تاریخچه فعالیت شرکت 1- کلیات شرکت گسترش صنایع نورد فولاد در تاریخ دوم شهریورماه 1362 به صورت شرکت سهامی خاص تأسیس شده و طی شماره 48968و با شناسه ملی 10100941473 در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسیده است.
بـه موجب صورتجلسه مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ ۲۷ فـروردین سال ۱۳۶۵ ادامه اجرای طرح صنایع جنبی مس به این شرکت واگذار و نـام شرکت به شرکت صنایع مس شهید بـاهنر (سهامی خاص) تبدیل گردید. شرکت در تاریخ ۱۸ مرداد ۱۳۷۴ به شرکت سهامی عام تبدیل و در ۱۰ آبانماه سال ۱۳۷۴ در سازمان بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده است. مرکز اصلی شرکت در تهران و کارخانه آن واقع در کرمان می‌باشد.

2- فعالیت اصلی شرکت
موضوع فعالیت شرکت طبق ماده دو اساسنامه عبارت است از: تولید انواع فرآورده‌های مسی و آلیاژهای مسی و برنجی شامل لوله‌های مسی، مفتول و مقاطع مختلف برنجی، ورق و تسمه مسی، ورق و تسمه آلیاژ مس و نیکل و سایر آلیاژهای مسی و برنجی، واردات ماشین‌آلات و لوازم، مواد اولیه هرنوع کالای مجاز برای کارخانجات و بخش‌های تولیدی، صادرات تولیدات شرکت و کالاهای مجاز و هرنوع فعالیت مجاز بازرگانی در ارتباط با موضوع شرکت می‌باشد.
به موجب پروانه بهره‌برداری شماره ۸۰۴۷۷/۹۰ مورخ ۲۱/۱۲/۹۰ که توسط وزارت صنایع صادر شده، ظرفیت بهره‌برداری از کارخانجات شرکت با ظرفیت ۷۷.۵۰۰ تن تعیین گردیده است.

درخشش «مس باهنر» در صنعت
مدیر عامل شرکت صنایع مس شهید باهنر در این جلسه ضمن اشاره به این مطلب که حدود ۳۰۰ کارخانه تولیدی مواد اولیه خود را از صنایع مس با هنر تامین می‌کنند، تصریح کرد: افتخار داریم در سال ۱۳۹۱ که بنام سال «تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی» مزین بوده است؛ علیرغم نوسانات نوسانات و تحریم‌ها و شرایط اقتصادی موجود کشور که باعث سردرگمی ‌بازار و صنایع در برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری در تولید گردیده بود؛ با تلاش و همیاری متخصصان و مدیران و کلیه کارکنان عزیز شرکت و صد البته اعتماد و اطمینان شما سهامداران محترم؛ ضمن تحقق ۳۱۷ ریال سود برای هر سهم در راستای تداوم گردش چرخه‌های صنعت مس در کشور تلاش کرده‌ایم. تلاشی که ۵۰۰۰ نفر به‌طور مستقیم و حداقل ۱۰۰ هزار نفر به‌طور غیرمستقیم در کنار ارزش افزوده حاصل از آن امرار معاش می‌کنند. وی افزود: البته تحقق این امر در شرایطی بود که متاسفانه تامین مواد اولیه و افزایش سهمیه از طرف شرکت ملی مس ایران تاکنون با مشکلاتی مواجه بوده است.
رستمی تاکید کرد: با توجه به محدودیت‌های اعلام شده؛ شرکت در سال گذشته توانست ضمن تولید ۳۰,۹۶۷ تن از محصولات مسی و برنجی سود مناسبی را کسب کند.
وی یاد آور شد: تولید ۹۱ «فباهنر» در مقایسه با چند سال گذشته بی‌سابقه بوده است به طوری که در سال گذشته بی‌سابقه بوده است به طوری که در سال گذشته با همیاری متخصصان این شرکت شاخص‌های زیر محقق شده است:
۱- دستیابی به رکورد بی نظیر فروش ، بالغ بر ۵۰۰۰ میلیارد ریال
2- رشد سود عملیاتی 55 درصدی شرکت در مقایسه با سال قبل, (سود عملیاتی سال 91 معادل 557.637 میلیون ریال و سود عملیاتی سال 90 معادل 705.409 میلیون ریال می‌باشد)
3- تولید محصولات با ارزش افزوده بالا و کسب سود مناسب برای سهامداران
4- راه‌اندازی و بهره‌برداری از کارخانه مطلس (سکه زنی)
5- اخذ لوح تقدیر جشنواره ملی بهره‌وری از اتاق بازرگانی ایران
6- اخذ گواهینامه‌های سیستم مدیریت کیفیت 9001 ISO و 14001 ISO و 18001 OHSAS از شرکت توف نورد آلمان
7- حفظ جایگاه رهبری صنعت در بازارکشور

چالش های پیش رو
مدیر عامل شرکت صنایع مس شهید باهنر درباره چالش‌های درونی و بیرونی متعددی که در سال گذشته شرکت با آن مواجه بود نکاتی را عنوان کردکه اهم آن به شرح ذیل می‌باشد:
۱- واردات از کشور‌های همسایه بخصوص ترکیه به علت چند نرخی شدن ارزو سوء استفاده واسطه‌ها از این فضا.
۲- سیاست‌های انقباضی بانک‌ها
۳- تغییر سیاست‌های اقتصادی دولتی و بلا تکلیفی صنایع در تصمیم گیری .
۴- کاهش تولید صنایع بزرگ مانند خودرو سازی.
۵- عدم ثبات قیمت و افزایش ریسک خرید کالا.
۶- بدهی وزارتخانه‌ها به شرکت‌های تولیدی .
۷- مشکلات صادرات و افزایش ریسک دریافت وجه به علت تحریم‌ها.
۸- مشکلات واردات در تامین مواد اولیه و قطعات مورد نیاز کارخانجات.
9- وجود رقبای داخلی.
10- کاهش ظرفیت تولید به دلیل کمبود مواد اولیه.
11- افزایش تحریم‌های اعمال شده توسط اتحادیه اروپا
12- تهدید‌های بانک ایران واروپا جهت تسویه بدهی‌های ارزی معوقه
وی خاطر نشان کرد: بنا به دلایل یادشده، مقدار تولید و فروش شرکت نسبت به سال قبل با کاهش مواجه شده است و به اعتقاد هیات مدیره در شرایط کنونی و با توجه به حجم عظیم تحولات جهانی بخصوص شرایط اقتصادی موجود در کشور به یکی از چالش‌های اساسی در کسب کار تبدیل شده است.
وی افزود: بنظر می‌رسد جهت خروج از این بحران، بایستی شوک جدیدی به بازار وارد شده و یا با تزریق نقدینگی توسط بانک مرکزی به صنایع تولیدی، برای کوتاه مدت مشکل رفع شود، در چنین فضایی بدون شک سازمان‌ها می‌توانند به حیات و رشد روز افزون خود امیدوار باشند و با شناسایی فرصت‌ها کاهش تنش‌ها و بهبود عملکردها و به کارگیری از تمامی ‌ظرفیت‌های موجود و یا غلبه بر نگرانی‌ها و هراس‌های بی‌دلیل، به پیش بروند.
رستمی گفت: در این راستا هیات مدیره شرکت رویکردهای کلیدی را در سال 1392 در دستور کارخود قرارداده که عبارتند از :
1- افزایش ظرفیت تولید با استفاد از بازسازی و تکمیل پروژها ( لوله مسی و مطلس)
2- متناسب سازی قیمت‌های فروش محصولات صادارتی
3- کاهش ضایعات
4- بهبود در کیفیت تولیدات و رضایت مندی مشتریان
۵- ارتقاء بازار یابی و مهندسی فروش وتوسعه بازار‌های داخلی و صادراتی
۶- ارتقاء IT و بهبود سیستم‌های مدیریتی
۷- افزایش انگیزه کارکنان با ارائه مشوق‌های انگیزشی
۸ - ایجاد ارتباط مناسب بامشتری و پاسخگویی به نیاز آنها
۹- توسعه برون سپاری فرآیند‌های پشتیبانی
۱۰- توجه و عزم جدی در ساخت داخل نمودن قطعات مصرفی

چشم‌انداز:
-کسب سهم مناسب در بازارهای جهانی محصولات نیمه ساخته مسی طی 5 سال آینده به عنوان شرکتی معتبر در تولید محصولات نیمه ساخته مسی و آلیاژ‌های آن.

ماموریت شرکت صنایع مس شهید باهنر
- شرکت صنایع مس شهید باهنر به عنوان یک بنگاه اقتصادی، بزرگترین تامین‌کننده نیازهای صنایع کشور به محصولات مسی و آلیاژ‌های آن است و برای توسعه سهم خود در بازار جهانی تلاش می‌کند.
- ماموریت ما کسب رضایت مشتری با تولید و تحویل به موقع محصولاتی با کیفیت برتر قابل اعتماد و با بهای مناسب است.
ارزش‌های بنیادی شرکت صنایع مس شهید باهنر:
ما با حرکت در جهت تحقق ماموریت و رضایت صاحبان سهام ، خود را ملزم به رعایت ارزش‌های زیر می‌دانیم:
رعایت کرامت انسانی و توانمند سازی منابع انسانی
کسب رضایت و وفاداری مشتریان
رعایت انصاف با تامین کنندگان
استفاده از دانش و فناوری روز
بهبود مستمر فرآیند‌ها (ایمنی، بهداشت، محیط زیست و کیفیت)

راهبردهای سال ۱۳۹۲
1- توسعه بازار‌های داخلی و صادراتی با ارتقاء مدیریت بازاریابی
2- تمرکز بر تولید محصولات با ارزش افزوده بالا، محصولات متمایز و محصولات دستمزدی
3- افزایش بهره وری منابع (با تکیه بر برون‌سپاری فعالیت‌ها و فرآیندها، کاهش ضایعات، ارتقاء حوزه مدیریت منابع انسانی، بهبود سیستم نگهداری و تعمیرات، تامین و ساخت داخل قطعات و تجهیزات، مدیریت انرژی و استقرار سیستم‌های مدیریتی نوین)