با اطلاع‌رسانی مناسب در بازارهای منطقه حاضر شویم و با معرفی توانمندی‌های قابل رقابت و باکیفیت، در عین ارزانی متناسب با فرهنگ کشور جذب گردشگر داشته باشیم. استاندار خراسان رضوی نیز در این برنامه با اشاره به این موضوع، لزوم اصلاح قوانین در حوزه گردشگری را یادآوری کرد و خواستار بازنگری قوانین در حوزه گردشگری سلامت و حمایت از سرمایه‌گذاران خارجی، بهبود ساختار مالی و کاهش نرخ تسهیلات این حوزه، ارتقای خدمات بیمارستانی و ایجاد مراکز گردشگری سلامت، توسعه زیرساخت‌ها و ارائه بسته‌های مشوق به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی شد.

علیرضا رشیدیان همچنین خواستار هماهنگی دفاتر خدمات مسافرتی، هتل‌ها و سایر مراکز بخش خصوصی، ارائه خدمات پزشکی و صدور ویزا شد و اظهار کرد: رشد هر فرصت اقتصادی همیشه زمینه را برای سودجویی واسطه‌ها و دلال‌ها فراهم کرده زیرا همیشه عده‌ای برای منافع کوتاه‌مدت به این حوزه خدشه وارد می‌کنند که لزوم نظارت دقیق بر گردشگری سلامت و برخورد با واسطه‌ها از ضروریات توسعه گردشگری سلامت است.

وی تصریح کرد: هماهنگی دستگاه‌ها، سهولت صدور ویزا، حمل و نقل مناسب و ارائه ساختار مناسب بخش دولتی و خصوصی و نظارت بر دستگاه‌های داخلی و خارجی زمینه را برای تسهیل امکانات گردشگری سلامت در استان‌ها فراهم آورده است.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به برخورداری کشور از نفت گفت: بهره‌مندی از نفت موجب شده در همه سطوح مدیریتی مانند بچه پولدارها رفتار کنیم ولیکن در دنیای رقابت امروز فردی موفق می‌شود که در کلیه حوزه‌ها برنامه داشته باشد و برای جذب توریست مزیت‌ها و برتری‌های خود را بتواند ترویج و مشتری را جذب کند؛ همان‌گونه که در فرهنگ قدیم ما بازرگانان با همت تا چین و فلورانس می‌رفتند هم‌اکنون نیز باید برای گردشگری سلامت برنامه‌ریزی کنیم.

رشیدیان خاطرنشان کرد: در سند گردشگری سلامت استان، افزایش کمی و کیفی خدمات درمانی گردشگران با هدف جذب گردشگران خارجی، توجه به خواسته‌های مشتریان در سند چشم‌انداز، وجود حرم مطهر حضرت رضا (ع)، جاذبه‌های تاریخی فرهنگی، زیرساخت‌های حمل و نقل هوایی در استان با ۲۹ مبدا خارجی، پایانه‌های فعال و سهولت در ویزای فرودگاهی از دیگر مزیت‌های استان خراسان رضوی است.

مشکلات حوزه توریسم سلامت

نماینده مشهد در مجلس نیز در این نشست با انتقاد از روند کند گردشگری سلامت در کشور خاطرنشان کرد: در حوزه دانش پزشکی و از منظر وجود نیروهای متخصص در کشور در حوزه درمان، ایران از هند و ترکیه بسیار جلوتر است؛ اما متاسفانه تا به امروز نتوانسته‌ایم به جایگاه واقعی خود دست یابیم. قاضی‌زاده هاشمی در خصوص مشکلات موجود در حوزه گردشگری سلامت، از قیمت بالای تمام‌شده خدمات برای زائران و گردشگران خارجی و تولید دانش در حوزه درمان یاد کرد و افزود: یارانه‌های درمان باید از طریق بیمه باشد. وی مشکل سوم را نبود پروسه درمانی مناسب دانست و خاطرنشان کرد: در کشور ما ارائه خدمات درمانی پس از دوران نقاهت، تعامل با بیماران و ارائه خدمات پرستاری متناسب با زبان گردشگر جا نیفتاده است.

این نماینده مجلس در پایان، بیمارستان‌های خصوصی و خیریه را متولی گردشگری سلامت در مشهد دانست و گفت: اجازه دهید در این قسمت که به حوزه‌های توسعه‌ای برمی‌گردد، بیمارستان‌های تخصصی استان ورود پیدا کنند که دارای پتانسیل مناسب نیز هستند و دانشگاه علوم پزشکی مشهد به مسائل و اهداف اصلی خود که تنها سیاست‌گذاری نظارت و هدایت است، بپردازد.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، دو میزگرد تخصصی نیز در حاشیه این نشست، با حضور معاون گردشگری کشور و مدیرانی از بخش دولتی و خصوصی برگزار شد که طی آن بررسی امکانات و چالش‌های بخش خصوصی در ارتباط با ورود گردشگران خارجی و چگونگی ارائه خدمات درمانی به گردشگران با ارائه نظرات دست‌اندرکاران در دستور کار میزگردها بود. همچنین مسوولان طی این نشست‌ها بر افزایش همکاری کارشناسان و مسوولان و ایجاد زمینه‌های همگرایی هرچه بیشتر دستگاه‌های متولی در خصوص جذب گردشگر سلامت تاکید کردند.

نشست تخصصی اول در تبریز و نشست دوم در اهواز برگزار شده بود و نشست چهارم نیز در تهران برگزار خواهد شد.