هزینه 500 میلیونی «فیتور» برای ایران!

گروه گردشگری، عاطفه نبوی: در فاصله کمتر از یک‌ماه تا برگزاری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری فیتور اسپانیا، روز گذشته متولیان کاروان ایرانی عازم به این نمایشگاه در محل سالن اجلاس کانون جهانگردی و اتومبیلرانی گردهم آمدند. به گزارش «دنیای اقتصاد»، در این نشست معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و معاون بازاریابی و امور بین‌الملل این سازمان و مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی (به عنوان پشتیبان کاروان ایران)، به هم‌‌اندیشی و ارائه گزارش اقدامات صورت گرفته درخصوص حضور ایران در این نمایشگاه که از ۲۸ ژانویه تا ۱ فوریه (۸ تا ۱۲ بهمن‌ماه جاری) برگزار می‌شود، پرداختند. فرصت گردشگری حلال

معاون گردشگری کشور، در این نشست با تاکید بر اهمیت نقش نمایشگاه‌های بین‌المللی در بحث بازاریابی و بازارداری گفت: ما علاقه‌مندیم که از همه ظرفیت‌های بخش خصوصی و دولتی در این نمایشگاه استفاده و تمام توان خود را عرضه کنیم. مطمئنا وضعیت موجود، وضع مطلوبی نیست و باید امکان حضور گسترده‌تری را فراهم کنیم.

مرتضی رحمانی‌موحد در ادامه، فیتور را به‌دلیل سابقه و جایگاهش در میان نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری بسیار با اهمیت دانست و تاکید کرد: فیتور بعد از ITB برلین دومین مجموعه نمایشگاهی تاثیرگذار دنیا است. از این‌رو، چنین موقعیتی شرایط خوبی برای عرضه توانایی‌ها و ایجاد زمینه حضور در رقابت بین‌المللی برای ما مهیا می‌کند. وی اسپانیا را با توجه به آمارها از نظر خدمات‌رسانی گسترده و شاکله سیاست‌گذاری مناسبش، یکی از کشورهای موفق در گردشگری عنوان کرد و گفت: این کشور، در بخش گردشگری حلال هم گام‌های جدی برداشته است، چنانچه در سال گذشته در آندلس همایش «گردشگری حلال کشورهای اسلامی» با محوریت این موضوع برگزار شد.

وی تاکید کرد: شرکت‌کنندگان در نمایشگاه فیتور می‌توانند با معرفی ظرفیت‌های ایران برای گردشگری حلال از این فرصت سود ببرند، چراکه ما در این زمینه حرف‌های بسیاری برای گفتن داریم و کدهای گردشگری کشور ما بر گردشگری حلال منطبق است؛ بنابراین دفاتر شرکت‌کننده باید در این زمینه فعالیت بیشتری داشته باشند.

وی در ادامه از صنایع‌دستی ایران به‌عنوان زمینه‌ای که می‌تواند به جذب گردشگر نیز بپردازد، نام برد و گفت:‌ بهتر است غرفه‌ها در کنار سایر فعالیت‌ها، معرفی صنایع‌دستی را نیز در دستور کار خود قرار دهند تا هم بتوانند جذب گردشگر کنند و هم با فروش مستقیم ارزآوری کنند.

رحمانی موحد در پایان ابراز امیدواری کرد که این برنامه‌ریزی‌ها به سمتی پیش رود که حضور ایران در نمایشگاه‌ها پررنگ‌تر شده تا بتوانیم در بازارهای هدف در حوزه‌های تخصصی خود ازجمله زیارت، سلامت، طبیعت و فرهنگی حضور قدرتمند داشته باشیم.

گرین فیتور!

در ادامه این نشست مدیرکل دفتر امور بین‌الملل و تشریفات سازمان میراث فرهنگی نیز به تشریح جزئیات برنامه‌های نمایشگاه پرداخت و گفت: نمایشگاه ۲۰۱۵ فیتور با شعار «گرین فیتور» برگزار می‌شود. این شعار براساس شعار سازمان جهانگردی برگرفته از شعار کنفرانس جهانی ریو ۲۰ است. لادن جعفری تهرانی در ادامه افزود: به نظر می‌آید پکیج‌های نمایشگاه در حال حاضر بسته شده است اما بهتر بود با توجه به این شعار، در تبلیغات نمایشگاه از کاغذها و مواد بازیافتی استفاده شود، تا ایران به عنوان غرفه نمادینی در جهت این شعار ایفای نقش کند.

وی با برشمردن رویدادهای نمایشگاه در بخش خصوصی و دولتی گفت:‌ نمایشگاه برای بخش خصوصی سه رویداد مهم دارد که به دفاتر توصیه می‌شود حتما در آن شرکت کنند؛ رویداد اول که در ۲۹ ژانویه برگزار می‌شود، کنفرانسی با عنوان حفاظت و استفاده پایدار از محصولات گردشگری است. رویداد بعدی نیز که در همان روز خواهد بود، کنفرانس گردشگری خرید است. این نوع از گردشگری در سال جاری یکی از بخش‌های مهم در سازمان جهانی جهانگردی عنوان شد و بازاری به سرعت در حال رشد به حساب می‌آید. رویداد بعدی که باز هم در همان روز خواهد بود، کنفرانسی با عنوان تکنولوژی برای همه و درخدمت گردشگری است که در آن همه اپلیکیشن‌های مفید برای گردشگری معرفی و رونمایی می‌شوند. مدیر کل دفتر امور بین‌الملل در ادامه، برنامه‌هایی را برای حضور بخش دولتی نیز توصیه کرد که از جمله آنها؛ حضور در مراسم شام رسمی طالب ریفاعی رئیس سازمان جهانی جهانگردی، شرکت در ناهار کاری وزرای گردشگری خاورمیانه و آفریقا و همچنین حاضر شدن در نشست وزرای گردشگری کشورهای عرب بود. در نشست اخیر که برای اولین بار در این نمایشگاه برگزار می‌شود از ایران به‌دلیل قرار گرفتن در این منطقه دعوت به عمل آمده است. مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران، ابوالقاسم ایرجی، نیز در این جلسه برگزاری شب ایرانی در سفارت ایران در اسپانیا؛ برقراری نشست هم‌اندیشی با حضور فعالان گردشگری ایرانی مقیم اسپانیا؛ طرح موضوع امضای تفاهم‌نامه مشترک سه‌ساله برای حضور در فیتور؛ دیدار با مسوولان سازمان جهانی جهانگردی و عقد تفاهم‌نامه‌های همکاری را از جمله برنامه‌های کشورمان برای شرکت در فیتور۲۰۱۵ عنوان کرد. ایرجی در ادامه خاطرنشان کرد: هزینه برپایی این نمایشگاه برای کانون اتومبیلرانی و جهانگردی حدود ۵۰۰ میلیون تومان بوده است. در پایان این مراسم نیز برای تعیین محل غرفه‌های ایرانی حاضر در این نمایشگاه، قرعه‌کشی و غرفه‌های هرکدام از ۱۳ شرکتی که برای حضور در آن اعلام آمادگی کردند، مشخص شد.

چرا فیتور مهم است؟

به گزارش «دنیای اقتصاد»، نمایشگاه بین‌المللی فیتور، یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های گردشگری در بازار آمریکای لاتین، اسپانیا، پرتغال، آفریقا و آسیا است که هرساله بیش از ۲۰۰هزار بازدیدکننده را به خود جذب می‌کند. براساس آمارهای موجود و برآوردهای صورت گرفته، تورگردانان، عمده‌فروش‌ها، آژانس‌های مسافرتی، هتل‌ها و مراکز اقامتی بیشترین بازدیدکنندگان این نمایشگاه هستند؛ مدیران ارشد با ۳۹درصد، مدیران فروش و بازاریابی با ۲۶درصد و مدیران اجرایی و مشاوران با ۲۲درصد، اصلی‌ترین بازدیدکنندگان نمایشگاه فیتور هستند.

طبق نظر اتحادیه نمایشگاه‌های بین‌المللی UFI، حضور در چنین رویدادی سبب صرفه‌جویی ۴۲ درصدی در مقایسه با کانال‌های تبلیغاتی سنتی دیگر است. فیتور عضوی از اعضای UFI و سازمان جهانی جهانگردی است. این نمایشگاه فضای تجاری مناسبی برای حضور و گردهمایی آژانس‌های گردشگری، گردانندگان تور، هتل‌ها، مشاوران و کارشناسان توسعه گردشگری به شمار می‌رود و به عقیده صاحب‌نظران، تاثیر بسزایی در پیشرفت و توسعه تجارت گردشگری خواهد گذاشت؛ نمایشگاهی که یکی از شاخص‌های اصلی آن بهره‌مندی از مزیت‌های تجاری-گردشگری با سوددهی بالا عنوان می‌شود. طبق گزارش‌های رسمی از نمایشگاه سال جاری، برای نخستین بار دو بخش سلامت و خرید به‌عنوان دو حوزه عمده در گردشگری، برجسته خواهند شد. مورد توجه قرار دادن این دو بخش روبه رشد، زمینه را برای رایزنی و تبلیغات در این حوزه برای فعالان ایران نیز فراهم می‌کند. به گفته برخی کارشناسان، اهداف دیگر این دو بخش افزایش روزهای فصل سفر و اولویت‌بندی برترین مقاصد گردشگری است. به گفته رئیس تور خرید مادرید (که بخش خرید فیتور با همکاری این تور صورت می‌گیرد)، این بخش در راستای تخصصی‌تر شدن این نمایشگاه تجاری صورت خواهد گرفت و موجب خواهد شد که شرکت‌کنندگان در این بخش فرصت‌های تجاری مهمی را کسب کنند.

امسال غرفه جمهوری اسلامی ایران در مساحتی بالغ بر ۵/۲۶۷ مترمربع و در سالن خاورمیانه قرار دارد.