گروه گردشگری، شیما رئیسی: «قرار نیست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به بحث دو روز تعطیلی در هفته ورود کند و کارگروه ساماندهی تعطیلات با ارائه طرح تعطیلات زمستانی به دولت به‌کار خود پایان داده است.» اینها سخنان محسن رنجبر، مدیرکل دفتر مطالعات و آموزش دفتر گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بود در پاسخ به پیگیری‌های «دنیای اقتصاد» از نتیجه طرح ساماندهی تعطیلات؛ طرحی که سال‌ها تحت عناوین گوناگون و در دولت‌های مختلف بر سر زبان‌ها افتاده و هربار پس از چندی به فراموشی سپرده شده است؛ اما این‌بار به نظر می‌رسد که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، توانسته پرونده آن را از جانب سازمان خودش ببندد!

رنجبر، تعطیلی یک هفته‌ای در زمستان را راهکاری مناسب برای کاهش تراکم سفر در ایام نوروز برشمرد و ادامه داد: خانواده‌های ایرانی برای سفرهای خود برنامه‌ریزی می‌کنند؛ بنابراین اگر فرصتی چند روزه برای سفر در فصل دیگری از سال داشته باشند، لزوما نوروز تنها انتخاب آنها برای سفر نخواهد بود و به این ترتیب از حجم سفرها در نوروز کاسته خواهد شد.

وی اتخاذ چنین تصمیمی را نتیجه نشست‌های متعدد با کارشناسان دانست و گفت: هدف از ساماندهی تعطیلات، توزیع سفر از نظر زمانی است و با مطالعاتی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که با توجه به کم بودن تعداد روزهای تعطیل در کشور در مقایسه با میانگین جهانی، بهترین گزینه طرح تعطیلات زمستانی است. رئیس دفتر مطالعات و آموزش گردشگری، در حالی از مطرح کردن ورود تعطیلات زمستانی به مجموع تعطیلات رسمی کشور سخن می‌گوید که این تجربه پیش از این در سال ۷۵ آزموده شد؛ اما به‌دلیل مهیا نبودن زیرساخت‌ها برای گردشگری زمستانی و مشکلات و سوانحی که متعاقب آن رخ داد، کنار گذاشته شد.

وی با تاکید بر اینکه در کشورهای پیشرفته دنیا دانش‌آموزان تعطیلات فصلی دارند، به تجربه دانش‌آموزان آلمانی در این خصوص اشاره کرد و افزود: در آلمان، دانش‌آموزان ۲۳۵ روز سال را (از فروردین تا بهمن)‌ به مدرسه می‌روند که ۱۷ روز در ۳ ماه اول، ۲۱ روز در سه ماه دوم و ۶ هفته در سه ماه سوم تعطیل هستند، اما ما در ایران با تراکم تعطیلات مواجهیم؛ تعطیلات ۳ماهه تابستان و ۱۵ روزه نوروز؛ در عوض ۲ فصل دیگر از سال را دانش‌آموزان بدون تعطیلاتی که امکان سفر را برای خود و خانواده‌شان فراهم کند به مدرسه می‌روند.

تقلیل یک طرح جامع

به گزارش «دنیای اقتصاد»، طرح ساماندهی تعطیلات با هدف کاهش تراکم تعطیلات و به تبع آن توزیع زمانی سفر در حالی در دولت از سوی سازمان گردشگری مطرح شد که قاطبه کارشناسان از به جریان افتادن دوباره این طرح ابراز خرسندی کرده و با امیدی که به ایجاد تغییرات مثبت و کار کارشناسی و حساب شده در مجموعه جدید این سازمان داشتند، چشم انتظار ایجاد تحولات اصولی و راه‌حل‌مدار در این باب بودند. به اعتقاد این کارشناسان افزایش تعطیلات یک روز در هفته به دو روز، مثبت‌ترین اقدام در خصوص ساماندهی تعطیلات است. گرچه در حال حاضر مدارس کشور دو روز پنج‌شنبه و جمعه تعطیل هستند؛ اما از آنجا که این تعطیلات شامل حال سایر ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی نمی‌شود، عملا امکان برنامه‌ریزی خانواده‌ها برای بهره‌گیری از این تعطیلات دو روزه منتفی می‌شود و دستیابی به اهداف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مدنظر از طرح تعطیلات دو روزه پایان هفته را غیرممکن می‌سازد.

در همین زمینه رنجبر در پاسخ به این ابهامات و پرسش‌ها بارها بر نیمه تعطیل بودن پنج‌شنبه‌ها در تهران و تعطیلی دو روزه مدارس در سراسر کشور بسنده کرد و توضیح نداد که چه ارتباطی میان تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در تهران که آن هم به صورت نیم‌روزه و تنها در ادارات دولتی و برخی ارگان‌های خصوصی است، با دیگر استان‌های کشور وجود دارد که ۶ روز کاری دارند.

پاسخ‌های رنجبر به‌عنوان مدیرکل دفتری در سازمان میراث فرهنگی که متولی پیگیری و به سرانجام رساندن طرح ساماندهی تعطیلات بود، در واقع نگاه حاکم بر بدنه سازمان را نمایندگی می‌کند؛ نظامی که به‌رغم داشتن نگاه بلندپروازانه و تحول‌خواه، گام‌هایش کوچک است و از ضعف برنامه‌ و تفکر خلاق و راه‌حل‌مدارانه رنج می‌برد. اینکه چرا طرحی با آن همه جزئیات و بحث‌هایی که پیرامونش شکل گرفته بود، دست آخر منتج به چنین نتیجه مقطعی‌ شده، یکبار دیگر این نگرانی را در خاطر زنده می‌کند که پایان دولت دهم به معنای پایان اندیشه‌های غیرکارشناسانه و بی‌ارادگی‌ها نسبت به حل مشکلات نیست.

تعطیلات زمستانی، اگرچه در نگاه نخست سطحی می‌تواند از تمرکز سفرها در نوروز بکاهد و باعث توزیع زمانی و مکانی سفر شود، اما خود به نوعی تجمع روزهای تعطیل در بخشی دیگر از سال را به دنبال خواهد داشت و با توجه به فراهم نبودن امکانات و زمینه‌های لازم برای سفر در این فصل از سال که همراه است با بارش باران و برف، به نوعی دیگر به احتمال خطرات و تصادفات جاده‌ای دامن خواهد زد.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، در حال حاضر ایران از معدود کشورهایی است که تعطیلات آخر هفته‌ یک روزه دارد؛ درحالی‌که اغلب کارشناسان و فعالان اقتصادی بر مبنای تجارب جهانی موجود بر لزوم افزایش تعطیلات از یک روز به دو روز در هفته و کاهش تعطیلات متغیر و پراکنده مناسبتی تاکید می‌کنند، به نظر می‌رسد طرح ساماندهی تعطیلات از سوی سازمان متولی گردشگری، به تعطیلات یک هفته‌ای در زمستان ختم شده است.