فعالان گردشگری معتقدند شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری تنها راه معرفی ایران به جهانیان نیست و عناصر دیگری هم برای بازارسازی در حوزه گردشگری باید مدنظر قرار گیرد.

به گزارش «خبرگزاری میراث فرهنگی» با تصویب برجام و تکمیل حلقه‌های دیگر توافق هسته‌ای و تایید مقام معظم رهبری و موافقت با اجرای آن، امیدها برای رویکرد جدید جهان و قطعا مسوولان به صنعت گردشگری بیشتر شده و این مهم نوید آینده‌ای روشن را برای این صنعت به همراه دارد که حضور در بازارهای بین‌المللی و شرکت در نمایشگاه‌های گردشگری یکی از مهم‌ترین ابزارها برای رسیدن به این هدف است.

با این حال، محمدعلی واقفی، عضو هیات‌مدیره جامعه تورگردانان ایران می‌گوید: «حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی هرچند می‌تواند تاثیر بسزایی در معرفی ایران و بسته‌های سفر داشته‌ باشد اما اگر طرحی در نظر گرفته ‌شود تا بخش تبلیغات رسانه‌ای و ماهواره‌ای نیز فعال شود، بیش از گذشته می‌توان به رشد و توسعه این صنعت امید داشت.» او با تاکید بر آنکه، تنها حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی نمی‌تواند به رشد و توسعه گردشگری کمک کند، ادامه می‌دهد: «باید برای تبلیغات و بازاریابی بسته‌ای پیش‌بینی کنیم که یکی از عناصر آن، نمایشگاه‌های بین‌المللی باشد و در کنار آن باید عناصر دیگری مانند تبلیغات ماهواره‌ای، تبلیغات محیطی و تبلیغات رسانه‌ای را نیز مدنظر داشته باشیم.» تمام مراحل تبلیغات برای بازارسازی در حوزه گردشگری در زمره وظایف بخش دولتی به‌شمار می‌رود. در واقع تغییر نگرش جهانیان نسبت به ایران و تغییر ذهنیت آنها با بازارسازی و معرفی ایران به آنها انجام می‌شود. به گفته این عضو هیات‌مدیره جامعه تورگردانان ایران، طی سال‌های گذشته فقدان این مهم و بازارسازی در گردشگری احساس شده‌ و حتی با وجود آنکه ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری امسال با رویکرد پساتحریم حضور داشت اما بازهم جای خالی تبلیغات اعم از محیطی، رسانه‌ای و ماهواره‌ای احساس می‌شود.

براساس این گزارش، از یکسو بخش خصوصی این امر را وظیفه دولت می‌داند و از سوی دیگر، دولتمردان از هزینه‌های گران تبلیغات رسانه‌ای و ماهواره‌ای و در عین حال از نبود بودجه برای بخش تبلیغات گردشگری سخن می‌گویند. هرچند ایران موفق شد در نمایشگاه ۲۰۱۶ لندن به‌عنوان یکی از سه مقصد مورد علاقه گردشگران معرفی شود اما قطعا بها دادن به بخش تبلیغات و ایجاد شرایطی برای معرفی هرچه بیشتر ایران به مردم دنیا می‌تواند بر حضور گردشگران در ایران جامه‌عمل بپوشاند.