گروه گردشگری: گرچه روسیه دومین بازار مهم گردشگری ترکیه به شمار می‌رود اما ترکیه اصلی‌ترین مقصد گردشگران روس نیست. بعد از آنکه حمله ترکیه به جنگنده روسیه به تحریم سفر روس‌ها به ترکیه منجر شد، تحلیل‌ها نشان می‌دهد که گردشگری ترکیه آسیب بزرگی از این مساله خواهد خورد؛ درحالی که شاید موضوع برای روس‌ها اینقدرها هم مهم نباشد و مانع سفر آنها به مقاصد جدیدتر نشود. گزارش‌های وزارت خارجه ترکیه نیز نشان می‌دهد که در ۹ ماه از سال ۲۰۱۵حدود ۳.۳ میلیون توریست روسی از این کشور بازدید کرده‌اند؛ این یعنی بیش از ۱۰ درصد تمام توریست‌های خارجی ترکیه.

این درحالی است که براساس گزارش یورومانیتور، تعداد گردشگران خروجی از روسیه با ۱۵ درصد افزایش در سال ۲۰۱۳ به ۵۱ میلیون نفر رسید و کشورهای مقصد اصلی گردشگران روسی در سال ۲۰۱۳ اوکراین (۱۰ میلیون عزیمت)، فنلاند (۵ میلیون عزیمت) و قزاقستان ( ۴ میلیون عزیمت) بوده‌اند. به‌رغم کاهش قطعی رشد اقتصادی در پایان این سال، این کشور در سال ۲۰۱۳ شاهد رشد در درآمد قابل تصرف بوده است. با توجه به این مساله، تعداد عزیمت‌ها از روسیه به مقصد کشورهای خارجی رشد قابل ملاحظه‌ای را نشان می‌دهد. در حقیقت، این رشد در سال ۲۰۱۳ بالاتر از سال ۲۰۱۲ بود. این مساله به دلیل افزایش کلی سفر به همه مقصدهای گردشگری در سراسر جهان نیز بوده است.

در بین مقصدهایی که شاهد بیشترین افزایش در سال ۲۰۱۳ بودند، کشورهای یونان با ۶۵ درصد رشد، هند با ۶۴ درصد رشد، تایلند با رشد ۳۹ درصد و امارات متحده عربی با ۳۴ درصد رشد قرار داشتند. بر اساس آخرین گزارش‌های مربوط به سال ۲۰۱۴، انتظار می‌رود خروج گردشگران از روسیه با نرخ متوسط رشد سالانه ۵ درصدی طی دوره پیش‌بینی‌شده، افزایش پیدا کند. در مقایسه با دوره قبلی، پیش‌بینی می‌شود تعداد سفرهای خروجی عملکرد ضعیف‌تری را در فاصله سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ نشان دهد. پیش‌بینی عملکرد اقتصادی ضعیف و توسعه فعالانه مقصدهای داخلی برای گردشگران روس، دو علت اصلی پیش‌بینی کاهش سفرهای خارجی از روسیه طی این دوره به شمار می‌روند. اگرچه از آنجا که روس‌ها در صورت توانایی به سفر علاقه بسیار زیادی دارند، سفرهای خروجی همچنان پویایی مثبتی نشان خواهد داد.

جریان‌های گردشگری ورودی به روسیه

همچنین براساس آخرین گزارش یورو مانیتور، روسیه در سال ۲۰۱۳ با تعداد ۲۹ میلیون گردشگر خارجی، شاهد بالاترین تعداد توریست‌های ورودی در سال‌های اخیر بوده است. روند ورود گردشگران به این کشور نرخ رشد دو رقمی خود را حفظ کرده است. قبل از هر چیز، این روند در نتیجه یک برنامه هدف‌گذاری فدرال بوده که تحت عنوان «توسعه گردشگری داخلی و ورودی» برای دوره ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸ به اجرا گذاشته شد. ارتقای فعالانه روسیه به عنوان مقصد گردشگری، رشد سفر به این کشور را تحت تاثیر قرار داد. تعدادی از رویداد‌های ورزشی با اهمیت در سطح جهان از قبیل بازی‌های المپیک زمستانی در سوچی، مسابقات دانشگاه‌های جهان در کازان، مسابقه فرمول یک در سوشی و موارد دیگر، به صورت مثبتی علاقه رو به افزایشی را نسبت به روسیه به عنوان یک مقصد گردشگری برای توریست‌های بین‌المللی، تحت تاثیر قرار داد.

با این وجود، روسیه هنوز با مشکلاتی در زمینه کمبود زیرساخت‌های گردشگری مناسب داخلی روبه رو است. کمبود هتل‌های مقرون به صرفه، مراکز اطلاعاتی و دیگر خدمات گردشگری برای توریست‌ها هنوز به عنوان موانع چشمگیر برای توسعه صنعت گردشگری به ویژه جذب توریست‌های خارجی به این کشور، در نظر گرفته می‌شود. علاوه بر این، بسیاری از بازدیدکنندگان خارجی - مخصوصا آن دسته که از کشورهای بیرون منطقه CIS (کشورهای مشترک‌المنافع) و دولت‌های بالتیک می‌آیند- هنوز روسیه را به عنوان مقصدی مرموز و خطرناک تصور می‌کنند و دو شهر بزرگ آن یعنی مسکو و سن پترزبورگ نیز بین گردشگران بین‌المللی، به‌عنوان مکان‌های توریستی گران قیمت مشهور شده‌اند.

براساس آخرین گزارش‌های مربوط به سال ۲۰۱۴، انتظار می‌رود طی دوره پیش‌بینی‌شده ورود گردشگران به روسیه با نرخ متوسط رشد سالانه ۵درصد، افزایش پیدا کند و به ۳۷ میلیون سفر در سال ۲۰۱۸ برسد. تاثیر مثبت ارتقای روسیه به عنوان یک کشور مقصد از طریق «برنامه توسعه گردشگری ورودی و داخلی» همچنین با میزبانی رویداد‌های جهانی، موجب افزایش ورود گردشگران خارجی به این کشور خواهد شد. علاوه بر این، عملکرد مثبتی که در زمینه افزایش ورود گردشگران خارجی به وقوع پیوست، به توسعه فعال مناطق نیز مربوط می‌شود؛ چرا که تعداد بیشتری از بازدیدکنندگان ترجیح خواهند داد که از شهر‌های دیگری به غیر از دو شهر اصلی این کشور یعنی مسکو و سن پترزبورگ دیدن کنند.