گروه بنگاه‌ها: همایش «فرصت‌های گردشگری آلمان» در روزهای ۱۱ و ۱۲ خرداد در تهران و اصفهان، با حضور چندین تن از فعالان حوزه گردشگری و فرودگاهی آلمان و اتریش به میزبانی هواپیمایی ماهان برگزار شد. در این همایش که به مناسبت افزایش تعداد پروازهای هفتگی هواپیمایی ماهان به فرودگاه‌های آلمان برگزار شد، معاونان بازرگانی و توسعه فروش فرودگاه‌های دوسلدورف و مونیخ و همچنین تعدادی از فعالان حوزه هتلداری و گردشگری آلمان و ایران نیز حضور داشتند. حسین حسینی، مدیر توسعه فروش و بازاریابی ماهان در این مراسم با بیان اینکه میزان تبادلات تجاری میان ایران و آلمان در سال ۲۰۱۴ نزدیک به ۳/ ۲ میلیارد دلار در شرایط تحریم بوده است، اظهار امیدواری کرد با افزایش ظرفیت ناوگان پروازی این شرکت و همچنین افتتاح خط پروازی جدید تهران به مونیخ در آینده نزدیک، شاهد افزایش این مبادلات باشیم.

وی با بیان اینکه از سال ۲۰۰۴ پرواز خود را به آلمان با پرواز دوسلدورف آغاز کردیم، گفت: مونیخ مقصد دوم ما در آلمان است که از اسفند ۹۳ با دو پرواز در هفته آغاز و مقرر شده است پروازهای مونیخ به ۲ پرواز در هفته افزایش یابد. وی همچنین اعلام کرد: اواخر خردادماه خط پروازی تهران - میلان و اوایل تابستان مسیر تهران- آتن توسط این شرکت هواپیمایی راه‌اندازی می‌شود. حسینی اضافه کرد: توسعه پروازهای بین ایران و آلمان، گام ابتدایی اما بلند برای جذب بازار ترانزیت مسافر هوایی منطقه طبق اهداف سند چشم‌انداز است که در این راستا ماهان‌ایر با فرودگاه‌های دوسلدورف و مونیخ، برای رشد صنعت گردشگری دو کشور همکاری می‌کند.

در ادامه، معاون بازرگانی فرودگاه دوسلدورف، مدیر فروش و بازاریابی این فرودگاه و مدیر بازاریابی فرودگاه مونیخ نیز سخنرانی کردند. فرودگاه‌های مونیخ و دوسلدورف پس از فرودگاه فرانکفورت به ترتیب دومین و سومین فرودگاه بزرگ آلمان هستند. معاون بازرگانی فرودگاه دوسلدورف در پاسخ به سوالی مبنی بر ارائه سوخت به هواپیماهای ایرانی در این فرودگاه گفت: ما طبق قوانین دولت خود عمل می‌کنیم و امیدواریم با اجرای مذاکرات ۱+۵ مشکلات سوختگیری هواپیماهای ایرانی در فرودگاه‌های اروپایی رفع شود. به نظر می‌رسد با افزایش پروازهای هفتگی میان تهران- دوسلدورف و تهران- مونیخ و همچنین افزایش احتمال لغو تحریم‌های اقتصادی ایران در پی توافق هسته‌ای با گروه ۱+۵ باید انتظار افزایش مبادلات تجاری، فرهنگی و گردشگری با این کشور مهم اتحادیه را داشت.