سال 94، سال نساجی در حوزه صنایع‌دستی

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به اهمیت نساجی برای حوزه صنایع دستی، گفت: باید جای خود را در صادرات تولیدات نساجی در جهان پیدا کنیم. به گزارش «دنیای اقتصاد»، بهمن نامورمطلق در نخستین نشست تخصصی گروه نساجی سنتی با اشاره به صادرات نساجی هند، اظهار کرد: هند از صادرات نساجی خود بیش از ۸۰۰ میلیون دلار درآمد دارد و این درحالی است که درآمد ما در حوزه فرش و صنایع دستی در مجموع ۵۰۰ میلیون دلار است و این رقم باید افزایش یابد.

وی افزود: در گذشته کشور ما از پایگاه‌های مهم و اصلی نساجی در دنیا بوده است اما متاسفانه در حال حاضر جایگاه مناسبی در این حوزه نداریم و باید در هر دو زمینه تولید و صادرات مورد توجه قرار گیرد. به همین منظور برای راه‌اندازی و فعال شدن نساجی کشور امسال را سال نساجی نام‌گذاری

کردیم.

نامور مطلق با تاکید بر اینکه آمار فروش و صادرات باید افزایش یابد، افزود: آمار فعلی، شایسته کشوری که صاحب تمدن غنی و صنایع دستی قدرتمند بوده نیست که اگر به خود نیاییم و در این زمینه تلاش نکنیم آنچه را که داریم نیز از دست می‌دهیم.

وی با اشاره به سفر اخیر خود به بوشهر افزود: در این سفر از کارگاه‌های عبا بافی هم دیدن کردیم؛ هنر و صنعتی که می‌تواند دارای بازار خوب و قدرتمندی باشد اما متاسفانه تنها دارای ۴ دستگاه فعال بود که اگر این آمار افزایش نیابد این صنعت از دست می‌رود. در این سفر مقرر شد که این تعداد ابتدا به ۱۰ دستگاه افزایش یابد.

معاون صنایع دستی سازمان در ادامه با بیان این مطلب که در حوزه صنایع دستی دچار ضعف‌هایی هستیم که باید مرتفع شود، تصریح کرد: در حال حاضر در حوزه آموزش و پژوهش، مواد اولیه و قیمت تمام شده کالاها، تعداد کم کارگاه‌های صنایع‌دستی با مشکلات و کمبودهایی مواجه هستیم که این موارد در کنار هم بازار صنایع دستی را آسیب‌پذیرکرده است.

وی با اشاره به اهمیت برندسازی در حوزه صنایع دستی، خاطرنشان کرد: باید تلاش شود با تجهیز و افزایش کارگاه‌ها به حجم بالای تولید و برندسازی در حوزه صنایع دستی برسیم؛ به این دلیل که برندسازی و تولید انبوه نیازمند فراهم بودن ساختار کارگاهی و تجهیز آن است. همچنین امیدواریم امسال نساجی سنتی را به نقطه قابل‌قبولی در زمینه تولید و صادرات برسانیم.