گروه گردشگری: دو ماه پس از تصویب طرح «افزایش اعتبار ویزای فرودگاهی برای گردشگران خارجی» این مصوبه در فرودگاه‌های بین‌المللی ایران به مرحله اجرا رسید. به گزارش «ایسنا» هیات وزیران، ۱۱ مهرماه «روادید فرودگاهی ۳۰ روزه» را با قابلیت تمدید ۱۵ روز اضافی، تصویب کرد. این مصوبه از حدود دو هفته پیش به دفاتر گذرنامه و روادید وزارت خارجه در فرودگاه‌های بین‌المللی ابلاغ شده است.

رئیس اداره گذرنامه و روادید وزارت خارجه از ابلاغ این مصوبه دولت توسط این وزارتخانه به مراکز مرتبط خبر داد و گفت: «صدور ویزای یک ماهه فرودگاهی با قابلیت ۱۵ روز تمدید در فرودگاه‌های بین‌المللی ایران آغاز شده است.» طبق اظهارات مجتبی کریمی، ویزای فرودگاهی در طول سال بدون محدودیت برای اتباع خارجی صادر می‌شود؛ یعنی یک گردشگر خارجی در هر بار سفر به ایران بدون هیچ محدودیتی می‌تواند ویزای فرودگاهی دریافت کند و این ویزا فقط یک‌بار صادر نمی‌شود. براساس اعلام سامانه امور کنسولی و ایرانیان وزارت خارجه‌، با توجه به مصوبه هیات وزیران، از این پس دفاتر گذرنامه و روادید وزارت خارجه مستقر در فرودگاه‌های امام خمینی (ره) مهرآباد‌، مشهد‌، شیراز و تبریز برای دارندگان گذرنامه‌های معتبر‌، روادید گردشگری با یک ماه اعتبار و قابلیت ۱۵ روز تمدید صادر می‌کنند.

پیش از این، اعتبار فرودگاهی ایران برای مسافران خارجی - به غیر از ۱۰ کشور - ۱۴ روز بود که امکان تمدید هم نداشت. اکنون اتباع کشورهایی چون جمهوری آذربایجان‌، آلبانی‌، آلمان‌، اتریش‌، ارمنستان‌، ازبکستان‌، اسپانیا‌، استرالیا‌، اسلونی‌، اسلواکی، امارات‌، اندونزی‌، اوکراین‌، ایتالیا‌، ایرلند‌، بحرین‌، برزیل‌، برونئی‌، بلاروس‌، بلژیک‌، بلغارستان‌، دانمارک‌، روسیه‌، رومانی، ژاپن‌، سنگاپور‌، سوئد‌، سوئیس، سوریه‌، عربستان‌، عمان‌، فرانسه‌، فلسطین‌، قبرس‌، قرقیزستان‌، قطر‌، کرواسی‌، کره‌جنوبی‌، کره‌شمالی‌، کلمبیا‌، کوبا‌، کویت‌، گرجستان‌، لبنان‌، لوکزامبورگ، لهستان‌، مالزی‌، مجارستان‌، مغولستان‌، مکزیک‌، نروژ‌، نیوزیلند‌، ونزوئلا‌، ویتنام‌، هلند‌، هند‌، یوگسلاوی و یونان امکان دریافت روادید فرودگاهی را دارند.

طبق اعلام معاونت امور کنسولی و ایرانیان وزارت خارجه‌، این روادید صرفا با هدف جهانگردی و برای افرادی که اصالتا تابعیت این کشورها را دارند صادر می‌شود و شامل دارندگان گذرنامه‌های سیاسی‌، خدمت‌، تجاری‌، کارشناسی‌، خبرنگاری‌، گزارشگری و اتباع ایرانی دارای گذرنامه خارجی (که به موجب قانون جمهوری اسلامی ایران از تابعیت ایران خارج شده‌اند) نخواهد بود. همچنین براساس اعلام وزارت خارجه نیز در حال حاضر اتباع کشورهایی چون سومالی‌، آمریکا‌، انگلیس‌، کانادا‌، بنگلادش‌، اردن‌، عراق‌، افغانستان‌ و پاکستان‌ امکان دریافت روادید فرودگاهی را ندارند. اتباع این کشورها برای سفر به ایران می‌توانند از طریق نمایندگی‌های ایران در آن کشورها اقدام کنند.