امضای تفاهم‌نامه همکاری ایجاد دهکده گردشگری ساحلی خلیج‌فارس

گروه گردشگری: تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه میان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، استانداری بوشهر و سازمان امور اراضی به‌منظور ایجاد و ساخت دهکده گردشگری ساحلی در سواحل خلیج‌فارس امضا شد. به گزارش میراث آریا، رئیس سازمان میراث فرهنگی در نشست امضای این تفاهم‌نامه گفت: «می‌خواهیم مجموعه‌ای شامل مناطق تفریحی، ورزشی، اقامتی، سرگرمی، تفریحات دریایی- هوایی، شهربازی، هتل و حتی تعدادی ویلا را در قالب یک طرح جامع ببینیم.»

مسعود سلطانی‌فر افزود: «این طرح در نهایت می‌تواند به چند پروژه مجزا که قابلیت واگذاری به بخش خصوصی در هر بخش را دارد، تبدیل شود.» او با بیان اینکه اگر منطقه در قالب یک طرح واگذار شود تا پیگیری‌های لازم صورت گیرد بسیار مطلوب‌تر است، تاکید کرد: «پس از فراهم کردن شرایط و زیرساخت‌ها در مراحل بعدی می‌توان برای تبدیل این طرح به منطقه ویژه گردشگری اقدام کرد.»

رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور ادامه داد: «در این تفاهم‌نامه مقرر شد با تکمیل هرچه سریع‌تر مطالعات از سوی مهندسان مشاور مربوطه، عملیات اجرایی آماده‌سازی محوطه دهکده تا قبل از پایان امسال آغاز شود تا پروژه‌های مختلف پیش‌بینی شده در طرح بتواند برای اجرا به بخش خصوصی واگذار شود.»

براساس این گزارش، طرح این دهکده گردشگری ساحلی در سواحل خلیج‌فارس در مساحت تقریبی ۱۵۰۰ هکتاری با توجه به جزئیات طرح از جمله محدودیت‌های منطقه، شرایط اقلیمی، جمعیت مقیم، فضای سبز، ملاحظات زیست محیطی، اشراف به سواحل خلیج‌فارس و همچنین آبرسانی منطقه در یک طرح کلی مورد توجه قرار گرفته است. اراضی مناسب بارگذاری در این طرح، پس از انجام اقدامات و مطالعات کارشناسی به صورت کاملا تفکیک شده مورد توجه و در اختیار سرمایه‌گذاران قرار خواهد گرفت.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، در سفری که رئیس‌جمهوری پیش از این به بوشهر داشت، ساخت دهکده‌های گردشگری مورد بررسی قرار گرفت و طی این سفر ساخت دو دهکده گردشگری در بوشهر و گناوه تصویب شد. همچنین به گفته محمدابراهیم فروزانی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر، علاوه‌بر دو دهکده گردشگری یاد شده، هشت دهکده دیگر در نقاط مختلف استان بوشهر در حال پیگیری است و به این ترتیب در تمامی شهرستان‌های استان بوشهر یک دهکده گردشگری ایجاد می‌شود. مسوولان امیدوارند با ایجاد زیرساخت‌های اولیه در این مناطق، بستر ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را فراهم کنند؛ چراکه به اعتقاد آنان ایجاد مناطق نمونه گردشگری ساحلی نقش مهمی در توسعه هرچه بیشتر گردشگری دریایی خلیج فارس ایفا خواهد کرد.

ناصر امیرزاده، معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوشهر نیز پیش از این، تاکید کرده بود که این استان با دارا بودن بخش زیادی از سواحل و آب‌های خلیج‌فارس از قابلیت زیادی برای تبدیل شدن به قطب گردشگری منطقه برخوردار است. همچنین مصطفی سالاری، استاندار بوشهر که درباره ایجاد دهکده‌های گردشگری در این استان گفته است دهکده گردشگری بوشهر بر اساس طراحی‌های نوین و پیشرفته‌ اجرا می‌شود که این دهکده را به قطب توریستی جنوب کشور تبدیل خواهد کرد. تفاهم‌نامه سه‌جانبه ایجاد دهکده گردشگری در بوشهر، نهم آذرماه با حضور مسعود سلطانی‌فر معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مصطفی سالاری استاندار بوشهر و قباد افشار رئیس سازمان امور اراضی امضا شد.