6خانه تاریخی و 7 کاروانسرای قزوین به بخش خصوصی واگذار می‌شود

گروه گردشگری: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: حدود ۵۰ خانه تاریخی در شهر قزوین شناسایی شده است که می‌تواند به هتل سنتی و اقامتگاه تبدیل شود که خانه بهروزی با همین نگاه در اختیار بخش خصوصی علاقه‌مند قرار گرفت و با نوسازی به عنوان اولین هتل سنتی در نوروز امسال به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر، حضرتی در خصوص واگذاری خانه‌های تاریخی و چند کاروانسرا برای تبدیل به هتل سنتی اعلام آمادگی کرد و گفت: حدود شش خانه تاریخی و هفت کاروانسرا در اختیار میراث فرهنگی است که آماده‌ایم این اماکن را با طی مراحل قانونی در اختیار بخش خصوصی علاقه‌مند قرار دهیم تا با تغییر کاربری به هتل سنتی تبدیل کنند.

وی تصریح کرد: پرداخت یارانه وام، مشاوره فنی، واگذاری خانه‌های تاریخی و کاروانسرا، تامین تسهیلات بانکی و تسریع در امور اداری از دیگر خدماتی است که به سرمایه‌گذاران این حوزه ارائه خواهد شد.

بافت تاریخی؛ ظرفیت توریستی قزوین

حضرتی با بیان اهمیت استفاده از همه ظرفیت‌های استان برای توسعه گردشگری، افزود: در سطح استان قزوین ۱۸۰ هکتار بافت تاریخی داریم که بیشتر در شهر قزوین قرار دارد.

وی تصریح کرد: در این بافت بیش از ۱۰۰ خانه تاریخی موجود است هر کدام معماری متفاوتی دارد که برخی می‌توانند ویژگی‌های اقامتگاه بوم‌گردی را داشته باشند و برخی قابلیت تبدیل شدن به هتل را دارند که باید مورد ارزیابی کارشناسی قرار گیرند. این مسوول خاطرنشان کرد: بیشتر این خانه‌ها مالک خصوصی دارند و تعداد محدودی هم در اختیار میراث فرهنگی است که در رویکرد جدید، شرایط لازم را برای استفاده از این مکان‌ها با تغییر کاربری فراهم خواهیم کرد تا ضمن ایجاد نشاط و شادابی در محله‌های تاریخی به رونق این مناطق کمک شود.

حضرتی با اشاره به اینکه از یک منظر این حرکت فرهنگی می‌تواند موجب حفظ و احیای بناهای تاریخی شود و در کنار ایجاد اشتغال، به افزایش ارزش افزوده و تحقق یکپارچگی در فضای همجوار هم کمک کند، یادآورشد: در شرایطی که قزوین با کمبود شدید هتل و مراکز اقامتی روبه‌رو است و ساخت یک هتل چهار و پنج ستاره بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، شاید تامین این نیاز در کوتاه‌مدت ممکن نباشد؛ درحالی‌که استفاده از خانه‌های تاریخی به‌عنوان هتل با کمترین هزینه و کوتاه‌ترین زمان قابل بهره‌برداری است.

سرمایه موردنیاز برای تغییرکاربری هر بنا

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین گفت: برای تبدیل خانه‌های تاریخی به هتل، از یک میلیارد تا ۱۰ میلیارد تومان نیاز است و با توجه به وجود همه زیرساخت‌ها می‌توان در عرض چند ماه یک هتل در فضایی دلنشین و زیبا را افتتاح و به رونق گردشگری کمک کرد؛ امری که در استان با جدیت دنبال می‌شود.

حضرتی همچنین تاکید کرد: توسعه هتل‌های سنتی با محوریت خانه‌های تاریخی می‌تواند سرمایه را در کمترین زمان بازگرداند که این کار سود اقتصادی مشارکت‌کنندگان را تضمین می‌کند و می‌تواند عامل مهمی در استقبال افراد در اجرای این طرح باشد.

وی با اشاره به اینکه تلاش می‌کند با روان کردن امور اداری سرمایه‌گذاران، زمینه جذب بخش خصوصی برای احداث در استان را مهیا کند، با قاطعیت از حضور سرمایه‌گذاران در تغییر کاربری خانه‌های تاریخی بلااستفاده برای تبدیل شدن به هتل حمایت کرد و گفت: مصمم هستیم کمبود هتل و مراکز اقامتی در استان را که پایه اصلی رونق گردشگری است، برطرف کنیم و بهترین راه آن حمایت از بخش خصوصی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین اضافه کرد: کسانی که برای احداث هتل سنتی در خانه‌های تاریخی، طرح‌های گردشگری و صنایع دستی اقدام کنند از مشاوره‌های فنی رایگان میراث فرهنگی برخوردار خواهند شد و برای معرفی به بانک برای تسهیلات نیز همکاری لازم صورت خواهد گرفت.

وی بر همکاری‌های قانونی اداره متبوعش تاکید کرد و افزود: از لحاظ قانونی برای واگذاری خانه‌های تاریخی که در اختیار میراث فرهنگی است، همکاری مناسبی خواهیم کرد و پرداخت یارانه برای کاهش سود بانکی تسهیلات تا میزان هشت درصد نیز از دیگر خدمات حمایتی میراث از طرح‌های رونق گردشگری است.

تجربه‌های یک سرمایه‌گذاری

مدیر هتل سنتی‌ای که به تازگی در خانه تاریخی بهروزی راه‌اندازی شده است، در خصوص بازسازی این بنای تاریخی گفت: ایده استفاده از خانه‌های تاریخی برای تبدیل شدن به مراکز اقامتی از چند سال پیش مطرح و پیگیری و با همکاری میراث فرهنگی استان چند خانه تاریخی معرفی شد که پس از بررسی‌های کارشناسی، مجموعه خانه بهروزی برای اجرای طرح مورد توجه قرار گرفت و از بهمن ماه سال ۹۳ کار نوسازی و مرمت آن را آغاز کردیم.

سجاد بخشی تصریح کرد: با همکاری شهرداری و کسب مجوزهای لازم، با بسیج یک گروه ۱۵۰ نفره عملیات نوسازی خانه تاریخی بهروزی در مدت ۲۰ روز به پایان رسید و ساخت یک باب حمام مدرن خصوصی و عمومی، تعمیر، مرمت اتاق‌ها و محوطه و رنگ‌آمیزی و احداث رستوران و مطبخ انجام شد.

وی بیان کرد: برای مرمت و نوسازی خانه تاریخی بهروزی بالغ بر یک میلیارد تومان هزینه شده است که همه آن آورده شخصی است و تکمیل مجموعه ۲۰۰ میلیون تومان دیگر هزینه دارد.

این مسوول افزود: خانه بهروزی ۱۵۰۰ مترمربع مساحت دارد که دارای ۱۲ اتاق یک تخته و دو تخته و سوئیت است که مجموعا ۳۰ تخت در این هتل سنتی ظرفیت‌سازی شده است.

بخشی یادآور شد: در این هتل با مجموعه‌ای از غذاها و خوردنی‌های سنتی و محلی قزوین مانند هندوانه، دمنوش، کاهو سکنجبین و انواع آش از میهمانان پذیرایی می‌شود تا تجربه اقامت در یک مکان تاریخی برای مردم و مسافران ماندنی باشد و با آداب و رسوم و فرهنگ منطقه نیز آشنا شوند.

وی اضافه کرد: ایده‌های زیادی داریم که درصورت حمایت مسوولان آن‌را عملیاتی خواهیم کرد تا مردم محل نیز از فواید آن برخوردار شوند زیرا با احیای این خانه‌ها و ورود گردشگر داخلی و خارجی شاهد رونق اقتصادی کسبه محل و نیز نشاط و شادابی محله و پویایی محله‌های اطراف بوده‌ایم که رضایت ساکنان را فراهم کرده است. به گزارش «دنیای اقتصاد»، به گفته مدیرعامل صندوق احیای بناهای تاریخی و طبق مطالعات انجام شده، دوره بازگشت سرمایه برای بناهای تاریخی حداکثر ۶ سال خواهد بود. این زمان، یعنی دوره بازگشت سرمایه‌ها، یکی از شاخص‌های مهم است که مبنای برگزاری مزایده‌های این بناها نیز قرار می‌گیرد و کارشناسان باید متناسب با نوع و شکل بنا زمان دقیق را در این بازه تخمین بزنند.