مجمع سالانه شرکت سرمایه‌گذاری آتیه دماوند برگزار شد - ۹ تیر ۸۶
گروه بورس- مجمع عمومی عادی سالانه شرکت سرمایه‌گذاری آتیه دماوند روز گذشته باحضور 96درصد از سهامداران برگزار شد.

عکس‌ها: سامان دزیانیان
به گزارش خبرنگار ما، صادقی به نمایندگی از بانک صنعت و معدن ریاست مجمع را بر عهده داشت. همچنین ایل‌بیگیان نماینده شرکت سرمایه‌گذاری صنعت و معدن و خانم فاضلی به نمایندگی از لیزینگ صنعت و معدن ناظرین مجمع بودند. دکتر جمالی، مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری آتیه دماوند نیز دبیر مجمع بود.
در این جلسه هیات مدیره مجمع به ارائه گزارش عملکرد آتیه دماوند در سال مالی منتهی به ۲۹اسفند ۸۵ پرداخت. دکتر جمالی با اشاره به پروژه‌های در دست اجرای شرکت گفت: پروژه آپادانا سرام، با ۲۵/۱۱درصد میزان مشارکت، سیمان ساروج اصفهان با ۵/۱۶درصد میزان مشارکت، سرمایه‌گذاری در پروژه GTL با ۲۰درصد میزان مشارکت، طرح فولاد ایسار پارس با ۵درصد مشارکت و طرح مهمانخانه پردیسان تا سقف یک میلیارد ریال سرمایه‌گذاری از جمله مهم‌ترین طرح‌هایی است که سرمایه‌گذاری آتیه دماوند در دست اقدام دارد.مدیرعامل آتیه دماوند افزود: فروش سهام شرکت‌های غیر بورسی نیز به دلیل مشکلاتی که در فروش سال‌های قبل بروز کرده بود و نیز با توجه به شرایط بازار تحقق نیافته است و شرکت در صدد است با رفع مشکلات واگذاری‌های قبلی نسبت به واگذاری در سال جاری اقدام کند.وی یادآور شد: درآمد حاصل از سود سرمایه‌گذاری‌ها در سال ۱۳۸۵ بالغ بر ۳۲۳میلیارد و ۶۳۳میلیون ریال بود که در مقایسه با بودجه مصوب آن حدود ۴/۲ برابر افزایش را نشان می‌دهد.
افزایش مذکور به دلیل احتساب سود دو دوره مالی شرکت لاستیک پارس و سود سال 1385 شرکت‌های لیزینگ صنعت و معدن و شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران است که به دلیل برگزاری مجامع عمومی سال 1385 آنها قبل از مجمع عمومی شرکت سرمایه‌گذاری آتیه دماوند، این شرکت مکلف به شناسایی آن در زمره درآمدهای سال 1385 براساس اصول و استانداردهای مالی شده است.در ادامه این مجمع تقسیم 50 ریال سود خالص به ازای هر سهم مورد تصویب مجمع قرار گرفت. به این ترتیب که بخشی از این سود از محل سود دوره و بخش دیگری از محل سود انباشته تامین خواهد شد.همچنین
بانک صنعت و معدن سرمایه‌گذاری صنعت و معدن، لیزینگ صنعت و معدن، کارگزاری بانک صنعت و معدن و گروه کارخانجات صنعتی و معدنی به عنوان هیات‌مدیره «وآتی» انتخاب شدند. موسسه مالی و خدمات فاطر نیز به عنوان حسابرس شرکت تعیین شد.
برنامه‌های آینده
برنامه‌های آینده شرکت با عنایت به عضویت شرکت در سازمان بورس اوراق بهادار خرید و فروش سهام سایر شرکت‌ها از طریق تشکیل پرتفوی سرمایه‌گذاری است. کوشش می‌شود با استفاده از دانش روز و به کارگیری تکنیک‌های سرمایه‌گذاری حداکثر بازدهی برای صاحبان سهام تامین و سرمایه‌گذاری در سهام آتیه دماوند با امنیت خاطر مواجه شود.
مشارکت با بخش خصوصی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری در راستای اجرای طرح‌های دارای توجیه فنی و اقتصادی و انجام سرمایه‌گذاری‌های اولیه از جمله برنامه‌هایی است که در آینده پیگیری خواهد شد.
فروش شرکت‌های باقیمانده اعم از شرکت‌های برگشتی و یا شرکت‌های انتقالی که تاکنون امکان واگذاری آنها میسر نشده است، از اساسی‌ترین برنامه‌های در دست اجرای هیات‌مدیره شرکت است و در این راستا اقدامات مربوط به فروش شرکت‌های نساجی غرب و ریسندگی فومنات در حال انجام است و آگهی مزایده هر دو شرکت یاد شده به زودی در جراید منتشر خواهد شد.
تاریخچه و وضعیت کلی شرکت
بانک صنعت و معدن به منظور اداره و واگذاری سهام خود در شرکت‌های تابعه تشکیل شرکت مادر (هلدینگ) را در سال ۱۳۸۰ مورد بررسی قرار داده و در هیات‌مدیره بانک تصویب نمود.
مراحل تدوین اساسنامه شرکت سرمایه‌گذاری آتیه دماوند و تشکیل هیات موسس در سال 1381 انجام و شرکت در تاریخ 14 اسفند 1381 تحت شماره 185658 در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید. فعالیت عملی شرکت در تاریخ 14 مرداد ماه 1381 با تشکیل جلسه هیات‌مدیره آغاز شده است.
موضوع شرکت
سرمایه‌گذاری و مشارکت در شرکت‌ها، مجتمع‌ها و طرح‌ها اعم از تولیدی و بازرگانی و خدماتی به منظور ایجاد، راه‌اندازی، بهره‌برداری و توسعه این گونه واحدها و همچنین تدوین معیارها و روش‌های لازم به منظور اداره، اصلاح، توسعه واحدهای مزبور، تشویق و تسهیل امر سرمایه‌گذاری و اداره خدمات مشاوره‌ای و مدیریتی با اشخاص حقیقی و حقوقی، انجام
هر گونه فعالیت مجاز در رابطه با تحقق اهداف پیش‌بینی شده در اساسنامه. استقراض و استفاده از هر گونه تسهیلات مالی و اعتباری بانک‌ها و سایر اشخاص اعم از حقیقی و یا حقوقی داخلی و یا خارجی، در چارچوب قوانین و مقررات جاری کشور و استفاده از ابزارهای مالی در چارچوب قوانین و مقررات جاری در بازارهای داخلی و بین‌المللی، خرید و فروش، پذیره‌نویسی و اداره سهام شرکت‌ها و سایر اوراق بهادار، تصدی اعمال تمام و یا بخشی از حقوق و مسوولیت‌های مالکانه سهام و وکالت و یا نمایندگی از طرف اشخاص ثالث، اخذ هر گونه نمایندگی و ایجاد شعبه و اعطای نمایندگی در داخل و خارج از کشور مبادرت به کلیه معاملاتی که به طور مستقیم و یا غیرمستقیم برای تحقق اهداف شرکت لازم بوده و یا در جهت اجرای فعالیت‌های مربوط به موضوع شرکت ضرورت داشته باشد.
سرمایه شرکت و تغییرات آن
به موجب صورتجلسه ۱۰ تیرماه ۱۳۸۲ مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام سرمایه شرکت از مبلغ سه میلیارد ریال به یک هزار میلیارد ریال افزایش یافت و مقرر شد افزایش سرمایه مذکور در دو مرحله و از محل مطالبات بانک صنعت و معدن صورت گیرد. بدین ترتیب سرمایه شرکت در مرحله اول تا مبلغ ۶۵۰میلیارد‌ریال و در نهایت به مبلغ یک هزار میلیارد ریال افزایش یافت و در سال مالی ۱۳۸۲ در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید.
فعالیت‌های مالی
فعالیت‌های مالی شامل فروش سرمایه‌گذاری‌ها اعم از سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بورسی و سرمایه‌گذاری در شرکت‌های غیربورسی، کسب درآمد حاصل از سود سرمایه‌گذاری‌ها در شرکت‌های سرمایه‌پذیر، کسب درآمد ناشی از کارمزد اقساط ثمن معامله و تسهیلات اعطایی به شرکت‌‌های فروش رفته و احتساب درآمدهای غیرعملیاتی است. فروش سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بورسی در دوره مورد گزارش، به دلیل وضعیت خاص حاکم بر بازار سرمایه، عدم تمایل سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در بورس به دلیل کاهش شدید قیمت سهام و کاهش بازده سرمایه‌گذاری در بورس در مقایسه به سنوات قبل مطلوبیت چندانی نداشته است. هر چند در دوره منتهی به سال ۱۳۸۵ سهام ۹۵ شرکت مورد خرید و فروش قرار گرفته و منجر به فروش ۲۱۵۸۹میلیون‌ریال از سهام ۳۴ شرکت و خرید ۱۳۰۸۵۱میلیون ریال از سهام ۶۱ شرکت شده، لیکن در مقایسه با آنچه که از یک شرکت سرمایه‌گذاری با پرتفویی به ارزش ۱۵۵۰میلیارد‌ریال مورد انتظار است.
عملیات خرید و فروش سال 1385 کمتر از انتظار می‌باشد و امیدوار است با اتخاذ تدابیر مناسب از سوی مسوولان ذی‌ربط، بازار سرمایه از وضعیت مناسبی برخوردار شود تا امکان فعالیتی درخور برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری فراهم شود. درآمدهای ناشی از کارمزد اقساط ثمن معامله و تسهیلات اعطایی به شرکت‌های فروش رفته مبلغ 41639میلیون ریال است و در مقایسه با رقم پیش‌بینی شده با 66درصد کاهش مواجه شده است.
بهای تمام شده سرمایه‌گذاری‌های فروش رفته مبلغ ۲۰۳۶۴میلیون‌ریال است و به منظور کاهش ارزش سرمایه‌گذاری‌ها اعم از شرکت‌های بورسی و دیگر شرکت‌هایی که در سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت طبقه‌بندی شده است، مبلغ ۱۲۴۹۴۴میلیون ریال ذخیره در حساب‌ها منظور شده مضافا اینکه مبلغ ۷۰۷۳۵میلیون ریال ذخیره منظور شده در حساب‌ها جهت سرمایه‌گذاری و در شرکت‌های صنایع پوشش در زمان فروش شرکت مذکور پس از استرداد شرکت در سال ۱۳۸۵ به‌رغم افزایش ارزش زمین و ساختمان شرکت‌های یاد شده، در سال‌های اخیر به همان میزان در حساب‌ها محفوظ شده است.