درخشش «سیمان هرمزگان» در تولید، فروش و صادرات

مجمع عمومی عادی سالانه منتهی به پایان آبان‌ماه ۹۴ شرکت سیمان هرمزگان با حضور بیش از ۹۸ درصد سهامداران این شرکت در محل هتل سیمرغ برگزار شد. ریاست این مجمع را مهندس همایون بهزادی‌پور به نمایندگی گروه سرمایه‌گذاری امید و شرکت توسعه گوهران امید و نظارت آن را آقایان بالالویان به نمایندگی از لیزینگ امید و چاپ و نشر سپه و انوریان به نمایندگی از کارگزاری بانک سپه بر عهده داشتند. همچنین سمت دبیری این جلسه را دکتر وحید ذاکری (مدیرعامل شرکت سیمان هرمزگان) عهده دار بود. در این جلسه دکتر وحید ذاکری، مدیرعامل شرکت ضمن قرائت گزارش عملکرد هیات‌مدیره برای سال مالی ۹۴ به سوالات اکثر سهامداران پاسخ داد. دکتر ذاکری به توفیقات شرکت در سال مالی مورد گزارش اشاره کرد و گفت: تنها کارخانه سیمانی بوده ایم که رشد بی‌سابقه‌ای در تولید داشتیم و از ۱۰۰ درصد رشد در تولید به ۱۱۳ درصد رسیده‌ایم. مدیرعامل سیمان هرمزگان افزود: در فروش و صادرات نیز سرآمد بوده‌ایم به‌طوری که طی سال مالی ۹۴ مقداری بار بر زمین نمانده است. وی اظهار کرد: تزریق نیروی انسانی تحصیلکرده، متخصص و کارآمد در امور از عوامل موفقیت شرکت بوده است. در پایان این جلسه پس از تصویب صورت‌های مالی از سوی سهامداران تقسیم مبلغ ۹۰۰ ریال سود به ازای هر سهم مورد تصویب حاضران قرار گرفت. در این جلسه موسسه حسابرسی کوشامنش و موسسه حسابرسی هوشیار ممیز به‌عنوان حسابرس علی‌البدل و بازرس قانونی انتخاب شدند.

پیام هیات مدیره

موفقیت شرکت حاصل تلاش و فعالیت هیات مدیره، مدیران و کارگران شرکت و حمایت جدی انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور در سال «دولت و ملت، همدلی و هم‌زبانی» است که با رهنمودهای مدیرعامل شرکت و سهامداران، هیات مدیره را در انجام وظایف محوله همچون گذشته یاری کرده‌اند. رسالت شرکت در سال‌جاری علاوه بر انجام وظایف معمول خود، توجه علمی، نظام‌مند و فراگیر پیوسته معطوف شده و دراین راستا با انجام بررسی‌های جامع، دقیق و عالمانه برای پیگیری اهداف راهبردی شرکت نسبت به طراحی و تدوین برنامه راهبردی خود قدم برداشته و در این راستا امسال موفق به اخذ استانداردهای ۱۷۰۲۵ آزمایشگاه، HSE، ۵۰۰۰۱ مدیریت انرژی، تقدیرنامه مدیریت مالی و... گردیدیم. تدبیر و استراتژی هیات مدیره، رصد دقیق، مستمر و نظام‌مند کلیه شئون شرکت از جمله حوزه منابع انسانی است. از این منظر، منابع انسانی مهم‌ترین‌ سرمایه شرکت تلقی شده و رویکرد ارتقای توانمندی نیروی انسانی شرکت از طریق اصلاحات ساختاری، ارتقای توان ارزش‌آفرینی نیروها، اقدامات رفاهی، انگیزشی و نهایتا افزایش بهره‌وری با هدف حفظ و ایجاد ارزش برای ذی‌نفعان به ویژه سهامداران همچنان در دستور کار قرار دارد.

در سال‌جاری کاهش تقاضای سیمان که به دلیل رکود اقتصادی سنگین و به تبع آن توقف طرح‌های عمرانی و رکود در صنعت ساخت و ساز را به همراه داشته است، موجبات کاهش قیمت محصولات کارخانه‌های سیمانی را در داخل کشور به همراه داشته و از طرف دیگر روند کاهشی قیمت‌های جهانی خصوصا در محصولات معدنی را شاهد بوده‌ایم و مسروریم که این موضوع در کنار افزایش هزینه‌های تولید، با تدبیر هیات‌مدیره و تلاش و کوشش شبانه‌روزی مجاهدان عرصه تولید در شرکت، موجب کاهش ارزش‌آفرینی برای سهامداران محترم نشده و به‌رغم وجود نوسانات متعدد در ورودی‌ها و خروجی‌های محیط کسب و کار، نتایج عملکرد همکاران در سال‌جاری بیانگر آن است که بنیادی محکم، پویا و منعطف در زیرساخت‌ها و ساز‌و‌کارهای سیمان هرمزگان نهادینه شده است.

شرکت در ایفای مسوولیت اجتماعی خود در قبال محیط‌زیست و جوامع محلی همچون سال‌های قبل غافل نبوده و همواره سعی کرده است با توجه به اصول اخلاقی و با حساسیت نسبت به مسائل اجتماعی، فرهنگی و محیطی و با اتخاذ موضع فعال نسبت به محیط کسب‌و‌کار خود تاثیری مثبت برکار، جامعه و کارکنان داشته باشد. در سال مالی آتی با همت تیم مدیریتی، همکاران با تجربه و جوان درصدد ایجاد تغییرات بنیادی برای شناخت علمی بازار، برقراری ارتباط موثر با گروه‌های مختلف مشتریان و گسترده‌تر کردن دامنه فعالیت بازارسازی هستیم. تنها به دنبال فهرست کردن موفقیت‌ها نیستم، بلکه به دنبال مشارکت ذهنی سهامداران با شمه‌ای از فعالیت‌های همکاران به منظور دریافت رهنمودهای ارزنده‌تان برای تصحیح راهبردها جهت تداوم ارزش‌آفرینی برای ذی‌نفعان، با توکل بر ذات اقدس باری‌تعالی (جل‌جلاله) با پیمودن مسیر موردنظر مقام عظمای ولایت در سال‌جاری و سال‌های آینده به برنامه‌های از پیش تعیین شده دست پیدا کرده و با پیاده‌سازی شعار «صداقت در گفتار، صمیمیت در رفتار و صلابت در کار» توسط کارگران این شرکت گام‌های موثری برای ارتقای منافع ملی این مرز و بوم برداریم.


سیمان هرمزگان در یک نگاه

اندیشه ایجاد کارخانه سیمان هرمزگان از سال 1342 مورد توجه قرار گرفت اما تحقق اجرای آن از برکات و ثمرات انقلاب اسلامی ایران می‌باشد. برخورداری از ذخایر فراوان و مناسب مارل و سنگ‌آهن و فاصله اندک آن تا اسکله‌های شهید رجایی و باهنر و دسترسی آسان به آب‌های آزاد، موقعیت ممتازی به شرکت سیمان هرمزگان بخشیده است. طرح اولیه کارخانه معادل 3000 تن در روز در نظر گرفته شده بود که به دلیل نیاز استان هرمزگان و استان‌های همجوار، همچنین امکان صدور محصولات، ظرفیت طرح به دو‌برابر افزایش یافت. خط یک با ظرفیت روزانه 3000 تن کلینکر در سال 1376 و خط 2 نیز با ظرفیت مشابه در نیمه دوم سال 1378 به بهره‌برداری رسید. در حال حاضر کارخانه سیمان هرمزگان با ظرفیت روزانه 6000 تن کلینکر یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های سیمان کشور بوده و از جایگاه ویژه‌ای در صنعت سیمان کشور برخوردار است. سیمان هرمزگان در راستای ارتقای سطح مدیریت در شرکت از سال ۲۰۰۳ تا‌کنون موفق به پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت، محیط زیست، ایمنی و بهداشت شده است که اخذ گواهینامه‌های مربوط به‌صورت مستمر از موسسه IMQ ایتالیا موید این مطلب است. این شرکت به‌عنوان نخستین شرکت سیمانی موفق به اخذ سیستم مدیریت جامع در استاندارد ملی ایران ISIRI13000 که علاوه بر موارد فوق شامل مدیریت استراتژیک و سازماندهی محیط کار S5 شده است. سیمان هرمزگان طی سال‌های گذشته بارها موفق به اخذ نشان واحد نمونه صنعتی، واحد نمونه کیفیت، واحد نمونه محیط زیست، صادر کننده نمونه، لوح تقدیر برای عملکرد مناسب در شاخص‌های بهره‌وری و.... شده است.

ساختار سازمانی شرکت

اهم اهداف مورد نظر در این مسیر به شرح زیر است: تقویت و افزایش کیفیت پشتیبانی از عملیات تولید و فروش*تقویت و افزایش رویکرد صادرات*حفظ و صیانت از سرمایه‌های انسانی شرکت*تقویت حوزه مالی و اقتصادی به منظور حفظ و افزایش منافع سهامداران*چابک کردن سازمان و کوتاه کردن فرآیندهای عملیات

جایگاه شرکت در صنعت سیمان و وضعیت رقابتی آن در سال مالی

شرکت سیمان هرمزگان یکی از شرکت‌های مطرح و بزرگ در صنعت سیمان کشور است که سیمان مورد نیاز استان هرمزگان و سایر استان‌های جنوبی کشور را تامین می‌کند. این شرکت با درک صحیح از شرایط حاکم بر صنعت و برنامه‌ریزی‌های دقیق و با تدابیر مناسب و به موقع توانسته علاوه بر حفظ تولید بیش از ظرفیت اسمی و حضور فعال دربازار داخل، درجهت بهبود مستمر کیفیت محصول گام بردارد. ظرفیت اسمی تولید کلینکر و سیمان این شرکت به ترتیب ۰۰۰ ،۸۰۰ ،۱ تن و
000 ،872 ،1 تن در سال است. طى دوازده ماه منتهى به آبان ماه سال جارى ٧٠ میلیون تن سیمان و ٧۴ میلیون تن کلینکر تولید شده است که نسبت به مدت مشابه رشد 1/ ٢ درصدی درتولید سیمان و ۵ درصدى در تولید کلینکر را نشان مى‌دهد و شرکت سیمان هرمزگان با تولید1/ 64 میلیون تن سیمان و 1/ 9 میلیون تن کلینکر در مجموع در میان شرکت‌های تولید‌کننده سیمان در رده دوازدهم قرار دارد.

بیان استراتژی‌های شرکت

حفظ و پایداری و افزایش تولید محصول*حفظ و توسعه سهم بازار و فروش محصولات، تکریم مشتریان، برنامه‌ریزی هدفمند بازاریابی و پایداری و توسعه صادرات محصولات تولیدی*رشد، توسعه و اعتلای منابع انسانی، افزایش سطح دانش و مهارت‌های کارکنان، حفظ و ارتقای سلامت و ایمنی و افزایش انگیزه و بهره‌وری و مشارکت کارکنان در تصمیم‌گیری* پایداری و توسعه صادرات محصولات از طریق توسعه روابط عمومی و امور بین‌الملل و حضور در بازارهای جهانی*حفظ و افزایش کیفیت محصولات و کاهش نوسانات کیفی و توجه و رعایت الزامات زیست‌محیطی*استقرار زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتقای سیستم‌های موجود* مدیریت هزینه‌ها و بهای تمام شده محصولات و کاهش مصارف انرژی و مواد، افزایش بهره‌وری ماشین‌آلات و کاهش هزینه‌های تعمیرات و توقفات تولید*حفظ و تداوم سودآوری از طریق بازنگری در فرآیندها، استفاده از فرصت‌های سودآوری و بهره‌برداری بهینه از نقدینگی.

مرور کلی بر عملکرد شرکت و میزان دستیابی به اهداف تعیین شده

تلاش مستمر برای دستیابی به اهداف تعیین شده در بودجه مصوب، با توجه به شرایط متغیر اقتصادی و تحولات کشور و پایبندی به تعهدات مدیریت در قبال سهامداران یکی از دغدغه‌های اصلی در سال مورد گزارش بوده که خوشبختانه نتایج حاصله نشان می‌دهد که موفقیت فراتر از اهداف از پیش تعیین شده می‌باشد.

فعالیت‌های واحد صادرات

صادرات سیمان پاکتی در اسلینگ بگ و فله در جامبو برای اولین‌بار در تاریخ شرکت، ثبت رکورد 20000 تن بارگیری کلینکر بر روی کشتی در طول یک روز و دریافت تقدیرنامه از اداره بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، ساماندهی به وضعیت حمل کلینکر و سیمان صادراتی، خریداری و ساماندهی محوطه اختصاصی شرکت در اسکله شهید رجایی و کاهش هزینه‌های انبارداری جهت کلینکر‌های صادراتی به میزان 20 هزار ریال به ازای هر تن ، همچنین کسب درآمد از طریق اجاره محوطه به صادرکنندگان محصولات معدنی، کاهش هزینه‌های صادرات از طریق کاهش هزینه‌های حمل، گمرک و تخلیه و بارگیری، انجام بازاریابی علمی به منظور کسب اطلاعات بازارهای صادراتی بالقوه، استفاده از اسکله کشتی‌سازی جهت صادرات سیمان به منظور کاهش هزینه‌ها و افزایش سطح بارگیری، ایجاد ارتباط با رایزن‌های اقتصادی سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران در کشور‌های هدف صادراتی، ایجاد ارتباط با رایزن‌های اقتصادی سفارتخانه‌های بازار هدف در کشور، حضور سازماندهی شده در نمایشگاه‌های خارجی به منظور معرفی و تبلیغ برند شرکت.

برنامه‌ها و چشم‌انداز شرکت برای سال مالی آتی

تلاش جهت دستیابی کامل به بودجه مصوب، برنامه‌ریزی و مطالعه برای افزایش ظرفیت تولید کارخانه، اجرا و تکمیل طرح‌های توسعه و افزایش ظرفیت تولید سیمان، سرمایه‌گذاری بهینه منابع در فعالیت‌های سودآور، حضور موثر و افزایش سهم شرکت در بازارهای خارجی، اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصارف انرژی، بهره‌گیری از متدهای علمی در فرآیند‌های اجرایی و مدیریتی در تمامی حوزه‌ها، تامین آب مورد نیاز کارخانه از طریق ایجاد تاسیسات آب شیرین‌کن، ادامه برنامه‌های یکپارچه‌سازی اطلاعات و استقرار سیستم MIS، بررسی و امکان‌سنجی استقرار روش‌های نوین محاسبه بهای تمام‌شده، افزایش سطح ارتباط و تعامل با مشتریان از طریق پیاده‌سازی نرم‌افزارهای ارتباط با مشتریان C

گزیده دستاوردها و گواهینامه‌ها

* گواهینامه استاندارد CE اروپا * گواهینامه استاندارد ISO۱۴۰۰۱ * گواهینامه استاندارد ISO ۹۰۰۱‌ * گواهینامه استاندارد ISO ۱۸۰۰۱ *گواهینامه استاندارد IMQ ISIRI۱۳۰۰۰ * گواهینامه استاندارد IMQ ISO ۹۰۰۱ * گواهینامه استاندارد IMQ ۵S * گواهینامه استاندارد BS OHSAS ۱۸۰۰۱-۲۰۰۷ * واحد نمونه صادرات * واحد نمونه کیفیت * گواهینامه تایید صلاحیت آزمایشگاه همکار از سال ۱۳۸۷ تاکنون *لوح تقدیر تداوم و ارتقای کیفیت محصولات تولیدی * لوح و تقدیرنامه صنعت سبز * لوح و تقدیرنامه واحد نمونه استان * تقدیرنامه جایزه ملی مدیریت مالی ایران * و ده‌ها جایزه، لوح و تقدیرنامه دیگر

بسته‌بندی سیمان

شرکت سیمان هرمزگان بنابر تقاضای بازار، با نصب سه خط بسته‌بندی تمام اتوماتیک ساخت شرکت HAVER AND BOECKER آلمان، امکان بسته‌بندی و تحویل روزانه ۴۰۰ تن در ساعت سیمان پاکتی را فراهم کرده است. بارگیری سیمان فله جهت حمل با بونکر نیز از طریق سه خط با ظرفیت ۷۵۰ تن در ساعت فراهم می‌باشد. همچنین امکان عرضه سیمان در بسته‌بندی‌های ذیل جهت بازارهای داخلی و به ویژه صادراتی حسب درخواست مشتریان وجود دارد:

* سیمان فله در بسته‌بندی‌های جمبوبگ یک تنی و ۵/ ۱ تنی، بسته به نیاز مشتری * سیمان پاکتی ۵۰ کیلویی در بیگ بگ و اسلینگ بگ‌های یک الی ۲ تنی بسته به نیاز مشتری

درخشش «سیمان هرمزگان» در تولید، فروش و صادرات

درخشش «سیمان هرمزگان» در تولید، فروش و صادرات

درخشش «سیمان هرمزگان» در تولید، فروش و صادرات

درخشش «سیمان هرمزگان» در تولید، فروش و صادرات