نوآوری و شکوفایی در شهرک‌های صنعتی

محمد حامد تقوی*

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در سال نوآوری و شکوفایی، تشویقات و تخفیفات جدیدی برای سرمایه‌گذاران بخش صنعت و تولید در شهرک‌های صنعتی و فناوری و نواحی صنعتی روستایی کشور اعمال کرده است.

دستورالعمل اعطای تسهیلات جدید به سرمایه‌گذاران در شهرک‌ها و نواحی صنعتی که با هدف جلب سرمایه‌گذاران بیشتر و تشویق آنها به سرمایه‌گذاری و شناخت سرمایه‌گذاران واقعی و ایجاد اطمینان برای آنان تدوین شده از اول تیرماه به استان‌ها ابلاغ شده است و به متقاضیان سرمایه‌گذاری در شهرک‌ها و نواحی صنعتی در صورت ارایه برنامه زمانبندی اجرای واحد تولیدی مورد تقاضا- مشروط به تحقق شرایط مندرج در این دستورالعمل- تسهیلات مناسبی ارایه می‌کند. با اجرای این مشوق‌ها، سه معیار «زمان احداث»، «ظرفیت تولید» و «میزان اشتغال» در واحد لحاظ شده و براساس رعایت هر کدام از این معیارها، تخفیف‌هایی برای سرمایه‌گذاران در نظر گرفته می‌شود.

۱ - متقاضیان در صورت ارایه برنامه زمانبندی ساخت‌وساز واحد صنعتی، حداکثر در ۱۲ ماه مشمول ۱۰ درصد بخشودگی با داشتن شرایط ذیل خواهند شد:

الف) ارایه جدول زمانبندی اجرای طرح در زمان عقد قرارداد

ب)نداشتن تخلف از ضوابط ساخت‌وساز و ارایه پایان کار

پ)پرداخت به موقع اقساط در سررسیدهای تعیین شده در قرارداد

ت)رعایت حداقل زیربنای احداثی در عرصه تخصیصی در استان‌های مازندران، گلستان، گیلان، کردستان، لرستان، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و آذربایجان غربی ۴۵ درصد و سایر استان‌ها ۳۵ درصد.

۲ - متقاضیان در صورت دریافت و ارایه پروانه بهره‌‌برداری حداکثر ۱۲ ماه از زمان انعقاد قرارداد از ارگان‌های مربوط مطابق ظرفیت محصولات تولیدی مندرج در جواز تاسیس ارایه شده و ارایه بیمه کارکنان از سازمان تامین اجتماعی برای هر اشتغال ایجادشده نیم درصد بخشودگی در قیمت حق بهره‌برداری از زمین و تاسیسات تا سقف ۵۰ نفر خواهندشد.(حداکثر بخشودگی ۲۵ درصد)

در صورت تحقق شرایط یادشده، اشتغال تا سقف ۲۰ نفر،تقسیط بخش غیرنقدی از ۳۰ ماه به ۳۵ ماه، اشتغال تا سقف ۳۰ نفر، تقسیط بخش غیرنقدی از ۳۰ ماه به ۴۰ ماه، اشتغال تا سقف ۴۰ نفر ، تقسیط بخش غیرنقدی از ۳۰ ماه به ۴۵ ماه و اشتغال تا سقف ۵۰ نفر،تقسیط بخش غیرنقدی از ۳۰ ماه به ۵۰ ماه افزایش می‌یابد.

۳ - متقاضیان در صورتی که در طول دو سال به طور متوالی با حداقل ۸۵ درصد ظرفیت تولید فعالیت کنند با تحقق شرایط ذیل شامل ۱۵ درصد تخفیف در قیمت حق بهره‌برداری از زمین و تاسیسات نسبت به مبلغ اولیه قرارداد با تصویب هیات‌مدیره می‌شوند:

الف) ارایه بیمه کارکنان از سازمان تامین اجتماعی طی دو سال

ب) ارایه اظهارنامه مالیاتی طی دو سال (به تفکیک سالانه)

پ) گزارش ماهانه تولید به شرکت استانی در پایان هر ماه

ت) تهیه گزارش کارشناسی شرکت مبنی بر تایید ظرفیت تولیدی موضوع این بند

در صورت عملیاتی نشدن فعالیت‌های اجرای ساخت کارخانه در مدت دو ماه حداکثر تا ۱۸ ماه قابل قبول است اما از بابت شش ماه تاخیر در بخش ساخت و بهره‌برداری یک‌سوم از محل تخفیف کسر خواهد شد. در صورت عدول از سقف ۱۸ ماه در بخش ساخت و بهره‌برداری، تخفیف کان ‌لم یکن تلقی می‌شود.

دوران تقسیط تمامی قراردادهای منعقده در زمان انعقاد با مشمولان این دستورالعمل طبق ماده «۲۲» و جدول پیوست شماره چهار مندرج در دستورالعمل حق بهره‌برداری از زمین، اعیانی و تاسیسات در شهرک‌ها و نواحی صنعتی سال ۱۳۸۷ خواهد بود. چنانچه طبق جدول شماره چهار دستورالعمل، اقساط متقاضی ۳۶ ماهه باشد، زمان تقسیط به حداکثر تقسیط جدول فوق تغییر می‌کند. اقساط ایثارگران و نخبگان در قرارداد در صورت داشتن شرایط به حداکثر تقسیط در جدول فوق تغییر می‌کند. متقاضیان در صورتی که صرفا حایز یکی از شرایط باشند از امتیازات همان شرایط بهره‌مند خواهد شد.

۴ - بخشودگی‌های متعلقه واحدهای صنعتی پس از محاسبه و تایید هیات‌مدیره در قالب اولین سفته‌های سررسید نشده به متقاضی عودت داده می‌شود و سررسید مابقی سفته‌های مشمول تشویق به ماه‌های آخر طبق روال قرارداد انتقال می‌یابد.

۵ - به مدیرعامل سازمان اختیار داده شده است که تا سقف ۲۵۰ میلیون ریال نسبت به بخشودگی جریمه تاخیر اقدام کند و همچنین به واحدهای صنعتی با سرمایه‌گذاری بیش از یک‌هزار میلیارد ریال و اشتغالزایی حداقل یکصد نفر با احتساب اختیارات شرکت‌های استانی مجموعا ۳۰ درصد تخفیف اعطا و پرداخت بخش نقدی حق بهره‌برداری به مدت پنج سال تقسیط می‌شود.

۶ - با تصویب این دستورالعمل، ماده «یک» و تبصره‌های ذیل آن از پیوست شماره «۲» دستورالعمل «بهره‌برداری از زمین، اعیانی و تاسیسات در شهرک‌ها و نواحی صنعتی سال ۱۳۸۷» حذف و مفاد دستورالعمل حاضر جایگزین آن شد.

همچنین یکی دیگر از اقدامات سازمان برای حضور بیشتر سرمایه‌گذاران و برخورد با افراد سودجو، خلع ید زمین‌های راکد و واگذاری آن به دیگر سرمایه‌گذاران است که از بابت اجرای این طرح از نیمه دوم سال ۱۳۸۶ تا پایان سال گذشته، بالغ بر ۹۰۰ میلیارد ریال در اختیار شهرک‌های صنعتی کشور قرار گرفته است.در سال‌جاری تثبیت نرخ زمین در مناطق کمتر توسعه یافته، یکی دیگر از اقدامات سازمان برای جذب سرمایه‌گذاری‌هاست که براساس آن، شهرک‌های صنعتی در مناطق نیمه توسعه‌یافته مجاز هستند به میزان تورم ۵۰ درصد هزینه زمین را دریافت کنند. بجز چهار کلان‌شهر تهران، اصفهان، تبریز و مشهد واگذاری‌ها براساس نرخ تورم اعمال می‌شود. مبنای توسعه‌یافتگی استان‌ها نیز براساس تعریف معاونت برنامه‌ریزی ریاست‌جمهوری از هر استان تعیین می‌شود.

دولت نهم توجه جدی به بحث تولید و صنعت دارد. تنها راهکار قرار گرفتن در مسیر توسعه، استفاده از منابع مختلف در کشور از جمله منابع سرمایه‌ای و هدایت آن در مسیر توسعه و صنعت است و تحقق این امر افزایش درآمد سرانه، ایجاد اشتغال و افزایش درآمد مردم و تولید را در پی خواهد داشت.

*مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران