سقوط نفت صعود توریسم؟!

گروه گردشگری: سهم صنعت گردشگری در تولید ناخالص جهانی تا ۲۰۲۴، از مرز ۸/۱۰تریلیون دلار می‌گذرد. طبق بررسی‌های انجام شده از سوی شورای جهانی سفر و گردشگری (WTTC) طی یک دوره بلندمدت ۱۰ ساله یعنی تا ۲۰۲۴ رشد کوتاه‌مدت و بلندمدت درصنعت گردشگری ادامه می‌یابد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، درحالی که این روزها سقوط نفت خط نخست اخبار را دربرمی‌گیرد، پیش‌بینی‌های جهانی حکایت از رشد صنعت سوم جهان -یعنی گردشگری- دارد؛ گرچه ادامه این رشد بدون چالش نخواهد بود.

اجرای پروژه‌های اشتغال محور، نحوه سرمایه‌گذاری‌های کارآمد و مواردی از این دست، از مهم‌ترین عواملی برشمرده می‌شوند که می‌توانند چالش‌هایی جدی را متوجه رشد گردشگری کنند.

اقتصاد گردشگری در ۲۰۱۴

به گزارش «خبرگزاری میراث فرهنگی» به نقل از گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری، سهم توریسم در GDP جهانی به طور میانگین سالانه ۴ درصد است که در سطح وسیع‌تر اثر مثبتی بر رشد کلی اقتصاد بین‌المللی خواهد داشت. این میزان درآمد به معنی حمایت از ۳۴۶ میلیون شغل درسطح جهانی است و حدود ۱۰ درصد سهم آن از کل اقتصاد جهانی هم از نظر GDP و هم از نظر بازار اشتغال را شامل خواهد شد.

(براساس گزارش WTTC سهم مستقیم صنعت سفر و توریسم در تولید ناخالص جهانی ۶/۳ درصد بوده و سهم غیرمستقیم آن ۵/۳ درصد برآورد شده است. طبق برآوردهای موجود، سهم کلی این صنعت در تولید ناخالص جهانی، حدود ۳/۷تریلیون دلار آمریکا بوده است.)

این صنعت تا میانه سال ۲۰۱۴ از ادامه فعالیت بیش از ۲۷۴ میلیون شغل در سراسر جهان حمایت کرده است که در حفاظت و استمرار رشد اقتصادی نقش چشمگیری دارد. این ارقام در مقایسه با سال ۲۰۱۳ می‌تواند جالب توجه باشد. در سال ۲۰۱۳ بازار تقاضا در صنعت گردشگری بسیار قدرتمند بود و در سطح بین‌المللی نزدیک به ۲۶۶ شغل را تحت حمایت خود داشت؛ یعنی یک شغل از هر ۱۱شغل در جهان.

در گزارش WTTC همچنین برآورد شده است که میزان سرمایه‌گذاری در صنعت سفر و گردشگری در سال گذشته با ۳/۴ درصد افزایش همراه بوده است.

‏آینده رشد توریسم

طبق همین بررسی‌ها با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته درمورد رشد اقتصاد جهانی، در حدود ۵/۲ درصد عملکرد مثبت در صنعت سفرو گردشگری برای توسعه اقتصادی افزایش می‌یابد. این موضوع به ویژه با توجه به افزایش سهم این صنعت در رشد اقتصاد جهانی که در سه سال گذشته بی‌وقفه ادامه یافته، اهمیت بیشتری می‌یابد.

با این حال تجزیه و تحلیل‌های انجام شده از سوی شورای جهانی سفر و گردشگری با توجه به چالش‌ها و ناکارآمدی‌های احتمالی که ممکن است ظرف ۱۰ سال آینده در این صنعت تشدید شود، نشان از برخی شکاف‌ها و چالش‌های مهم نیز دارد.

براساس این گزارش، تحقق این ارقام رشد، مستلزم اجرای پروژه‌های اشتغال محور در این صنعت و تلویحا وابسته به حفظ روند رشد در همه عرصه‌های وابسته به آن خواهد بود. همچنین تحقق این امر مستلزم آن است که سرمایه‌گذاری‌های آینده در این صنعت، در بخش زیرساخت‌های سفر و گردشگری به میزان کافی و به نحوی باشد که مقصدهای گردشگری را در ادامه، نگهداری و توسعه ظرفیت‌های خود برای جذب و پذیرش گردشگر یاری دهد. این موارد عامل نگرانی های جدی به‌عنوان مثال در مورد برخی کشورهای آمریکایی ظرف ۱۰ سال آینده خواهد بود.

نگرانی عمده دیگری که در یک دوره درازمدت مطرح است، آن است که هیچ تضمینی برای توسعه یا ادامه بازار تقاضا برای صنعت گردشگری و سفر به نحوی که بخش‌های جانبی و وابسته به آن را نیز توسعه دهد، وجود ندارد.

این گزارش تاکید کرده است که باید این نکته را به‌عنوان یک مساله کلیدی در بررسی و برآورد ریسک احتمالی در روند رشد این صنعت درآینده، لحاظ کرد.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، به‌رغم همه این اما و اگرها، سازمان‌های جهانی برای صنعت گردشگری و سفر، چشم‌انداز رشد ۱۰ ساله خوبی را با رشد ۴ درصد درسال پیش‌بینی کرده‌اند و صنعت گردشگری و سفر همچنان به عنوان یک محرک مهم اقتصادی بر‌شمرده می‌شود.

کارشناسان معتقدند در حالی که نوسانات و سقوط قیمت نفت، اقتصادهای نفتی را بیش از پیش با خطر روبه‌رو کرده است، توسل به توریسم می‌تواند بخشی از مشکلات آنها را رفع کند و بوی نفت را از اقتصاد آنها بگیرد. منابع تمام شدنی نفت و منابع ناتمام توریستی، هر سال بیش از سال قبل روبه‌روی هم صف‌آرایی می‌کنند.