رشد 40 درصدی سود عملیاتی بیمه پارسیان در سال 88
مجمع عمومی‌عادی سالانه شرکت سهامی بیمه پارسیان هفتم تیرماه امسال با حضور بیش از 75 درصد از صاحبان سهام برگزار شد و صورت‌های مالی منتهی به 29 اسفند 88 به تصویب مجمع رسید.

در این مجمع علی سلیمانی شایسته، رییس هیات‌مدیره شرکت بیمه پارسیان به عنوان رییس جلسه، امیرحمزه شفیعی، مدیر مالی شرکت به عنوان منشی جلسه، سید مجید صانعی و علی اکبر دیلمانی‌زاد نیز به نمایندگی از شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو و شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی نفت به عنوان ناظرین جلسه انتخاب شدند.
حسین کریم‌خان‌زند، مدیر عامل شرکت بیمه پارسیان گزارشی از عملکرد سال مالی منتهی به اسفند 88 بیمه پارسیان ارائه کرد و میزان و نحوه تقسیم سود عملکرد سال 1388 مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در نهایت تقسیم 280 ریال سود به ازای هر سهم به تصویب رسید.مدیرعامل بیمه پارسیان اعلام کرد: تا پایان تیر ماه سال جاری سود سهام افراد حقیقی پرداخت می‌شود.
کریم‌خان زند ضمن اشاره به افتخارات کسب شده توسط بیمه پارسیان افزود: بر اساس رتبه‌بندی ۱۰۰ شرکت برتر ایران که با توجه به حجم فروش شرکت‌ها توسط سازمان مدیریت صنعتی انجام پذیرفته است، بیمه پارسیان به عنوان سومین بیمه موفق کشور و اولین بیمه خصوصی جایگاه ۸۳ را در بین ۱۰۰ شرکت برتر ایرانی به خود اختصاص داده است.
به گفته وی با توجه به اهمیت رضایت خسارت‌دیدگان بیمه‌های خودرو که گروه بزرگی از متعاملین بخش خدمات پس از فروش شرکت را تشکیل می‌دهند، استانداردسازی خدمات در این بخش مدنظر قرار گرفت و شرکت خدمات کارشناسی بیمه خودرو پارسیان که تنها شرکت مستقل خدمات کارشناسی خسارت تخصصی کشور در این حوزه است نیز توانست گواهینامه بین‌المللی مدیریت کیفیت ISO9001:2008 از شرکت IMQ ایتالیا را کسب نماید.
وی ادامه داد: حضور موثر و پیشرو در همایش‌های علمی، از موارد مورد توجه مدیریت شرکت بوده که به یاری خداوند، در این عرصه نیز شرکت به موفقیت‌های قابل توجهی دست یافته است و برای نمونه در شانزدهمین همایش ملی بیمه و توسعه، ۸ مقاله از ۴۸ مقاله متعلق به بیمه پارسیان بوده و سهم قابل توجهی محسوب می‌شود.
کریم خان زند افزود: با توجه به مدیریت مناسب منابع و بهینه‌سازی فرآیندهای صدور مبتنی بر دانش مدیریت ریسک و کنترل ضریب خسارت، به تبع این افزایش درآمد، شرکت توانسته است سود عملیاتی خود را از 55/308 میلیارد ریال در سال 1387 به 06/430 میلیارد ریال در سال 1388، معادل 38/39 درصد افزایش دهد. در نتیجه سود قبل از مالیات شرکت از 77/375 میلیارد ریال به 25/469 میلیارد ریال، معادل 88/24 درصد رشد یافته و در نتیجه سود خالص از 293 میلیارد ریال به 12/387 میلیارد ریال، معادل 12/32 درصد افزایش یافته است.
در مجموع میزان عایدی قبل از مالیات هر سهم شرکت از ۶/۳۴۱ ریال در سال ۱۳۸۷ به ۵/۴۲۶ ریال در سال ۱۳۸۸ افزایش یافته که این موضوع بیانگر رشد ۸۵/۲۴ درصدی در عایدی هر سهم شرکت است.
به گفته وی، مبلغ پرتفوی شرکت در سال 1388 بالغ بر 9/3012 میلیارد ریال بوده است که در مقایسه با عدد 9/2809 میلیارد ریالی سال 1387 به میزان 23/7 درصد افزایش داشته است. میزان خسارت پرداختی شرکت نیز در سال 1388 به 1917 میلیارد ریال رسیده است که به‌‌رغم افزایش 55/15 درصدی نسبت به سال قبل، با توجه به مدیریت صحیح ریسک و کنترل مناسب و فنی ضریب خسارت، افزایش سود عملیاتی شرکت را در پی داشته است.
کریم‌خان‌زند از ورود بیمه پارسیان به بورس در سال جاری خبر داد و گفت: اکثر مدارک مورد نیاز به بورس ارسال شده و مشکل خاصی برای ورود به بورس وجود ندارد. وی رئوس کلی برنامه‌های آتی در راستای برنامه استراتژیک شرکت را تقویت کمی ‌و کیفی شبکه فروش در سراسر کشور، تقویت حوزه بیمه‌های عمر انفرادی، ارتقای فعالیت‌های بازاریابی شرکت در سطح کشور، تقویت زیرساخت‌های ارتباطاتی و اطلاعاتی شرکت، توسعه همکاری‌های بانک و بیمه در راستای بهره‌گیری بیشتر از پتانسیل‌های موجود، توسعه همکاری‌های شرکت با ایران خودرو در راستای بهره‌گیری بیشتر از پتانسیل‌های موجود، توسعه بهره‌گیری از دانش مدیریت ریسک در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌های شرکت و ... اعلام کرد.
روزنامه اطلاعات و دنیای اقتصاد نیز در مجمع عمومی ‌عادی سالانه شرکت بیمه پارسیان به عنوان روزنامه‌های رسمی‌انتخاب شدند.


عملکرد شرکت مستقل از سهامداران
یکی از استراتژی‌های اصلی شرکت در سال‌های اخیر افزایش استقلال پرتفوی شرکت از سهامداران عمده در راستای افزایش پایایی، استقلال و ماندگاری سازمانی بود.
اتخاذ سیاست‌های فروش مختلف، علی‌الخصوص فروش بیمه نامه‌های خرد در سال ۸۸، منجر به پیشی گرفتن افزایش درصد رشد پرتفوی بخش مستقل از بخش مربوط به سهامداران عمده شده است، به طوری که بخش مستقل از سهامداران عمده شاهد رشد ۸/۸ درصدی بوده، اما بخش سهامداران عمده شاهد رشد ۶ درصدی در سال ۸۸ نسبت به سال ۸۷ می‌باشد که همین موضوع منجر به کاهش سهم سهامداران عمده از ۶۸/۵۵ درصد در سال ۸۷ به ۰۳/۵۵ درصد در سال ۸۸ و افزایش سهم بخش مستقل پرتفوی از ۳۲/۴۴ درصد در سال ۸۷ به ۹۷/۴۴ درصد در سال ۸۸ شده است که بیانگر تداوم روند پیاده‌سازی این سیاست و افزایش سهم بخش مستقل پرتفوی شرکت از کل پرتفوی می‌باشد.
کانال‌های فروش و پراکندگی آن در سطح کشور
از جمله مواردی که همواره در برنامه‌های توسعه‌ای شرکت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است، کانال‌های توزیع و فروش می‌باشد. هم‌اکنون شرکت از کانال‌های زیر برای فروش محصولات خود استفاده می‌کند:
− AC یا مجتمع‌های بیمه
− ICDها در شعب بانک پارسیان
− نمایندگان بیمه در قالب نمایندگان حقیقی، حقوقی و شرکت‌های نمایندگی.
بیمه پارسیان در سال ۱۳۸۸ همانند سال‌های گذشته برنامه‌ریزی ویژه‌ای در راستای توسعه شبکه فروش خود کرد که بر اساس آن تعداد نمایندگان شرکت در راستای توسعه سطح تماس با مشتریان در کشور افزایش یافت.
شبکه پرداخت خسارت اتومبیل
شرکت خدمات کارشناسی بیمه خودرو پارسیان در سال ۱۳۸۸ مبلغ ۱۵۴۶ میلیارد ریال را در قالب بیش از ۱۲۵ هزار مورد پرونده خسارت پرداخت کرده است.
در مهرماه 88 شرکت خدمات کارشناسی بیمه خودرو پارسیان، اقدام به استقرار و پیاده‌سازی استاندارد بین‌المللی ISO9001 ویرایش سال 2008 با رویکرد مهندسی مجدد و بهبود فرآیندهای پرداخت خسارت نمود. در همین راستا این شرکت با سرلوحه قرار دادن دو هدف اصلی «افزایش صحت و دقت فرآیند محاسبه و پرداخت خسارت» و «افزایش میزان رضایت دریافت‌کنندگان خسارت بر اساس استانداردهای موردنظر» در خرداد ماه 1389، موفق به اخذ گواهینامه ISO9001:2008 از شرکت IMQ ایتالیا گردید.
طراحی و تدوین مکانیزم‌های ارزیابی و انتخاب محل شعب، طراحی مکانیزم‌های ارزیابی مستمر تعمیرگاه‌ها و تامین‌کنندگان، راه‌اندازی مکانیزم ارزیابی و نظارت بر پرداخت خسارت، تدوین دستورالعمل‌های پرداخت خسارت در حوزه‌های خسارت مالی و جانی و یکسان‌سازی فعالیت‌های پرداخت خسارت در کل شعب، تهیه مکانیزمی جهت طبقه‌بندی شعب، راه‌اندازی مکانیزم سنجش رضایت مشتریان در قالب سه فرمت حضوری، تلفنی و آزاد، بازبینی و به روزآوری چارت سازمانی ستاد و شعب و تهیه و تدوین شرح مشاغل برای کلیه سمت‌ها و استقرار سیستم آموزش مستمر کارکنان از جمله فعالیت‌های انجام شده در طی استقرار این استاندارد بوده است.
* تمدید قرارداد سه جانبه بین شرکت بیمه پارسیان، شرکت ایساکو و نمایندگی‌های مجاز
غالبا اختلاف ناشی از برآورد هزینه نهایی تعمیرگاه با کارشناس بیمه موجب بروز نارضایتی مشتریان می‌شود. شرکت در راستای رفع این موضوع و افزایش رضایت مشتریان، اقدام به برقراری همکاری با نمایندگی‌های مجاز شرکت ایران خودرو نمود و قرارداد این همکاری که از ۲ سال قبل آغاز گردیده است، در سال گذشته نیز تمدید گردید. در قالب این قرارداد مشتریان شرکت بیمه پارسیان می‌توانند فقط با پرداخت فرانشیز مربوطه از جبران کامل خسارت وارده در این مراکز اطمینان حاصل نمایند.


* هوشمندسازی سیستم خسارت
* تمدید قرارداد با سایر شرکت‌های بیمه جهت کارشناسی و پرداخت خسارت با توجه به ظرفیت موجود در شرکت
*توزیع شبکه پرداخت خسارت شرکت در سطح کشور
در راستای سیاست مشتری‌مداری و به منظور ایجاد سهولت جهت دسترسی محلی بیمه‌گذاران و خسارت‌دیدگان، توسعه شعب پرداخت خسارت در برنامه‌های شرکت بوده است و تا کنون ۳۶ شعبه پرداخت خسارت در سراسر کشور تاسیس و راه‌اندازی شده است.
ارزیابی رضایت مراجعان خسارت اتومبیل
با توجه به نقش کلیدی مشتریان در موفقیت یا شکست سازمان و اهمیت رضایت یا نارضایتی آنان، به صورت ادواری از مراجعان به مراکز پرداخت خسارت شرکت بیمه پارسیان نظرسنجی می‌گردد و سطح رضایت آنها از خدمات خسارتی ارائه شده، ارزیابی می‌شود تا تصویری روشن از نقاط قوت و ضعف سازمان در این حوزه ایجاد گردد. سوالات نظرسنجی پیرامون تناسب مبلغ خسارت ارزیابی شده با مجموع خسارت وارده، سرعت انجام فعالیت‌های مختلف فرآیند پرداخت خسارت، نحوه برخورد کارکنان و پاسخگویی ایشان، میزان دانش کارکنان، میزان صحت و دقت انجام فعالیت‌های فرآیند پرداخت خسارت و سهولت دسترسی به مرکز خسارت می‌باشد. در آخرین نظرسنجی انجام گرفته در سطح شعب تهران، میانگین میزان رضایت مشتریان از این شعب ۱۴/۷۸% بوده است.