باما به ازای هر سهم 250 تومان سود نقدی داد - ۴ تیر ۸۷
شرکت باما (سهامی‌عام) صبح روز شنبه اول تیرماه سال‌جاری در اتاق بازرگانی ایران مجمع عمومی عادی سالانه برگزار کرد.

به گزارش خبرنگار ما، شیروانیان ریاست مجمع باما را بر عهده داشت و آقایان گودرزی و مردان‌پور هم ناظران جلسه بودند.
بنابراین گزارش، در مجمع باما هومن تفضلی، مدیر عامل شرکت به قرائت گزارش هیات‌مدیره پرداخت.
وی در بخشی از اظهاراتش از افزایش 73درصدی تولید این شرکت در سه ماهه اول 87 خبر داد، اتفاقی که پیش از این به منظور کاهش خسارات ناشی از نزول قیمت‌های جهانی وعده داده شده بود.
این گزارش می‌افزاید: مجمع باما در شرایطی که روی در بازارهای جهانی محدوده قیمتی زیر ۲هزار دلار راتجربه می‌کند، ۲۵۰‌تومان سود به ازای هر سهم تقسیم کرد.
گزیده‌ای از گزارش هیات‌مدیره به مجمع
سالی که گذشت، به‌رغم نوسانات شدید قیمت‌های جهانی سرب و روی و در شرایطی که بسیاری از تولید‌کنندگان متحمل زیان گردیده بودند، این شرکت توفیق یافت تا بار دیگر با همت و تلاش روز‌افزون کلیه دست‌اندرکاران و کارگران شریف و زحمت‌کش خود به اهداف از پیش‌ تعیین شده نائل گردد. باما در سال قبل با بهره‌برداری از معادن سرب و روی خود توانست ۹۲هزار تن کنسانتره سرب و روی و ۱۱ هزار تن شمش روی تولید نماید که امیدواریم در سال ۸۷ نیز با همت تلاشگران این عرصه بتوانیم به نتایج مطلوب‌تری دست یابیم.
خلاصه‌ای از سوابق بهره‌برداری و اکتشاف
طبق گزارش‌های موجود اولین عملیات اکتشافی سیستماتیک بین سال‌های ۱۳۱۳ تا ۱۳۱۸ در معدن ایرانکوه توسط دولت انجام گرفت و دو دهنه تونل اکتشافی در شمال منطقه ایرانکوه محل تپه سرخ فعلی حفر گردید که آثار آن تاکنون باقی است.
لیکن به دلیل شروع جنگ جهانی عملیات اکتشافی سرب و روی متوقف گردید و بعدها نیز موضوع پیگیری نشد.
در آغاز شروع بهره‌برداری در این معدن عملیات اکتشاف و استخراج به صورت همزمان انجام می‌گرفت، به این طریق که با حفر تونل واحداث کارگاه‌های استخراج کلیه اطلاعات رگه معدنی برداشت می‌شد و نمونه‌گیری‌های لازم و آزمایش نمونه‌ها نیز صورت می‌پذیرفت، لذا با توجه به اطلاعات حاصله و مدارک موجود عملیات اکتشاف و بهره‌برداری افق‌های دیگر برنامه‌ریزی شد.
با ادامه روند تولید در سال 1352 کارخانه فلوتاسیون به ظرفیت 1000 تن و دو کوره تکلیس هر کدام به ظرفیت 250 تن خوراک در شبانه‌روز احداث گردید. سپس قرارداد توسعه کارخانه فلوتاسیون و احداث کارخانه‌ هوی مدیا تا ظرفیت 5000 تن خوراک در شبانه‌روز با شرکت دندی سالا منعقد گردید که تا اوایل انقلاب تا حدود 80درصد عملیات نصب آن انجام و بقیه پس از انقلاب شکوهمند اسلامی توسط کارشناسان ایرانی انجام گرفت. همزمان با توسعه کارخانه‌های فلوتاسیون، ماشین‌آلات بهره‌برداری از معدن جهت استخراج به صورت روباز خریداری شد. در حال حاضر با نصب کارخانه هزارتنی و کوره‌های لورگی بیشتر عملیات استخراج از معدن به صورت روباز و عملیات کانه‌آرایی در محل معدن انجام می‌گیرد و ماده معدنی با عیار حدود 9-5درصد به کارخانه کانه‌آرایی وارد و پس از آرایش با عیار 48 تا 60درصد به صورت کنسانتره صادر می‌گردد.
وضعیت جغرافیایی منطقه ایرانکوه
محدوده معادن ایرانکوه در رشته کوه ایرانکوه و در فاصله 20 کیلومتری جنوب غربی اصفهان بین طول جغرافیایی 33 و 51 تا 40 و 51 و عرض جغرافیایی 27 و 32 تا 32 و 32 قرار دارد. امتداد کلی این رشته کوه غرب، شمال غرب و شرق و جنوب شرقی بوده و متوسط طول محدوده معادل 25 کیلومتر و عرضی برابر 3 کیلومتر است. حداقل ارتفاع محدوده از سطح دریا برابر 1670 متر و حداکثر برابر 2750 متر است.
آب و هوای منطقه معتدل و میزان بارندگی به طور متوسط ۵۰ میلیمتر در سال است و در همه فصول سال می‌توان در معدن فعالیت نمود. بنابراین در صورت کسر تعطیلات عملا ۲۵۰ روز می‌توان کار مفید انجام داد. آبادی‌های نزدیک به معدن شامل آبادی‌های: آبنیل، سهلوان، باغکومه، افجد، کلیشاد، سودرجان، باغ ابریشم، یزدآباد و ... می‌باشند. خط آهن حمل ذغال از کرمان به کارخانه ذوب‌آهن اصفهان در فاصله کمتر از یک کیلومتری رشته کوه ایرانکوه واقع شده است.
راه ارتباطی به اصفهان: کیلومتر 12 بزرگراه اصفهان- شهرکرد (ذوب‌آهن) انتهای باغ ابریشم شهر بهاران.
موضوع فعالیت شرکت و ورود به بورس
شرکت باما سهامی خاص در تاریخ 27/9/1330 تحت شماره 434 در اداره ثبت و مالکیت صنعتی شهرستان اصفهان به ثبت رسیده و در تاریخ 9/11/1334 شروع به بهره‌برداری نموده است. برابر صورتجلسه مجمع عمومی فوق‌العاده و هیات‌مدیره مورخ 10/06/81 شرکت باما (سهامی خاص) به شرکت باما(سهامی عام) تبدیل گردید و در تاریخ 26/12/82 به عضویت بورس تهران پذیرفته شد.
موضوع شرکت طبق اساسنامه عبارت است از: اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری از معادن ایران،‌ فروش و صادرات محصولات معدنی و کلیه اموری که مستقیم یا غیرمستقیم با موضوع شرکت ارتباط دارد.
فعالیت اصلی شرکت در سال 1386 عبارت بوده از: استخراج و بهره‌برداری از معادن گوشفیل، کلاهدروازه و تپه سرخ و عملیات اکتشاف تکمیلی در معادن گوشفیل، زون یک گوشفیل، چشمه زرد، خانه گرگی و تغلیظ و کانه‌آرایی مواد معدنی سرب و روی استخراج شده از معادن و صادرات مواد تغلیظ شده به خارج کشور و فروش آن در داخل کشور و همچنین فعالیت در زمینه برنامه‌ریزی و تجهیز معادن جهت بالا بردن سطح تولید و استخراج در سال‌های آتی در ارتباط با کلیه واحدهای شرکت.
وضعیت شرکت در سال ۸۶
در سال 1386 طی 161 روز معاملاتی، جمعا تعداد 23317448 سهم به ارزش 676287 میلیون ریال معامله گردید. در این سال شرکت اقدام به افزایش سرمایه به مبلغ سی میلیارد ریال از محل اندوخته نمود و سرمایه شرکت از مبلغ 49536000000 ریال به 79536000000 ریال افزایش یافت.
در این سال شرکت‌های معدنی به دلیل کاهش قیمت‌های جهانی با کاهش سودآوری نسبت به سال قبل مواجه گردیدند و برخی شرکت‌ها به دلیل ریزش معدن انگوران و نبود خوراک جهت تولید، با مشکلات زیادی رو‌به‌رو شدند. از طرف دیگر نگرانی سرمایه‌گذاران از آینده اقتصادی و سیاسی را نیز می‌توان به عنوان یکی از دلایل رکود سهام شرکت‌های معدنی بورس و دلسردی سهامداران برشمرد. هرچند شرکت باما با افزایش تولید و بهبود روش‌های بهره‌برداری موفق شد EPS خود را محقق نماید، ولی متاسفانه قیمت سهام با افت چشمگیری مواجه گردید.
کشور ما از نظر داشتن منابع معدنی و تنوع آن جزو 12 کشور برتر دنیا بوده دارای ذخایر سرب و روی فراوان می‌باشد. به‌عنوان مثال معدن انگوران که در نوع خود بی‌نظیر بوده یا معدن مهدی‌آباد که جزو پنج معدن بزرگ جهان محسوب می‌شود و معادن ارزشمند دیگر نظیر معادن ایرانکوه. از سوی دیگر وضعیت اقتصادی برخی از کشور‌های بزرگ و کشورهای درحال توسعه باعث شده که مصرف روی طی سال‌های اخیر افزایش جهانی داشته و پیش‌بینی می‌شود این افزایش تقاضا برای فلز روی طی سالیان آینده همچنان ادامه داشته باشد. لذا مدیریت شرکت اعتقاد دارد شرکت باما با تکیه بر توانمندی متخصصین و کارکنان خود، ذخایر غنی معدنی و وضعیت جهانی سرب و روی مجددا جایگاه واقعی خود را در بورس به‌دست آورده و همچون گذشته سهام آن جزو سهم‌های ارزشمند بازار قرار گیرد.
گزارش عملیات واحد زمین‌شناسی در سال ۸۶
شناخت مکان و فرم قرارگیری‌ ماده معدنی توسط واحد زمین‌شناسی و اکتشافات شرکت انجام می‌پذیرد که بنیان اصلی فعالیت شرکت و دیگر واحدها می‌باشد. حاصل کار آنان تا حال کشف ذخایری معادل شانزده میلیون تن ماده معدنی در کلاس A می‌باشد. که تاکنون هشت و نیم میلیون تن آن استخراج و هفت و نیم میلیون تن باقی مانده است. طرح اکتشاف سراسری و نهایی منطقه هنوز به اتمام نرسیده، لیکن علاوه بر ذخایر قطعی شناخته شده، فعالیت‌های اکتشافی، ژئوفیزیکی و حفاری‌های انجام شده نشان دهنده پتانسیل بالایی از منابع سولفوری درمنطقه می‌باشد. در این راستا واحد اکتشافات در سال گذشته 2333 متر حفاری انجام داده است و در سال آتی نیز به تکمیل این اکتشافات ادامه خواهد داد.
ذخایر قطعی شناخته شده تا این تاریخ در محدوده به این شرح می‌باشد:
1 - 3 میلیون تن ذخیره باعیار متوسط 11درصد سولفور سرب و روی در معدن گوشفیل
۲ - ۵/۳ میلیون تن ذخیره با عیار متوسط ۵درصد سولفور سرب و روی در معدن تپه‌سرخ
3 - 1 میلیون تن ذخیره با عیار متوسط 10درصد روی در معدن کلاه‌دروازه
گروه اکتشافات و زمین‌شناسی در این سال عمدتا اقدام به تکمیل عملیات اکتشافی جهت تعیین ذخایر قطعی معادل گوشفیل تا افق ۱۴۰۰ متر و تکمیل اکتشافات منطقه زون یک گوشفیل نموده است.
اهداف و برنامه‌های شرکت در سال 1387
در سال ۱۳۸۷ پیش‌بینی حدود ۶/۳میلیون تن باطله‌برداری به منظور استخراج ۵۷۰۰۰۰ تن ماده معدنی از معادن گوشفیل، تپه سرخ و کلاه دروازه برآورد شده است. بر این اساس حداقل جهت تولید ۵۸۵۰۰ تن کنسانتره سولفوره و ۴۲۰۰۰ تن کنسانتره کربناته در این سال برنامه‌ریزی صورت پذیرفته است. لیکن در صورت عدم توفیق در زمینه دریافت خاک به موقع معدن انگوران به علت مشکلات استخراج، میزان تولید کربناته کاهش خواهد یافت.
برنامه‌های شرکت جهت نیل به اهداف آتی به شرح زیر می‌باشد:
۱ - افزایش ظرفیت تولید خطوط ۱ و ۲ فلوتاسیون به میزان ۵۰درصد در ابتدای سال.
2 - ایجاد یک واحد فلوتاسیون جدید به ظرفیت 500 تن جهت فرآوری مواد معدنی کربناته معدن انگوران
۳ - افزایش بهره‌برداری از معدن روباز تپه‌سرخ.
4 - اتمام طرح آماده‌سازی معدن زیرزمینی گوشفیل و استخراج ماده معدنی به روش تمام مکانیزه.
۵ - تداوم عملیات اکتشافی در داخل مرزهای شرکت جهت دست‌یابی به پتانسیل‌های معدنی در مناطق رومرمر، گردنه و خانه‌گرگی.
6 - اتمام عملیات اکتشافات نیمه تفصیلی زون یک معدن گوشفیل و اعلام ذخیره جدید.
۷ - گسترش دامنه فعالیت‌های اکتشافی در خارج از مرزهای شرکت.
8 - افزایش حجم همکاری و تعامل با اداره صنایع و معادن استان‌های اصفهان، فارس، زنجان و سیستان و بلوچستان.
۹ - برنامه‌ریزی جهت افزایش امکانات رفاهی پرسنل شاغل در شرکت.
10 - افزایش حجم کمک‌رسانی به سازمان‌ها و ارگان‌های فرهنگی و خیریه.