سایه روشن گردشگری در 2014

گروه گردشگری: براساس گزارش‌های سازمان جهانی جهانگردی، صنعت گردشگری در سال ۲۰۱۴ درآمدی بالغ بر ۲/ ۱ تریلیون دلار را در دنیا موجب شده؛ رقمی که در مقایسه با سال ۲۰۱۲‌ (۰۸/ ۱ تریلیون دلار) رشد محسوسی داشته است. آمارها و تحلیل‌های جهانی نشان می‌دهند روندهای گردشگری در دنیا در حال تغییر است. اقتصادهای نوظهور، گردشگران نوظهور را می‌آفرینند؛ مقاصدی نظیر ایران و کره شمالی در نقشه جهانی گردشگری پررنگ‌تر می‌شوند؛ قیمت نفت گردشگری را متاثر می‌کند؛ رخدادهای تروریستی، شهرهای توریستی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد؛ گرایش روزافزون گردشگران به بهره‌گیری از فناوری‌های ارتباطی، توریسم را بیش از پیش به اینترنت و تکنولوژی‌های جدید وابسته می‌کند؛ همه این موضوعات از سال ۲۰۱۴ میلادی به صدر اخبار آمده‌اند و قرار است روند توریسم جهانی را در سال‌های آینده تحت‌الشعاع قرار دهند.

کاهش روس‌ها، افزایش چینی‌ها

به گزارش «خبرگزاری میراث فرهنگی» به نقل از منابع آماری، گردشگران چینی، آلمانی، آمریکایی و روسی بیشترین هزینه‌ها را در مقاصد گردشگری مختلف صرف کرده‌‌اند. سهم فدراسیون روسیه در بازارهای گردشگری جهانی که درسال ۲۰۱۳ ۶/ ۴ درصد بود، در سال ۲۰۱۴ با بروز بحران بالکان به‌شدت تنزل کرده است. جهان در سال گذشته شاهد کاهش ۶ درصدی تعداد گردشگران روسی درسطح بین‌المللی بوده است که با کاهش ارزش روبل و سقوط قیمت نفت تشدید شده است. این امر نگرانی بازارهای گردشگری حساس همانند ترکیه، قبرس و حتی مصر را برانگیخته و موجب کاهش درآمد آنها شده است.

کاهش تعداد گردشگران روسی در حالی رخ می‌دهد که تعداد گردشگران چینی به صورت روزافزونی رو به افزایش است؛ به گونه‌ای که در سال ۲۰۱۴ چشم‌بادامی‌های چینی ۱۱ میلیون بیشتر از سال قبل سفر کرده‌اند. همزمان با این رشد چشمگیر، ایجاد تسهیلات ویزا برای گردشگران چینی به معنی بازشدن بسیاری از مرزها به روی گردشگران ثروتمند و عمدتا نوکیسه چینی است که به آسانی در مقصدهای مختلف گردشگری خرید می‌کنند. درواقع نوعی مسابقه برای جذب گردشگر چینی در سراسر جهان آغاز شده که نه‌تنها کشورهایی چون آمریکا و ژاپن را به ایجاد تسهیلات ویزا برای گردشگران چینی واداشته، بلکه کشورهای عرب خاورمیانه را نیز به تلاش برای برداشت بیشتر سهم ازاین کیک جهانی تشویق کرده است.در رده‌های بعدی گردشگرانی که هزینه بیشتری در سفر انجام می‌دهند، توریست‌های بریتانیایی، فرانسوی، کانادایی، استرالیایی و ایتالیایی قرار گرفته‌اند.

تمرکز جهان بر گردشگری حلال

به گزارش «دنیای اقتصاد»، درحالی‌که انتظار می‌رود کشورهای مسلمان بیشترین تلاش را برای توسعه گردشگری حلال و جذب گردشگر مسلمان داشته باشند، روند رو به رشد توسعه گردشگری حلال در کشورهای غیرمسلمان نظیر ژاپن، کره‌جنوبی، استرالیا، اسپانیا و... از مهم‌‌ترین شاخصه‌های گردشگری درسال ۲۰۱۴ بود. با این حال همان‌طور که چندی پیش رئیس سازمان جهانی جهانگردی تصریح کرد، کاهش قیمت جهانی نفت، کاهش قدرت خرید کشورهای فروشنده نفت را نیز به همراه خواهد داشت و این موضوع شاید در سال میلادی جاری تاثیر محسوسی بر تعداد گردشگران مسلمان خاورمیانه بگذارد. بروز بحران‌های داخلی درکشورهایی چون تایلند و حتی ترکیه در اوایل سال گذشته، سبب بروز آسیب نسبی به چهره گردشگری و امنیت این دو کشور دست کم به طورموقت شد. این درحالی است که خیز ایران برای قرار گرفتن در لیست سفر آژانس‌های گردشگری دنیا از سال ۲۰۱۳ تاکنون ادامه داشته است. از سوی دیگر کشورهایی چون اوکراین که مسیر روبه رشد و مثبتی را در سال‌های گذشته پشت سر گذاشته بود، تقریبا به‌طور کامل از نقشه جهانی گردشگری جهانی حذف شد. درمقابل یونان و تاحدی مراکش موفق شده‌اند به تدریج به نقشه کشورهای گردشگری جهان بازگردند. درعین حال کشورهایی چون سوریه، مصر و لیبی همچنان با مشکلات ناشی از بحران‌های داخلی ۲۰۱۱ دست به گریبان هستند و دراین میان اوضاع درکشورهای سوریه و لیبی از همیشه ناامیدکننده‌تر است.

براساس گزارش‌های معتبر جهانی، بازار گردشگری سلامت در دنیا بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد سالانه تولید می‌کند و برآورد شده است سالانه بیش از ۷ میلیون نفر تنها با هدف دریافت خدمات گردشگری سلامت سفر ‎کنند. این گزارش‌ها همچنین تصریح می‌کنند کشورهای اروپایی همچنان محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری جهان در سال ۲۰۱۴ بوده‌اند. با این حال بروز حادثه تروریستی در روزهای آغازین سال ۲۰۱۵ در پاریس و اعمال مقررات جدید و نیز تشدید مقررات امنیتی در مراکز گردشگری، چهره گردشگری اروپا را تحت‌تاثیر قرار داده است. ازدیگر سو، تشدید فعالیت‌ها و گرایش گردشگران به استفاده از فناوری‌های نوین و خدمات آنلاین مسافرتی و پررنگ‌تر شدن نقش رسانه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های گردشگری در همه بخش‌های وابسته به صنعت گردشگری، از صنایع هوایی و هتلداری گرفته تا موزه‌ها و وبلاگ‌ها و سفرنامه‌نویسی، به‌طور واضح‌تری چهره گردشگری نوین را دچار تحول کرده است. به نظر می‌رسد سال ۲۰۱۴ فصل جدیدی را در صنعت توریسم آغاز کرده است که در سال‌جاری میلادی و سال‌های بعد ادامه خواهد یافت.