صنایع دستی، 0/8 درصد صادرات غیرنفتی

گروه گردشگری، شیما رئیسی: معاون رئیس‌جمهور با اعلام رشد ۲۴درصدی کشور در بخش صادرات غیرنفتی نسبت به سال گذشته گفت: چندان سخت نیست که با همگرایی و هم‌افزایی با حرکت‌های زیربنایی درآمدهای صادرات نفتی را که ۴۰ میلیارد دلار است از محل فروش محصولات غیرنفتی تامین کنیم. به گزارش «دنیای اقتصاد»، مسعود سلطانی‌فر در مراسم تجلیل از صادرکنندگان و فروشندگان برتر صنایع‌دستی با اشاره به این مطلب، خاطرنشان کرد: براساس مبانی اقتصاد مقاومتی ما باید از همه ظرفیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برای اعتلا و توسعه کشور استفاده کنیم؛ آن هم در روزهایی که با کاهش درآمدهای نفتی مواجه هستیم و درآمدها در این بخش به نزدیک ۴۰درصد رسیده است. رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تصریح کرد: باید به طور جدی بیندیشیم تا بتوانیم فرآیند توسعه کشور را به شکلی برنامه‌ریزی کنیم که تنش‌های نفتی نتواند ما را از پا بیندازد. وی با اشاره به اراده دولت برای تحقق این هدف افزود: در حوزه صنایع‌دستی خوشبختانه موفق شدیم با کمک بخش خصوصی سازماندهی اولیه را ایجاد کنیم. با این حال هنوز کارهای زیادی است که باید انجام دهیم. سلطانی‌فر با اعلام اینکه سال ۹۴ و ۹۵ سال خیزش صنایع‌دستی خواهد بود، اظهار کرد: براساس کارهایی که در سال ۹۳ انجام شده است، در دوسال آتی شاهد رونق این هنر-صنعت خواهیم بود.

حمایت معاونت علمی ریاست‌جمهوری از صنایع‌دستی

معاون علمی رئیس‌جمهور نیز در این نشست با تصریح این مطلب که صنایع دستی با توجه به توانمندی‌های مطلوب خود، یکی از حوزه‌های اصلی مورد حمایت معاونت علمی به شمار می‌رود؛ افزود: هر موضوعی که سبب کمک بیشتر فناوری به تولید و فروش صنایع‌دستی شود؛ مورد حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری خواهد بود.

سورنا ستاری خاطرنشان کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی با هدف حمایت از صنایع و فناوری‌های دانش‌بنیان راه‌‌اندازی شده، چرا که آینده در مغزهای فرزندان ما است؛ نه در جیب آنها یا چاه‌های نفت کشور. وی به تاسیس ستاد فناوری نرم در معاونت علمی ریاست‌جمهوری اشاره کرد و ادامه داد: حوزه فعالیت این ستاد، تجاری‌سازی علوم انسانی است؛ زیرا کشورمان بازارهای مطلوبی دارد که هنوز آنها را کشف نکرده‌ایم. ستاری، ارتقای بهره‌وری پروژه‌های کیفی، مکانیزم‌های معرفی و شناسنامه‌دار کردن آثار و برندسازی را از جمله مواردی دانست که می‌تواند به افزایش صادرات صنایع‌دستی کشورمان کمک کند.

تابوت صنایع‌دستی!

معاون صنایع‌دستی سازمان نیز در این نشست با گله از ساختاری که دولت نهم و دهم برای صنایع‌دستی ایجاد کرده بود، گفت: این چارچوب، تابوت مرگ صنایع‌دستی بود و اگر تغییر نکند، صنایع‌دستی می‌میرد. دکتر بهمن نامور مطلق به گزارش‌های آماری در این حوزه که حاکی از رشد ۳۰ درصدی صادرات صنایع‌دستی است و همچنین به میانگین صادرات غیرنفتی کشور اشاره کرد و گفت: در حوزه فروش داخلی نسبت به سال گذشته، رشد ۱۷ درصدی و جوایز بانکی رشد ۶۲ درصدی را داشتیم، حضور در نمایشگاه‌های خارجی نسبت به سال ۹۱ شش برابر شده و در برپایی نمایشگاه داخلی نسبت به سال گذشته تا این ماه رشد ۵۰ درصدی داشته‌ایم.

وی با اشاره به مشکلات بنیادینی که حوزه صادرات غیرنفتی و به‌طور مشخص صنایع‌دستی و فرش از آن رنج می‌برد؛ خاطرنشان کرد: برخی می‌گویند مشکل اصلی فروش و تجارت است،‌ ما بخشی از این سخن را می‌پذیریم؛ اما باید در نظر داشت که بازرگانی صنایع‌دستی مانند همه بازرگانی‌ها هم علت است و هم معلول.

معاون صنایع‌دستی افزود: در واقع فروش، مهم‌ترین شاخص وضعیت صنایع‌دستی است و اگر بخواهیم با همین شاخص به بررسی وضعیت حوزه صنایع‌دستی بپردازیم، باید بگوییم که وضع خوب و مطلوب نیست. او درباره دیگر فعالیت‌های این حوزه اظهار کرد: کمک به راه‌اندازی چهار فروشگاه صنایع‌دستی ایرانی در خارج از کشور (قبرس، هلند، استرالیا و امارات) به منظور بازپس‌گیری بازار از دست رفته در مرحله نخست طرح، افزایش تسهیلات از کمتر از یک میلیارد تومان در سال ۹۱ به بیش از ۴۰ میلیارد در سال ۹۲ و ۱۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۳ (در حوزه تولید و صادرات)، حمایت از برگزاری نخستین حراجی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور توسط بخش خصوصی در سال جاری، حمایت از راه‌اندازی نخستین فروشگاه مجازی صنایع‌دستی بانوان به ویژه بانوان مناطق محروم در سال‌جاری، شروع عملیات ساخت نسل جدیدی از بازارچه‌های صنایع‌دستی کشور با هدف هر شهرستان یک بازارچه صنایع‌دستی راه‌اندازی خانه‌های صنایع‌دستی به‌عنوان قطب‌های گردشگری فرهنگی-اقتصادی استان‌ها با هدف هر شهرستان خانه صنایع‌دستی، تعریف و تبیین کارگاه‌های صادرات محور صنایع‌دستی؛ از فعالیت‌های ما در این حوزه بوده است.

معاون صنایع‌دستی ابراز امیدواری کرد: به زودی صحنه بازار صنایع‌دستی با اتفاقات نیکی نظیر حمایت از راه‌اندازی هلدینگ صنایع‌دستی، حمایت از راه‌اندازی نسل جدیدی از فروشگاه‌ها با عنوان پیش‌فروشگاه‌های صنایع‌دستی در تهران، مشهد و رامسر، حمایت از راه‌اندازی پایانه صادرات صنایع‌دستی، تحقیق و آماده‌سازی فروشگاه‌های نشان‌دار به منظور کنترل کیفیت و قیمت، پژوهش و آماده‌سازی بسته‌های سوغاتی زیارتی، حمایت از راه‌اندازی بزرگ‌ترین فروشگاه الکترونیک کشور و همکاری با شهرداری اصفهان برای تبدیل این شهر به شهر خلاق صنایع‌دستی و ثبت جهانی آن دگرگون خواهد شد. نامور مطلق افزود: تا دیروز کسی باور نمی‌کرد که هنرمندان صنایع‌دستی آمادگی جذب حتی ۱۰ میلیارد تومان را داشته باشند. امسال ۱۰۰ میلیارد تومان جذب می‌کنند و اگر اعتبارات کافی وجود داشته باشد سال آینده آماده جذب بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان نیز هستند. در گذشته سخن از صنایع‌دستی به عنوان صنایع قدیمی و پیشامدرن می‌رفت،‌امروز سخن از صنایع‌دستی به عنوان صنایع پسامدرن می‌شود.

نامورمطلق در پایان خاطرنشان کرد: ما به صنایع‌دستی می‌اندیشیم که بازار دارد؛ تولیدش بیشترین ارزش افزوده و گاه تا چند صد برابر بیشتر است. ما به صنایع‌دستی می‌اندیشیم که اشتغال‌زا است و در اشتغال تمرکززدا و مهاجرت‌ستیز؛ اشتغالی که با کمتر از یک‌دهم میانگین اعتبار اشتغال کشور ممکن می‌شود.

۱۵۰میلیون دلار صادرات صنایع‌دستی

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران با مظلوم خواندن صادرات صنایع‌دستی گفت: این رفع مظلومیت به سازمان میراث فرهنگی مربوط می‌شود. اسدالله عسگراولادی افزود: وقتی انقلاب اسلامی به پیروزی رسید حجم صادرات کشور ۳۰۰میلیون دلار در مقابل ۲/۱ میلیارد دلار واردات بود که امسال این میزان به ۴۲ میلیارد دلار صادرات در مقابل ۵۵ میلیارد دلار واردات رسیده است.

وی با بیان اینکه حفره‌ ما در صادرات صنایع دستی فاحش است، گفت: از میزان ۱۸ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی کشور فقط ۱۵۰ میلیون دلار صادرات صنایع دستی داریم (یعنی ۸/۰ درصد) که با افزودن صنایع فرش به ۵۰۰ میلیون دلار می‌رسد.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران در ادامه با اشاره به راهکارهای افزایش صادرات صنایع دستی خاطر نشان کرد: باید تمام وابسته‌های بازرگانی آماده اعزام به خارج کشور، پیش از اعزام با تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع دستی جلسه داشته باشند و در کنار میز کار خود ویترینی از کالاهای نفیس صنایع دستی ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه باید به سمت تولید کارهای نفیس برویم، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم رونق بیشتری به صادرات صنایع‌دستی بدهیم باید هیات‌های اعزامی را به کشورهای مختلف بفرستیم تا در کنار نمایشگاه‌ها، صنایع دستی ایران را تبلیغ کنند. همچنین سازمان توسعه تجارت باید برای حضور صادرکنندگان در غرفه‌های تخصصی تسهیلاتی را در نظر بگیرد. رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران افزود: سرمایه‌گذاری موثر ضرورت دارد و برای این کار باید بررسی دقیقی صورت گیرد که برای هر رشته چقدر سرمایه لازم است. عسگراولادی با بیان این نکته که باید سلیقه خریداران را در نظر بگیریم؛ خاطرنشان کرد: سلیقه چینی و ژاپنی با سلیقه عربستانی متفاوت است و لازم است به این موارد دقت کنیم. به گزارش «دنیای اقتصاد»، در این مراسم از موسی کریمی صادرکننده گیوه به کشور عراق از استان کرمانشاه، عادل بشیری جلال صادرکننده سفال و سرامیک، شیشه دست‌ساز و مصنوعات چوبی به کشورهای عراق، قطر و سوئد از استان همدان و محمدحسین حق نگهدار صادرکننده دستباف‌های داری (دستباف‌هایی که با دار تهیه می‌شود) به کشورهای آلمان، اتریش، نروژ و ژاپن از استان فارس به‌عنوان صادرکنندگان نمونه تجلیل به عمل آمد. از مهدی اعلمی صادرکننده سفال و سرامیک به کشورهای آلمان و هلند از استان تهران و امیرحبیب‌پور صادرکننده خاتم، مینیاتور، گلیم، قلم‌کار، قلم‌زنی و مینا به کشورهای اتریش، چین و آلمان از استان اصفهان نیز تجلیل شد.