هتل فرودگاهی کشور

گروه بنگاه‌ها: نخستین گروه هتل‌های بین‌المللی ۴ و ۵ ستاره فرودگاهی کشور با هزار تخت و ۵۰۰ اتاق با برندهای معتبر بین‌المللی افتتاح شد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، معاون رئیس جمهوری ساخت این هتل را پروژه بزرگی منطبق با استانداردهای جهانی دانست و افزود: تمام کسانی که در احداث این پروژه عظیم نقش داشتند نشان دادند با وجود شرایط سخت و انواع محدودیت‌ها اگر عزم و اراده جدی وجود داشته باشد می‌توان به اهداف و آرمان‌های بزرگ دست پیدا کرد. مسعود سلطانی‌فر در خصوص اهداف گردشگری به رویکرد مثبت دولت برای رفع مشکلات اماکن اقامتی به‌منظور جذب گردشگران خارجی اشاره کرد و گفت: از بین ۱۱۰۰ هتل در کشور حدود ۱۲۷ هتل ۴ و ۵ ستاره است که مهم‌ترین چالش در بخش گردشگری خارجی محسوب می‌شود.

او با اشاره به رکود برجامانده از مدیریت گذشته در بخش‌های مختلف اقتصادی و تلاش دولت تدبیر و امید برای خروج از این رکود گفت: خوشبختانه بخش گردشگری توانسته از این رکود خارج شود به‌طوری‌که هم‌اکنون حدود ۹۳۰ پروژه با ۲۰ هزار میلیارد تومان در کل کشور با میانگین رشد ۵۰ درصد در حال اجرا است. به گفته رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ۹۰ درصد این پروژه‌ها از سوی بخش خصوصی و ۱۰ درصد از سوی بخش دولتی یا شبه‌دولتی اجرا می‌شوند.

سلطانی‌فر با یادآوری اختصاص ۱۰ درصد از منابع صندوق توسعه ملی به پروژه‌های صنعتی، کشاورزی و گردشگری اظهار کرد: از ۱۴۰ پروژه گردشگری که با اعتباری حدود یک هزار و ۵۲ میلیارد تومان و زودتر از موعد به صندوق توسعه ملی معرفی کردیم ۲۰ پروژه با اعتبار ۳۵۲ میلیارد تومان به تصویب رسیده است.

بخش خصوصی آماده راه‌اندازی فاز دوم فرودگاه امام

رئیس گروه مالی گردشگری نیز در این مراسم گفت: به وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده‌ایم آمادگی ساخت فاز دوم فرودگاه بین‌المللی را با ظرفیت ۲۵ میلیون مسافر در دوره ۴ ساله داریم. مهدی جهانگیری ادامه داد: برای ساخت فاز دوم در قالب کنسرسیوم فعال بخش خصوصی اعلام آمادگی کرده‌ایم و لازمه تحقق این امر این است که دولت به بخش خصوصی اعتماد کند.

وی با اشاره به پیش‌بینی فعالان اقتصادی از قیمت نفت در سال ۲۰۱۵ گفت: پیش‌بینی فعالان اقتصادی این است که قیمت نفت در خوش‌بینانه‌ترین حالت بین ۵۰ تا ۶۰ دلار باشد. کارشناسان در سال جاری حداقل قیمت نفت را ۳۵ دلار و بالاترین قیمت را ۷۰ دلار پیش‌بینی کرده‌اند و در این شرایط اگر یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت با قیمت میانگین ۵۰ دلار به فروش برسد، درآمد دولت از فروش نفت چیزی حدود ۲۷ میلیارد دلار خواهد بود.

جهانگیری افزود: از این میزان درآمد، بخشی در اختیار صندوق توسعه ملی و بخشی در اختیار وزارت نفت قرار می‌گیرد. بنابراین درآمدهای حاصل از نفت برای اقتصاد و عمران کشور چیزی حدود ۱۷ تا ۱۸ میلیارد دلار خواهد بود.

رئیس گروه مالی گردشگری تاکید کرد: ما هرچه بیشتر به سمت اقتصاد نفتی برویم، سایر بخش‌ها به رکود خواهند رفت. اگر به مزیت‌های غیرنفتی توجه می‌شد، امروز مسوولان از کاهش قیمت نفت احساس نگرانی نمی‌کردند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های قابل توجه در حوزه گردشگری گفت: صنعت گردشگری می‌تواند جایگزینی برای درآمدهای نفتی باشد. وی ادامه داد: درحال حاضر براساس گزارش سازمان جهانی گردشگری برنامه‌های گردشگری در کل دنیا ۵ درصد از برنامه‌های پیش‌بینی شده جلوتر است و امروز آمار گردشگران در دنیا به یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون نفر رسیده است.

جهانگیری تاکید کرد: اگر برنامه‌های گردشگری که براساس سند چشم‌انداز پیش‌بینی شده تحقق یابد، بخش عمده‌ای از نگرانی مردم و فعالان اقتصادی و مسوولان برطرف خواهد شد. رئیس گروه مالی گردشگری اظهار کرد: اگر در توسعه گردشگری جدی باشیم، صنعت گردشگری می‌تواند تجلی توسعه اقتصادی کشور باشد و نفت را می‌توانیم به فراموشی و بایگانی بسپاریم.

هر گردشگر = ۳۰ بشکه نفت

عضو انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی نیز در جریان افتتاحیه نخستین گروه هتل‌های بین‌المللی فرودگاهی کشور گفت: ورود هر گردشگر معادل ۳۰ بشکه نفت است که اگر ۱۰ میلیون گردشگر وارد کشور شود، معادل ۳۰۰ میلیون بشکه خواهد بود. این در حالی است که براساس سند چشم‌انداز ۱۴۰۴، هدف‌گذاری برای جذب گردشگر معادل ۲۰ میلیون گردشگر است.

اکبر غمخوار ادامه داد: بر اساس افق ۱۴۰۴ حداقل ۴۰۰ هتل در کشور کم داریم. وی با اشاره به مزیت‌های هتل فرودگاه امام خمینی اذعان کرد: با توجه به اینکه نمایشگاه بین‌المللی نیز به‌زودی در نزدیکی فرودگاه امام خمینی افتتاح می‌شود، وجود این هتل در کنار چنین مجموعه‌ای، ضروری است. همچنین این هتل امکان پذیرایی از گردشگرانی که قصد مسیرهایی چون شهرهای اصفهان و شیراز را دارند، دارد.

۳ هزار میلیارد تومان، سرمایه لازم برای طرح جامع فرودگاه امام

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور نیز در جریان افتتاحیه هتل فرودگاهی امام خمینی با بیان اینکه تکمیل طرح جامع فرودگاه امام خمینی ۳ هزار میلیارد تومان سرمایه‌ می‌طلبد، گفت: لازم است ترمینال دوم فرودگاه امام برای افزایش ظرفیت به ۲۵ میلیون مسافر در سال ساخته شود.

محمدعلی ایلخانی تاکید کرد: به‌دلیل محدود بودن بودجه عمرانی کشور بهترین روش توسعه پروژه‌های فرودگاهی، حضور بخش خصوصی است و بودجه محدود دولتی کفایت اجرای پروژه‌های پرهزینه زیرساختی را نمی‌‌دهد.

وی به پیشنهاد گروه مالی گردشگری برای ساخت ترمینال دوم فرودگاه امام با ظرفیت ۲۵ میلیون مسافر در سال اشاره کرد و گفت: از پیشنهاد بخش خصوصی برای ورود به این عرصه استقبال می‌کنیم. وی با اشاره به تلاش کشورهای منطقه برای جذب بار و مسافر هوایی منطقه گفت: در دو شب گذشته ترافیک هوایی به قدری در فرودگاه دوبی بالا بود که فقط سه پرواز ما بین ساعات ۲ تا ۵ صبح انجام

شد.

ایلخانی یادآور شد: در راستای طرح‌های توسعه فرودگاهی حاضریم زمین‌هایی را به رایگان در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم تا آنها عملیات عمرانی انجام دهند که در این راستا برای ساخت هتل فرودگاهی در فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی استقبال می‌کنیم.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، نخستین گروه هتل‌های بین‌المللی ۴ و ۵ ستاره فرودگاهی کشور مقابل فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) که طی ۳۵ سال ساخته شده است در حالی دوشنبه شب افتتاح شد که جمعی از نمایندگان مجلس، معاونان و مدیران وزارت امور خارجه، معاونان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، وزارت راه و شهرسازی، رئیس سازمان حج و زیارت، فعالان اقتصادی وگردشگری در این مراسم حضور داشتند.