برندهای هتلداری، گوش به زنگ رفع تحریم
گروه گردشگری: هتل‌های زنجیره‌ای، بازارهای مهمان‌پذیری و توریسم را در ایران بعد از برداشتن تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی که به این کشور تحمیل شده، جذاب ارزیابی می‌کنند.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، گلف نیوز در گزارشی به بررسی وضعیت ورود برندهای بین‌المللی هتلداری و هتلسازی به ایران پرداخته و با استناد به گزارش‌های رسیده از شرکت مشاوره مهمانپذیری TRI، ظرفیت‌های ایران در این زمینه را بسیار بالا عنوان کرده است.

براساس این گزارش انتظار می‌رود برداشتن تحریم‌ها از اقتصاد ایران مجموعه مدرن «Gold Rush» را به‌عنوان نسل برتر توسعه‌دهندگان و فعالان این حوزه عازم این بازار دست نخورده جهانی کند. مشاور شرکت TRI نیز در گزارش منتشر شده خود در ماه اخیر، از انتظارGold Rush برای فرصت‌های بازار هتلداری ایران سخن به میان آورده است.

گروه هتل‌های بین‌المللی «جمیرا» مستقر در دبی و هتل‌های بین‌المللی اسپانیایی «ملیا» دو مورد عمده از شرکت‌های چشم به راه گشایش در بازار هتل‌های ایران هستند.

براساس گزارش گلف‌نیوز، جرالد لاولس مدیر اجرایی و نماینده گروه هتل‌های جمیرا در جلسه‌ای طی کنفرانس سرمایه‌گذاری هتل‌های عرب (AHIC) در دبی گفت: امیدواریم ایران فرصت بزرگی برای ما باشد.

براساس نظرات لاولس و همچنین دیدگاه‌های ماریا زارالوکی، مدیر عامل توسعه جهانی در مجموعه هتل‌های بین‌المللی ملینا، نیاز زیادی برای افزایش هتل‌ها در ایران وجود دارد که هنوز به آن پاسخی داده نشده است. زارالوکی در ادامه تاکید می‌کند: ما می‌دانیم که ایران چالش‌هایی را پیش‌رو دارد؛ چراکه در حال حاضر درهای بازارهای جهانی به روی این کشور بسته است، اما به هرحال ما این پتانسیل‌ها را در این کشور شناسایی و همچنین مشاهده کرده‌ایم که یک درخواست داخلی عظیم هم برای هتل وجود دارد که در حال حاضر چندان خوب به آن پرداخته نمی‌شود؛ بنابراین ایران بازاری است که ما تمایل زیادی برای کشف آن داریم.

این مدیر ارشد شرکت‌های بین‌المللی ملینا افزود: علاوه بر این، گروه هتل‌های بین‌المللی ملینا علاقه‌مند است که برندهای متوسط‌تر خود را در کنار برندهای درجه یک خود در ایران معرفی و در این راستا دست به سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجهی بزند.

روتانا در مشهد و تهران

هتل‌های بین‌المللی روتانا مستقر در دبی نیز همزمان با برند اسپانیایی، در حال برنامه‌ریزی برای گسترش زنجیره خود به ایران با
4 زیر مجموعه تحت پوشش برند خود، از جمله هتل‌های «ریحانا» و «ریسورتس» هستند. انتظار می‌رود که تا سال 2017 و 2018 دو مورد از این هتل‌ها، یکی شامل 362 و دیگری 275 اتاق، در مشهد گشایش یابد و در تهران نیز تا سال 2018 یک هتل 5 ستاره با 194 اتاق و یک هتل چهار ستاره با 210 اتاق گشایش یابد.

گزارش TRI اضافه می‌کند که ایران با داشتن 80 میلیون نفر جمعیت و تعداد رو به رشد گردشگر، پیشنهادهای بسیاری از شرکت‌های هتلداری برای سرمایه‌گذاری در این صنعت دارد. فقدان هتل‌های باکیفیت، به‌ویژه در تهران بزرگ، فرصتی برای هتل‌های زنجیره‌ای در این زمینه است و این شرایط فرصتی را برای فعالان هتلسازی ایجاد می‌کند تا بتوانند برندهای خود را به ایران وارد کنند و هتل‌ها را تحت استاندارد خود درآورند؛ به ویژه هتل‌های 4 و 5 ستاره.

صنعت هتلداری ایران، 30 سال است که از بازارهای جهانی مهمانپذیری و توریسم جداافتاده است و از این رو لازم است هتل‌های قدیمی، نامناسب و از رده خارج شده تهران بهبود یابند. این صنعت نه تنها باید در مقوله بازسازی و احیا تحول یابد، بلکه در زمینه تخصص و دانش نیز نیازمند استفاده از تجارب فعالان بین‌المللی هتلداری است.

به گزارشTRI ، ایجاد گشایش در اقتصاد ایران، فرصت‌های بیشماری را برای سرمایه‌گذاری در صنعت هتلداری در شهرهای بکر فراهم خواهد کرد. طبق برآورد این گزارش، 96 هتل در تهران وجود دارد که 16 مورد از آنها 4و 5 ستاره هستند. همچنین متوسط نرخ اشغال اتاق‌ها در کشور، در جایی که تقاضا بر عرضه پیشی گرفته، بالا است و میزان اشغال هتل‌ها در ایران از 58 درصد در سال 2013، به 79 درصد در 2014 افزایش داشته است.

این گزارش با اشاره به مذاکرات لوزان
خاطر نشان می‌کند که ماه گذشته، ایران و ۶ قدرت جهانی_آمریکا، فرانسه، بریتانیا، آلمان، چین و روسیه- به چارچوبی برای یک توافق در مورد برنامه هسته‌ای دست یافتند. بنا بر این توافق، ایران پذیرفته در قبال برداشته شدن تحریم‌ها، برنامه هسته‌ای‌اش را محدود کند. در این صورت و با برداشته شدن تحریم‌ها، رشد اقتصادی حاصل خواهد شد.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، این گزارش‌ها در حالی منتشر می‌شوند که اظهارنظرات و خبرهای رسیده از داخل ایران نیز به نوعی آن را تایید می‌کنند. سیاست‌گذاران حوزه گردشگری و فعالان بخش خصوصی هتلداری طی یکی دوسال اخیر که موج جدیدی از ورود گردشگر خارجی به ایران را شاهد بوده‌ایم، بارها از کمبود هتل‌های ۴ و ۵ ستاره خبر داده و گاه از آن به عنوان مشکل اصلی ایران برای گسترش گردشگری خارجی نام برده‌اند. در همین راستا مسعودسلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تعداد فعلی هتل‌های ۴ و ۵ ستاره را ۱۲۷ هتل اعلام کرده و بر ضرورت تلاش برای افزایش این تعداد با استفاده از منابع داخلی و خارجی تاکید کرد. حال به نظر می‌رسد یکی از راه‌های اصولی رسیدن هتل‌ها و اقامتگاه‌های ایران به سطح استانداردهای بین‌المللی به لحاظ کیفیت و کمیت و همچنین افزایش رتبه ایران در شاخص‌های رقابت‌پذیری این حوزه، پیوستن به زنجیره های بین‌المللی این صنعت عظیم و پولساز است که گویی از سوی صاحبان این برندهای جهانی نیز مورد استقبال قرار گرفته است.