معاون گردشگری کشور از ساماندهی ۱۱ هزار واحد مسکونی در قالب طرح «خانه مسافر» خبر داد و گفت: پذیرش مسافر در خانه‌هایی که در قالب طرح خانه مسافر قرار نگرفته و ساماندهی نشده‌اند، غیرقانونی است. به گزارش خبرگزاری مهر، مرتضی رحمانی موحد درباره اجرای طرح خانه مسافر و اقامت گردشگران نوروزی در این اقامتگاه‌های ارزان‌قیمت گفت: اکنون سایت «خانه مسافر» راه‌اندازی شده و افرادی که مجاز هستند در خانه‌هایشان مسافر بپذیرند، در این سایت ثبت‌نام کرده و اطلاعات آنها تایید شده است. در آینده نیز امکان رزرواسیون برای مردم ایجاد خواهد شد. اکنون درصدد تبلیغ در محیط‌هایی مانند پیامک یا فضاهای مجازی هستیم تا مردم از وجود چنین خانه مسافرهایی مطلع شوند. وی گفت: حدود ۱۱ هزار واحد مسکونی که ضوابط مورد نظر معاونت گردشگری را رعایت کرده و نظارت‌ها و بررسی‌های آنها انجام شده است، در سایت www.khaneh-mosafer.ir قابل مشاهده هستند و اگر مالکی بخواهد خانه را در این سایت ثبت کند، امکانات موجود در منزلش را مشخص می‌کند. مجریان در استان‌ها وظیفه نظارت را بر عهده دارند؛ شرایط این خانه را می‌بینند و اگر متناسب با ضوابط ما بود، آن را تایید می‌کنند. سپس اطلاعات هر خانه به کارتابل معاونان گردشگری استان‌ها ارسال می‌شود. آنها نیز ضوابط را بررسی و تایید می‌کنند و در فاصله یک ماه این خانه برای عرضه، در سایت ثبت‌نام می‌شود.

معاون گردشگری با اشاره به قیمت متغیر برای خانه مسافرها که با بررسی ناظران تعیین می‌شود، گفت: خانه مسافرها باید بیمه باشند تا مسافران با خیال آسوده در آنها اقامت کنند.

رحمانی موحد همچنین در توضیح پذیرش مسافر توسط برخی از اقامتگاه‌های بوم‌گردی و نیز طرح «مهمان کاشانه» گفت: تعریف اقامتگاه‌های بوم‌گردی با خانه مسافر متفاوت است. در اقامتگاه‌های بوم‌گردی از ابتدا یک سرمایه‌گذاری انجام می‌شود و شیوه‌نامه آنها نیز در حال تهیه است. منتهی خانه مسافرها اتاقی را به مسافر اختصاص می‌دهند و وظیفه تامین فضا را ندارند، اما خانه‌های بوم‌گردی، توسعه جوامع محلی را نیز باید رعایت کنند. درباره طرح «مهمان کاشانه» نیز باید بگویم که اطلاعی درباره این مراکز ندارم و مناطق آزاد می‌توانند تعریف جداگانه‌ای برای اقامتگاه‌های ارزان‌قیمت خود داشته باشند.