گروه گردشگری: «رئیس‌جمهور دستور ویژه داده‌اند مسیر خط دوی متروی اصفهان به‌گونه‌ای باشد که هیچ‌گونه مشکلی برای ابنیه تاریخی میدان نقش‌جهان ایجاد نشود.» معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری که آخر هفته گذشته به همراه هیات دولت به استان اصفهان سفر کرده بود، در مراسم افتتاح خانه تشکل‌های دوستداران میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در این استان با اعلام این خبر افزود: پیشنهاد مشاور طرح خط دوی متروی اصفهان مبنی بر عبور از زیر میدان امام(ره) اصفهان بوده است. این در حالی است که این میدان در سازمان جهانی یونسکو به‌عنوان میراثی جهانی ثبت شده است و بر این اساس خط ۲ متروی اصفهان باید با موافقت سازمان میراث فرهنگی و نظر کارشناسان یونسکو و تایید آنها اجرایی شود. به گزارش خبرگزاری مهر، سلطانی‌فر بر احتمال تغییر مسیر خط ۲ متروی اصفهان در صورت احتمال آسیب‌رسانی به ابنیه تاریخی این میدان تاکید کرد. رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور با تاکید بر اینکه بررسی مشکلات گردشگری و میراث فرهنگی در اولویت مصوبات هیات دولت قرار دارد، گفت: صنعت گردشگری یکی از فعال‌ترین بخش‌های درآمدی استان اصفهان است و دولت نگاهی ویژه به این بخش دارد.

وی تصریح کرد: یکی از مواردی که درباره سفر رئیس‌جمهور به اصفهان مطرح شد، بیان مشکلات حوزه میراث فرهنگی بود، زیرا در سال‌های گذشته بناها به شدت آسیب دیده و فعالیتی برای مرمت و احیای آنها انجام نشده بود. سلطانی‌فر افزود: رئیس جمهور علاوه‌بر اعتبارات استانی، رقم قابل‌توجه ۴۰ میلیارد تومان برای مرمت و بازسازی خانه‌های تاریخی استان به‌ویژه شهر اصفهان اختصاص داده است.

معاون رئیس‌جمهور در ادامه خاطرنشان کرد: در یک سال گذشته تلاش شده، بناهای تاریخی که از اهمیت کمتری برخوردار بوده‌اند با مشارکت بخش خصوصی بازسازی شوند. بازسازی این بناها و واگذاری آنها به بخش خصوصی موجب می‌شود که سازمان مطمئن شود این بناها مرمت و بازسازی شده‌اند و همیشه به‌عنوان مکان‌های تاریخی از آنها حفاظت می‌شود.

معاون رئیس جمهور درباره چگونگی واگذاری این بناها به بخش خصوصی، توضیح داد: بخش خصوصی می‌تواند به میزان سرمایه‌گذاری و متناسب با هزینه‌ای که برای مرمت بنا انجام داده، در یک دوره مشخص از آن بهره‌برداری کند. در حال حاضر در دوره‌های ۳۰ ساله، بناهای تاریخی با این شرایط به بخش خصوصی واگذار شده و امیدواریم تا سال آینده ۲۰۰ بنای تاریخی دیگر هم به همین ترتیب واگذار شوند.

اصفهان، گزینه نخست هتل‌سازی

سلطانی‌فر با اشاره به مشکل کمبود هتل در اصفهان تصریح کرد: با وجود اینکه از محل صندوق توسعه منابع ملی، رقم خوبی

به این امر اختصاص داده شده است، هنوز هتل‌سازی در اصفهان جای کار بیشتری دارد و بر این اساس نخستین مکانی که به

سرمایه‌گذاران هتل‌سازی معرفی می‌کنیم، اصفهان است.

وی با اشاره به افزایش ۲۰۰ درصدی صدور ویزا برای گردشگران خارجی، ادامه داد: این افزایش، تمام ظرفیت کشور نیست. توسعه گردشگری می‌تواند ذهنیت غلطی را که درباره‌ ایران وجود دارد، اصلاح کند.

معاون رئیس‌جمهور افزود: رصد رسانه‌های بیگانه نشان می‌دهد ۹۹ درصد گردشگران اروپایی و آمریکایی پس از بازگشت به کشورشان از فرهنگ، زیبایی و آثار ارزشمند تاریخی و زیارتی ایران سخن می‌گویند و این بازدید ذهنیت غلط ساخته شده توسط رسانه‌های صهیونیستی و امپریالیستی درباره کشورمان را به‌هم ریخته است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی درباره‌ «تجربه اشتباه انتقال میراث فرهنگی به شیراز و صنایع‌دستی به اصفهان» نیز خاطرنشان کرد: اگرچه این انتقال چهار یا پنج سال بیشتر طول نکشید، اما تبعات آن ما را ۲۰تا۳۰ سال عقب انداخت.

۷۷ هزار طرح نیمه تمام، ارثیه دولت قبل

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همچنین در شورای اداری شهرستان خمینی‌شهر با بیان این مطلب که « بنا داریم گردشگری را در اقصی‌نقاط استان اصفهان گسترش دهیم»، افزود: امروز دولت مسائل و مشکلات اصفهان را در چهار محور آب، کشاورزی، مسائل بهداشتی و گردشگری در دستور کار خود دارد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، مسعود سلطانی‌فر با اشاره به اینکه این دولت سعی دارد بر اساس تدبیر بر مشکلات فائق آید، افزود: با آغاز به‌کار این دولت، ۷۷هزار پروژه نیمه‌کاره به این دولت به ارث رسید که برای پایان‌دادن به آنها ۴۸۰ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است، لذا این دولت تلاش دارد بر خلاف گذشته با کار کارشناسی برنامه‌های خود را پیش

ببرد.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، بازدید از خانه صنایع‌دستی جواهری، بنای تاریخی منار دردشت، گنبد سلطان بخت‌آغا و افتتاح دفتر طرح و برنامه‌ریزی و آینده پژوهی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان، خانه تشکل‌های دوستداران میراث فرهنگی این استان و... ازجمله برنامه‌های رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در این سفر بود.