برنامه ویژه‌ صادرات صنایع‌دستی به بازارهای کشورهای بریکس به‌ویژه چین در دستور کار قرار گرفت. به گزارش خبرگزاری تسنیم، پویا محمودیان، مدیرکل صادرات صنایع‌دستی، با اعلام این خبر گفت: برای توسعه صادرات صنایع‌دستی روی مسائل بسیاری تامل کردیم که یکی از ابتدایی‌ترین این موارد، هدف‌گذاری برای صادرات صنایع‌دستی در کشورهای با اقتصاد نوظهور یا کشورهای بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) بود.

وی با اشاره به اینکه این کشورها می‌توانند برای ما بازارهای خوب و بکری باشند، تصریح کرد: بین کشورهای حوزه بریکس، چین برای ما خیلی اهمیت دارد. شاید صنعتگران ما از ورود به چین واهمه‌ داشته باشند، ولی اکنون زمان آن رسیده که بگویم دیگر وضعیت به شکل سابق نیست و طوری برنامه ریخته‌ایم که بتوانیم بسیار راحت صنایع‌دستی ایران را به چین صادر کنیم.

محمودیان یادآور شد: اولین قدمی که در این حوزه برداشتیم، نشستی بود برای معرفی پتانسیل‌ها و توانمندی‌های صنایع‌دستی ایران به صادرکنندگان اتاق بازرگانی ایران ـ چین با میزبانی اسدالله عسگراولادی که در ۲۹ مهرماه سال گذشته در روز ملی صادرات در اتاق بازرگانی برگزار شد. مدیرکل صادرات صنایع‌دستی با بیان اینکه اقلام صادراتی ما به چین را عمدتا خشکبار، فرش، سنگ و مواد شیمیایی تشکیل می‌دهند، خاطرنشان کرد: در این جلسه سعی کردیم ظرفیت‌های ایران را به آنها بشناسانیم و به آنها اعلام کنیم که در کنار خشکبار، مسیر جدیدی هم برای صنایع‌دستی ایران باز کنند. محمودیان گفت: البته نوع صنایع‌دستی انتخاب شده برای این منظور، صنایع‌دستی فاخر و باکیفیت است؛ یعنی صنایع‌دستی‌ای که از نظر کیفیت، اصالت و طرح و نقش، حرف اول را می‌زند و مخاطب خاص خود را در جامعه چین دارد.

وی در پایان افزود: علاوه بر چین، به بازارهای کشورهای اسلامی هم فکر می‌کنیم؛ اینکه به‌عنوان یک کشور اسلامی چگونه می‌توانیم بیش از گذشته بازارهایمان را در کشورهای اسلامی دیگر تقویت کنیم.