خطر تروریسم برای توریسم

گروه گردشگری: یکی از اصلی‏ترین نگرانی‏هایی که پس از واقعه تروریستی هفته گذشته در پاریس، توجه کارشناسان را به خود جلب کرد، گردشگران بودند؛ میهمانانی که پاریس را به‌عنوان یکی از امن‏ترین مقاصد سفر خود می‏دانند حالا به واقعه‏ای تروریستی در قلب اروپا برخوردند که معادلات امنیتی را در ذهن آنها برهم زده است. به گزارش «دنیای اقتصاد»، دولت فرانسه پس از وقوع این اتفاق اعلام کرد کشورش در معرض بالاترین سطح تهدیدات تروریستی ممکن قرار گرفته است. از این رو پروتکل‌های امنیتی گسترده‌ای در ده‌ها مکان عمومی شهر از جمله مراکز خرید، مدارس، ایستگاه‌های حمل‌ونقل عمومی و اماکن توریستی مقرر شده و شمار پلیس‏های اماکن توریستی، ۲۰ درصد افزایش یافته است.

شاید این از معدود دفعاتی است که یکی از اصلی‏ترین و گردشگرپذیرترین مقاصد توریستی دنیا خطر تروریسم را بیخ گوش خود احساس می‏کند.

براساس آمارهای رسمی موجود، فرانسه سالانه ۸۳ میلیون گردشگر خارجی دارد و درآمد حاصل از آن در سال ۲۰۱۲ معادل ۳۶میلیارد یورو بود که ۱۲/۷ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور است. این کشور در سال ۲۰۱۳ توانست ۷/۸۴ میلیون گردشگر جذب کند که نسبت به سال قبل از آن ۲ درصد افزایش نشان می‏دهد. در این سال تعداد اقامت‏ها در فرانسه به ۶۰۰ میلیون نفر-شب رسید که نشان‏دهنده ۶/۴ درصد رشد در مقایسه با سال پیش از آن است. بنابراین روشن است که حجم قابل توجهی از درآمد این کشور با چنین رخدادی در معرض خطر قرار می‏گیرد، اما اجتناب گردشگران از ورود به فرانسه و به‌ویژه پاریس، تا چه اندازه بر اقتصاد فرانسه اثر خواهد گذاشت؟ یا اساسا چنین واقعه‏ای، صنعت توریسم این کشور را متاثر خواهد کرد یا خیر؟

هشدار به توریست‏ها

وزارت امور خارجه بریتانیا پس از وقوع رخداد فرانسه هشدار داده که همچنان احتمال «تهدید تروریسم» وجود دارد و حملات می‏توانند در مکان‏های نامشخصی ادامه یابند. از این‌رو به دولت فرانسه توصیه کرده است که به‌ویژه در روزهای آتی به مردم هشدار دهند و از آنها بخواهند که هوشیار باشند.

وزارت امور خارجه ایالات متحده نیز با وجود اینکه معتقد است شهروندان کشورش به‌طور خاص هدف حملات تروریستی اخیر در فرانسه نیستند، اما توصیه کرده است مسافرانی که قصد سفر به فرانسه را دارند هوشیار باشند و هرگونه فعالیت یا بسته مشکوک مشاهده شده در مکان‌های عمومی را بلافاصله به مقامات قانونی فرانسه اطلاع دهند.

با این همه به نظر نمی‌رسد چنین اتفاقی تغییر مهمی در تعداد گردشگرانی که به پاریس مسافرت می‌کنند به‌وجود آورد. این را می‏توان از اظهارات مدیر یکی از آژانس‌های مسافرتی آمریکا به فرانسه، دریافت که می‏گوید: پیش‌بینی اثرات حملاتی از این دست آسان نیست. آنالور تونسر، اضافه می‏کند: ما با همه شرکای صنعتی خود نظیر ایرفرانس، اروپا ریل و آژانس‌های هواپیمایی صحبت کرده‌ایم و آنها هیچ گزارشی از لغو سفرها و بلیت‌ها به فرانسه نداشتند و در عوض همه پیام‌هایی که دریافت شده مبنی بر حمایت و همدردی آنها با مردم فرانسه بوده است.

اثرات نابرابر تروریسم در کشورها

مشابه چنین رخدادهای تروریستی در دیگر مقاصد گردشگری دنیا نیز به وقوع پیوسته است؛ اما آیا در همه جا به یک میزان اثر گذاشته است؟

وزارت امور خارجه آمریکا نسبت به وقوع ترور و حملاتی از این دست در برخی کشورهای دیگر نیز هشدار داده است اما شدت و حدت این هشدارها به یک میزان نیست. این وزارتخانه پیشنهاد می‌کند که پیش از سفر به استرالیا، احتمال وجود تهدیدات تروریستی از طریق بررسی هشدارهای سیستم امنیتی دولت استرالیا ارزیابی شود. این سیستم چهار سطح دارد که از کم تا زیاد میزان خطر را درجه‌بندی می‌کند. در پی محاصره یک کافه در سیدنی در میانه ماه دسامبر گذشته، که سه نفر شامل یک مرد مسلح و یک تروریست وابسته به گروه اسلامی کشته شدند، استرالیا در وضعیت آماده‌باش قرار گرفته است.

همین نهاد دولتی بعد از حملات تروریستی در نایروبی کنیا در سپتامبر ۲۰۱۳ و سواحل این کشور در سال ۲۰۱۴، هشدار شدیدتری به شهروندان خود داد. این دولت اعلام کرد: این خطر و تهدید قریب‌الوقوع از سوی تروریسم همچنان ادامه دارد و ما همچنان اطلاعاتی را راجع به تهدیدات تروریستی که به صورت بالقوه اهداف آمریکایی و غرب و منافع خود کنیا در این کشور را تهدید می‏کند، دریافت می‏کنیم. این تهدیدات شامل عملیات‏های انتحاری، بمب‏گذاری، آدم‏ربایی، حمله به خطوط و حمل و نقل هوایی، پروژه‌های عمرانی و بنادر و کشتی‏های کنیا می‏شود.

طی هفته گذشته و پیش از رویداد تروریستی فرانسه، وزارت امورخارجه آمریکا در جاکارتا نیز درباره پتانسیل حملات تروریستی علیه آمریکایی‏ها در مراکزی مانند بانک‏ها و هتل‏های شهر سوربایا (دومین شهر بزرگ اندونزی) هشدار داد.

بنا به گزارش‏ها اهداف احتمالی همچنین مقاصد پرجمعیت توریستی مانند بالی را نیز شامل می‏شود؛ جایی که در سال ۲۰۰۲، ۲۰۲ نفر در یک بمب‏گذاری کشته شدند و آمریکایی‏ها نیز در میان آنها بودند.

سه‌شنبه هفته گذشته نیز دولت استرالیا نسبت به سفر به هند هشدار داد؛ هشداری که براساس اطلاعات این دولت از احتمال وقوع برخی حرکات تروریستی در مقصد توریستی هند اعلام شد. «ما همچنان گزارش‏هایی دریافت می‏کنیم که نشان می‏دهد تروریست‏ها درحال برنامه‏ریزی برای حملاتی در هند هستند و برآورد می‏شود این حملات ممکن است هرجا و هرزمانی رخ دهد»؛ این آن چیزی است که در قالب این هشدار به مردم اعلام شده است. هتل‏های مجللی که توسط توریست‏ها رزرو و انتخاب شده‏اند، ممکن است هدف چنین حملات احتمالی قرار گیرند. براساس آنچه وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا اعلام کرده است، هند همچنان حملات تروریستی و عملیات شورشی‏ای را تجربه می‏کند که ممکن است بر شهروندان آمریکایی نیز اثر

بگذارد.

علاوه‌بر این، نگرانی دیگر درخصوص امنیت زنان است؛ متعاقب گزارش‏هایی که از تجاوزهای صورت‌گرفته در هند، منتشر شد. گروگان‏گیری و تجاوز گروهی به یک زن ژاپنی که درحال بازدید از جاذبه تاریخی بودای مقدس بود، یکی از مواردی است که چنین نگرانی‏هایی را در خصوص مقصدی مانند هند موجب می‏شود.

دولت ایالات متحده نیز به شهروندان خود درباره سفر به فیلیپین هشدار داد و تاکید کرد: با توجه به فعالیت‏های شورشی و تروریستی، از سفرهای غیرضروری به فیلیپین، به‌ویژه مناطق جنوبی این کشور اجتناب کنند؛ چرا که خطر آدم‌ربایی و خشونت وجود دارد.

ترور، توریسم اروپا را متاثر نمی‏کند

براساس آنچه گفته شد، به نظر نمی‏رسد فرانسه ضربه جبران‏ناپذیر از ترور «شارلی ابدو» بخورد؛ مردمی که همه ساله رویای دیدن پاریس را در سر می‏پرورانند به خوبی واقفند اثرات رخدادهایی از این دست به‌زودی ترمیم می‏شوند و پاریس هیچ‌گاه امنیت خود را برای گردشگران از دست نخواهد داد.

همه اینها درحالی است که ناامنی و تروریسم در کشورهای آسیایی و خاورمیانه همواره اصلی‏ترین دلیل راندن گردشگران بوده است و تنها در برخی مقاطع که چنین کشورهایی امنیت خود را بازیافته‏اند، توانسته‌اند میزبان گردشگران باشند.

بنابراین، حقیقتی تلخ برای کشورهای مذکور وجود دارد و آن اینکه باید تا سال‏ها پس از وقوع یک رویداد تروریستی در کشور خود، آنقدر تبلیغ مثبت کنند تا بخش کوچکی از تصویر منفی علیه خود را بهبود بخشند؛ امنیت مقاصد گردشگری اروپا، با چنین ترورهایی اگر چند روزی هم به مخاطره بیفتد به زودی ترمیم می‏شود.