گروه بنگاه‌ها- در مجمع عمومی سالانه شرکت معدنی و صنعتی چادرملو تقسیم مبلغ یک‌هزار ریال سود به ازای هر سهم به تصویب رسید.

در این جلسه که ریاست آن بر عهده آقای خرسندی بود، آقایان علی‌اکبری و عیش‌آبادی نظارت کردند. سمت دبیری جلسه نیز بر عهده آقای محصصی بود. حاضران جلسه معادل ۸/۹۱ درصد از سهامداران شرکت را تشکیل دادند و طی جلسه به تصمیمات مجمع رای دادند.
گزارش هیات مدیره از سوی مهندس نوریان، مدیرعامل شرکت به استماع حاضران رسید و در ادامه به پرسش‌های سهامداران پاسخ داده شد.


در ادامه جلسه گزارش بازرس قانونی در خصوص عملکرد هیات مدیره، صورت‌های مالی مشتمل بر ترازنامه ، سود و زیان و یادداشت‌های پیوست آن برای سال مالی منتهی به 29/12/1390 قرائت شد و مجمع پس از استماع توضیحات هیات مدیره و بازرس قانونی به اتفاق آرا ضمن تایید عملکرد هیات مدیره، صورت‌های مالی و یادداشت‌های پیوست آن برای سال مالی منتهی به 29/12/1390 را تصویب کرد. و تصمیمات ذیل اتخاذ و مورد تصویب قرار گرفت .
۱-در ارتباط با تقسیم سود سال مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۱۳۹۰ مقرر شد مبلغ ۶.۰۰۰ میلیارد ریال (به ازای هر سهم ۱۰۰۰ریال ) بین سهامداران تقسیم شود.
2-معاملات مشمول ماده 129 لایحه اصلاحی قانون تجارت مورد تایید و تصویب قرار گرفت.


3-حق حضور و پاداش هیات مدیره تعیین شد.
۴- موسسه حسابرسی رایمند و همکاران به عنوان حسابرس و بازرس اصلی و موسسه حسابرسی دش و همکاران به عنوان بازرس علی البدل برای سال مالی ۱۳۹۱ انتخاب شدند.
5- روزنامه های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» جهت درج آگهی‌های شرکت تعیین شد.
۶- مجمع مراتب تقدیر خود را از زحمات هیات مدیره و کلیه کارکنان شرکت اعلام داشت .
خلاصه عملکرد برنامه های سال 1390
الف) تولیدات:
این شرکت، در سال 1390 مقدار 87/8 میلیون تن کنسانتره سنگ‌آهن تولید نموده که بالاترین سهم تولید این محصول به میزان 50 درصد کل تولیدات، در سه واحد عمده تولیدی کشور را دارا بوده است.
شرکت همچنان در اجرای برنامه های افزایش تولید کنسانتره سنگ‌آهن موفق بوده، به طوری که در سال ۱۳۹۰ عملکرد تولید محصول در چهار خط تولید کارخانه فرآوری، بالاترین میزان تولید از شروع بهره‌برداری تاکنون بوده است.


این میزان تولید حدود ۳۱ درصد فراتر از ظرفیت های اسمی طراحی و نصب شده ماشین آلات و تجهیزات چهارخط کارخانه با ظرفیت اسمی به مقدار ۸/۶ میلیون تن می باشد.
تولید گندله در سال 1390 از رشد 31 درصدی نسبت به سال 1389 برخوردار بوده که با توجه به ارزش افزوده بالای این محصول، نقش عمده‌ای در افزایش درآمدها و سوددهی شرکت داشته است.
آمار عملکرد برنامه های استخراج سنگ آهن و تولید محصولات در سال ۱۳۹۰ به شرح جدول(۱) است.
ب) عملکرد مالی :
بیان برنامه‌ها و چشم‌انداز وضعیت شرکت برای سال مالی آتی
1- ادامه روند اجرای برنامه‌های افزایش تولید کنسانتره سنگ‌آهن بالاتر از ظرفیت اسمی مشابه سال‌های گذشته و تولید محصولات سنگ‌آهن‌های دانه‌بندی شده و گندله طبق برنامه مصوب سال 1391.
۲- راه‌اندازی و بهره‌برداری از طرح مرحله دوم توسعه و افزایش ظرفیت (خط پنجم کارخانه فرآوری) و حصول به مقدار تولید پیش‌بینی‌شده در برنامه و بودجه سال ۱۳۹۱.
3- ادامه اجرای طرح احداث کارخانه فولاد در جوار کارخانه گندله‌سازی اردکان طبق برنامه‌های پیش‌بینی شده برای سال 1391.
۴- تکمیل و راه‌‌اندازی پروژه احداث سنگ‌شکن دوم.


جایگاه شرکت در صنعت
شرکت در صنعت کانه‌های فلزی فعالیت می‌کند. افزایش فروش داخلی صنعت مذکور در سال‌جاری نسبت به سال قبل 33 درصد بوده که مهم‌ترین دلیل آن افزایش قیمت‌های فروش و ظرفیت‌های تولیدی نسبت به سال قبل می‌باشد. شرکت در بین شرکت های فعال در این صنعت با حجم فروش معادل مبلغ 8.088.756 میلیون ریال در رده اول قرار دارد. همچنین سهم فروش محصولات مختلف این شرکت از کل بازار داخلی و صادرات به شرح جدول(2) است.
طرح‌های در دست اجرا
الف) طرح مرحله دوم توسعه و افزایش ظرفیت با احداث خط پنجم کارخانه فرآوری:
۱- ظرفیت طرح:تولید سالانه ۷/۱ میلیون تن کنسانتره سنگ‌آهن
2- کل سرمایه‌گذاری ریالی و ارزی: 1.212 میلیارد ریال
۱۱- سهم ارزی از کل: ۵/۳۷ میلیون یورو متوسط نرخ ارز ۱۳۹۸۰ ریال
3- هزینه شده تا پایان سال 1390: 5/1.097 میلیارد ریال
۴- پیشرفت فیزیکی تا پایان سال ۱۳۹۰: ۲/۹۸ درصد
5- برنامه زمانی اولیه اجرای طرح: 42 ماه از تاریخ تنفیذ قرارداد
( مرداد ماه سال ۱۳۸۷)
6- پیش‌بینی تاریخ خاتمه طرح: خاتمه عملیات نصب ماشین‌آلات و تجهیزات و شروع عملیات راه‌اندازی اواخر خرداد سال 1391 می‌باشد.
۷- تاثیر تکمیل پروژه بر عملکرد شرکت: افزایش تولید سالانه به مقدار ۷/۱ میلیون تن کنسانتره سنگ‌آهن، افزایش درآمدها و نهایتا سوددهی شرکت
8- تغییرات انجام شده در برآوردهای اولیه در مبالغ سرمایه‌گذاری و زمان بهره‌برداری: برنامه زمانی اولیه اجرای طرح به شرح فوق و براساس قرارداد 42 ماه بوده است که عملیات نصب ماشین‌آلات و تجهیزات خاتمه یافته و طرح در حال انجام عملیات، تست و راه‌اندازی می‌باشد، لیکن مبالغ سرمایه‌گذاری نسبت به برآوردهای مقدماتی اولیه از 800 میلیارد ریال به 1212 میلیارد ریال تغییر یافته که دلایل آن عبارتند از: تاخیر در اجرای قرارداد، انعقاد الحاقیه مورخ 28 فوریه 2008، افزایش نرخ ارز، افزایش هزینه‌های ریالی که در قرارداد منعقده قبلی حدود 42 درصد و ارزی حدود 15 درصد طبق برآوردهای انجام شده در سال 1388.


ب) طرح احداث سنگ‌شکن دوم:
۱- ظرفیت طرح: خردایش ۲.۸۰۰ تن سنگ‌آهن در ساعت
2- کل سرمایه‌گذاری ریالی و ارزی: 167 میلیارد ریال
تاثیر تکمیل پروژه بر عملکرد شرکت: بخش سنگ‌شکن از مهم‌ترین تاسیسات وابسته به کارخانه فرآوری می‌باشد، لذا به منظور جلوگیری از توقف‌های ناشی از تعمیرات اساسی ادواری و اضطراری لزوما واحد دوم سنگ‌شکن احداث تا هر دو بخش به صورت دوره‌ای (نوبتی) و بدون توقف مشغول کار بوده و سنگ خرد شده موردنیاز پنج خط کارخانه فرآوری را تامین نماید.
ج) طرح احداث کارخانه فولاد چادرملو در جوار گندله‌سازی اردکان:
۱- ظرفیت طرح: تولید سالانه یک‌میلیون تن فولاد خام (به صورت بیلت و بلوم)
2- کل سرمایه‌گذاری ریالی و ارزی: 2.962 میلیارد ریال
سهم ارزی: ۱۴۳ میلیون یورو متوسط نرخ ارز ۱۳۹۸۰ ریال
3- هزینه انجام شده تا پایان سال 1390: 5/1.733 میلیارد ریال
۴- پیشرفت فیزیکی تا پایان سال ۱۳۹۰: ۲۳ درصد
5- برنامه زمانی اولیه اجرای طرح: 36 ماه از تاریخ تنفیذ قرارداد (اواخر مهرماه سال 1389)
۶- پیش‌بینی اولیه تاریخ خاتمه طرح: با توجه به برنامه زمانی
36 ماه اواخر مهرماه 1392 بوده است که به علت مشکلات اجرایی طرح با تاخیر مواجه گردیده که برنامه زمانبندی جدید در دست بررسی و تهیه می‌باشد. در برنامه جدید پیش‌بینی گردیده است که مدت زمان اجرای طرح به 46 ماه کاری افزایش و نهایتا در اواخر سال 93، طرح به پایان خواهد رسید.
۷- تاثیر تکمیل پروژه بر عملکرد شرکت:
7-1) با توجه به کمبود فولاد خام در کشور، تقاضا برای شمش‌های فولادی از طرف کارخانه‌های نورد بسیار بالا می‌باشد.
۷-۲) این کارخانه در جوار کارخانه‌های فولاد ارفع و فولاد غدیر می‌باشد که آهن اسفنجی مورد مصرف کارخانه را تامین می نمایند. از طرفی دو کارخانه فوق مصرف‌کننده گندله‌های شرکت چادرملو می‌باشند.
7-3) عوامل فوق موجب می‌شود که با راه‌اندازی کارخانه فولاد، ماده معدنی تولیدی شرکت (کنسانتره سنگ‌آهن) از ارزش افزوده بالایی برخوردار باشد و موجب افزایش درآمدها و سوددهی شرکت خواهد شد.
پیش‌بینی طرح‌های اجرایی آتی
1- طرح احداث کارخانه گندله‌سازی در بهاباد
اجرای این طرح با موافقت سهامداران عمده شرکت مورد تصویب هیات مدیره شرکت قرار گرفته است. اقدامات اولیه از قبیل تهیه گزارش فنی و اقتصادی، اخذ جواز تاسیس و درخواست تامین امکانات زیربنایی توسط موسسات ذیربط و مطالعات زیست‌محیطی انجام گردید. لیکن شروع عملیات اجرایی و تدوین برنامه زمان‌بندی مشروط به مشخص شدن تاریخ تامین برق و گاز می‌باشد که تاکنون به خصوص در مورد گازرسانی محقق نگردیده و پاسخ لازم از طرف شرکت گاز دریافت نگردیده است.


بدیهی است جهت عقد قراردادهای مهندسی و تامین تجهیزات و ماشین‌آلات داخلی و خارجی و شرایط گارانتی مشخص شدن زمان تامین برق و گاز الزامی بوده و انجام آزمایش‌های کارآیی تجهیزات بدون برق و گاز میسر نمی‌باشد، از طرفی در قراردادهای برنامه زمانی، راه‌اندازی طرح و گارانتی‌ها براساس زمان آماده بودن این زیربناها مشخص می‌گردند.
در این طرح تاکنون 1.140 میلیون ریال هزینه شده است.
۲- طرح احداث نیروگاه
براساس تصمیمات متخذه در وزارت صنایع و معادن اجرای طرح نیروگاه در جوار کارخانه گندله سازی اردکان، در برنامه‌های شرکت قرار گرفته است که بررسی‌های لازم انجام و پیش‌نویس قرارداد با شرکت مپنا (مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران) تدوین گردیده است.