رشد 50 درصدی صادرات صنایع‏دستی در سال 95 عکس: مرتضی لطف‌اللهی

گروه گردشگری- نرگس لطیف‏پور: انجمن صادرکنندگان صنایع دستی ایران که کار خود را از روز گذشته به‌طور رسمی آغاز کرده است، رشد ۵۰ درصدی صادرات صنایع دستی را در سال ۹۵ در برنامه خود قرار داده است.

مجیدرضا حریری با بیان اینکه در شرایطی که رشد صادرات غیرنفتی کشور در سال گذشته ۶/ ۴ درصد بوده، صادرات صنایع دستی در ۶ ماهه نخست امسال رشد ۱۳ درصدی داشته است، افزود: «زمینه برای صادرات صنایع دستی فراهم است و لازمه رشد صادرات، افزایش رفت‌و‌آمدها به کشور و شناساندن صنایع دستی به گردشگران از کشورهای مختلف است.» به گفته او، این انجمن برای رشد صادرات صنایع دستی به‌عنوان یکی از صنایع مهم غیرنفتی که ارتباط تنگاتنگی هم با گردشگری دارد، توجه ویژه‏ای به بازارهای نوظهور همچون بازار کشورهای برزیل، روسیه و چین دارد؛ این در حالی است که ۲۵ درصد از صادرات غیرنفتی ایران به چین بوده و یکی از بزرگ‌ترین شرکای تجاری ایران به حساب می‏آید.

رئیس انجمن صادرکنندگان صنایع دستی ایران ادامه داد: «تمرکز انجمن بر کالاهای موجودی است که در کشور تولید می‏شود و اینکه بازارهای مناسب برای صادرات آنها را شناسایی کنیم. علاوه‌بر این به صورت همزمان سفارش محصولات مورد نیاز و کاربردی برای این بازارها و تولید برای بازارهای جدید را در دستور کار داریم. همچنین تشکیل هلدینگ‏های تولید و توزیع صادرات صنایع دستی نیز از برنامه‏های بلندمدت این انجمن است.» حریری وظیفه اصلی انجمن صادرات صنایع دستی را توسعه صادرات صنایع دستی عنوان و تاکید کرد که این انجمن به‌عنوان یک نهاد غیردولتی، در مقام مشاور و بازوی اجرایی همراه سازمان میراث فرهنگی و معاونت صنایع دستی خواهد بود که مطالبات و حقوق بخش خصوصی را نیز پیگیری می‏کند.

تغییر نگاه به صنایع‏دستی

او در پاسخ به این سوال که انجمن برای کاهش صادرات چمدانی چه برنامه‏ای دارد، گفت: «هدف این است که صادرات چمدانی به صادرات حرفه‏ای تبدیل شود؛ اما به هیچ عنوان درصدد حذف این گونه صادرات نیستیم؛ بلکه تلاش ما بر این است که با کمیته‏های تخصصی که داریم، صادرکنندگان این حوزه را شناسایی کرده، آموزش دهیم و آنها را به صادرکنندگان حرفه‏ای تبدیل کنیم. این انجمن درصدد تغییر نگاه صادرکنندگان از تزئینی بودن صرف صنایع دستی به کاربردی بودن آنها و کالای اقتصادی است.» به گفته حریری، صادرات چمدانی نیست که نگران‏کننده است؛ بلکه واردات چمدانی است که باید کنترل شود. صادرکنندگان چمدانی به صورت بالقوه صادرکنندگانی حرفه‏ای هستند که باید آموزش دیده و هدایت شوند.

رئیس انجمن صادرات صنایع دستی همچنین یادآور شد: «با توجه به اینکه مدیران صنایع دستی نگاه ویژه‏ای به بخش خصوصی دارند و بر اساس قانون بهبود فضای کسب و کار مقرر شده همه تشکل‏های صنفی در اتاق بازرگانی ایران یک نماینده داشته باشند و مشغول به‌کار شوند و همچنین با توجه به تاکید ویژه مقام رهبری به صادرات غیرنفتی و اقتصاد مقاومتی، انجمن صنفی صادرکنندگان صنایع دستی شکل گرفته است.»

حریری از راه‏اندازی نمایشگاه دائمی برای صنایع دستی نیز خبر داد و گفت: «معاونت صنایع دستی، عمارت کوشک را که یک بنای تاریخی بسیار زیباست به انجمن صنفی صادرکنندگان واگذار کرده تا این فضا به یک نمایشگاه دائمی از برترین صنایع دستی ایران که قابلیت صادرات دارند، تبدیل شود.» وی شکل‏گیری این انجمن را یک فرصت تاریخی عنوان کرد و گفت: «سابقه بها دادن به بخش خصوصی به این شکل که در معاونت صنایع دستی ایران وجود دارد، در نهادهای دولتی دیگر دیده نشده است. با همکاری معاونت صنایع دستی، این انجمن می‏تواند مطالبه‏گر اصلی بخش صنایع دستی کشور باشد و در همین راستا، با حضور در اتاق بازرگانی ایران نیز یک صدای رسمی از سوی یک تشکل بخش خصوصی شکل گرفته است.»

انجمن صنایع دستی، صدای بخش خصوصی

مدیرکل صادرات معاونت صنایع دستی کشور نیز در این نشست با اشاره به روند شکل‏گیری انجمن صادرات صنایع دستی ایران گفت: «مقدمات قانونی انجمن صنفی صادرکنندگان صنایع دستی از یک ماه و نیم پیش فراهم و هیات رئیسه انتخاب شدند. اساسنامه و اهداف انجمن شکل گرفته و پروانه تاسیس نیز از سوی اتاق بازرگانی ایران به امضا رسیده است. ۱۵ مهرماه امسال به‌عنوان نقطه عطفی در تاریخ صنایع دستی کشور، اعلان رسمی فعالیت انجمن را در اتاق بازرگانی ایران داشتیم و از امروز، ۲۳ آذر ۹۴ به صورت رسمی فعالیت این انجمن در عمارت کوشک آغاز می‏شود.» پویا محمودیان با بیان اینکه انجمن صنایع دستی صدای رسای بخش خصوصی است، تاکید کرد: «جای یک نهاد و مجموعه در بدنه بخش خصوصی که از حق و حقوق صنایع دستی دفاع کند، در کشوری که ادعا دارد سومین کشور از نظر تنوع صنایع دستی در دنیا است، خالی بود.» به گفته او، این انجمن با اعضای حرفه‏ای و متخصصی که دارد در ادامه برای راه‏اندازی انجمن‏های استانی تلاش خواهد کرد تا تمام استان‏ها نیز برای معرفی ظرفیت‏های صنایع دستی خود و همکاری با این انجمن اعلام آمادگی کرده‏اند.

صادرات صنایع دستی؛ صادرات فرهنگ و اصالت ایرانی

یکی از اعضای انجمن صادرات صنایع دستی ایران نیز در این نشست تاکید کرد: «معتقدیم در شرایطی که اقتصاد مقاومتی در دستور کار دولت و کشور است، صنایع دستی حرفی برای گفتن دارد و باید به آن بها داد؛ چرا که این صنعت به‌عنوان مکمل صنعت مهم گردشگری می‏تواند در صورت نگاه و توجه ویژه به آن، در بخش اشتغال‌زایی هم کارآمد باشد.» به گفته حاجی‏پور، صادرات صنایع دستی صادرات فرهنگ، اصالت و هنر اصیل ایرانی است که با تشکیل این انجمن درصدد توزیع مناسب و منطقی برای تولید و صادرات صنایع دستی هستیم. این عضو انجمن صادرات صنایع دستی ایران، معرفی ظرفیت‏های صنایع دستی کشور، شکل‏گیری تشکل‏های استانی، هدف‌گذاری بازارهای صادرات و معرفی بازارهای هدف را از جمله اهداف این انجمن عنوان کرد.

به گزارش «دنیای اقتصاد» پس از سال‏ها بی‏مهری نسبت به صنایع دستی کشور، شکل‏گیری یک نهاد با اعضای متخصص و حرفه‏ای در بخش صادرات صنایع دستی این امید را پررنگ می‏کند که علاوه‌بر شنیده شدن صدای فعالان صنایع دستی در مهمترین نهاد خصوصی یعنی اتاق بازرگانی ایران، بتوان برخی مشکلات این حوزه در زمینه صادرات را رفع کرده و شکل‏گیری نیز محقق کرد.

حالا به نظر می‏رسد انجمن صادرات صنایع دستی ایران تلاش می‏کند در کنار معاونت صنایع دستی کشور و در آستانه تدوین برنامه ششم توسعه، حضوری موثر در این حوزه داشته باشد.