مهدیس مدنی

کارشناس ارشد برنامه‌ریزی توریسم

فیلیپ کاتلر، پدر علم بازاریابی، می‌گوید تفاوتی ندارد که فرآیند خرید به صورت آنلاین انجام پذیرد یا آفلاین؛ در هر دو صورت مشتریان ناچار هستند پنج مرحله از فرآیند تصمیم‌گیری را طی کنند تا بتوانند تصمیم خرید درستی بگیرند. این پنج مرحله تشخیص نیاز، جست‌وجوی اطلاعات، ارزیابی گزینه‌ها، تصمیم خرید و رفتار پس از خرید را شامل می‌شوند. سیستم‌های فناوری اطلاعات در هر یک از این مراحل نقش مهمی ایفا می‌کنند. درحالی‌که موتورهای جست‌وجوی اینترنتی به یکی از مهم‌ترین ابزارهای کسب اطلاعات در دنیا بدل شده‌اند، درک رفتار مشتریان و مخصوصا عادات آنان در هنگام جست و جوی اطلاعات، می‌تواند به مدیران کمک کند تا موتور جست و جوی مناسبی را پیدا کرده و وب‌سایت‌هایشان را آن‌گونه که پاسخ‌دهنده نیاز مشتریان باشد طراحی کنند.

وب‌سایت‌ها یکی از مهم‌ترین ابزارهای بازاریابی موثر به حساب می‌آیند. داشتن یک وب‌سایت خوب نه‌تنها فرصت‌های بیشتر تجاری ایجاد می‌کند، بلکه تصویر ذهنی از شرکت را نیز ارتقا خواهد داد. یک وب‌سایت خوب نتیجه ادغام تکنولوژی، طراحی و صفحه آرایی است. برای ارتقای تاثیرگذاری وب‌سایت‌ها، طراحان وب باید محدودیت‌های اینترنتی، جمعیت‌شناختی و فرهنگی مخاطبان‌شان را در نظر بگیرند و به روح وب توجه کنند. زیبایی، میزان آموزنده بودن و ویژگی‌های تعاملی وب‌سایت نیز می‌تواند بر تاثیرگذاری آن بیفزاید. همچنین محتوای اطلاعات، صحت و سقم آنها و قابل استفاده بودن‌شان روی رضایت گردشگران تاثیر بسیار خواهد داشت.

میزان استفاده از یک وب‌سایت نشان‌دهنده مقبولیت آن از سوی گردشگران است. زمانی که گردشگران محتوای اطلاعات ارائه شده در یک وب‌سایت را مفید می‌دانند و استفاده از آن را آسان می‌یابند، به قلاب بازاریابان سایت گیر می‌کنند. هدف اصلی طراحان وب‌سایت‌های گردشگری این است که با مخاطبان بیشتری تعامل کنند؛ بنابراین بسیار مهم است که در میان هزاران وب‌سایت گردشگری بیشتر از بقیه دیده شوند. در گذشته عکس‌ و ویدئو باوجود آنکه تاثیر بسیار اندکی بر نتایج جست‌وجو به وسیله موتورهای جست‌وجوگر داشتند، از ابزارهای ارتباطی مهم در بازاریابی محصولات گردشگری به شمار می‌آمدند؛ درحالی‌که به‌عنوان مثال گوگل هرگز قادر نیست تا محتوای موجود در عکس را بازبینی کند.

بنابراین اگرچه استفاده از عکس و ویدئو، وب‌سایت را جذاب‌تر می‌کند اما امروزه برای دیده شدن، به متن و استفاده هر چه بیشتر از کلیدواژه‌های درست محتاج هستیم. وب‌سایت‌ها توان آن را دارند تا به عنوان تریبونی قدرتمند، صدایشان را از میان تمام صداهای دیگر و پارازیت‌های موجود به گوش بازار هدف گردشگران برسانند؛ اما برای دست یافتن به این منظور، باید بتوانند آنچه گردشگر می‌خواهد را به شکلی مبتکرانه و در عین حال ساده و آسان در دسترس او قرار دهند.