گروه مسکن- الهام علاقه‌بندان: درست 100متر بالاتر از تقاطع خیابان اقدسیه و پاسداران، روبه‌روی پارک نیاوران یا نیورون سابق بنایی واقع شده که نام کنونی آن فرهنگسرای نیاوران با 110هزار متر‌مربع مساحت است.

بنایی که به نظر چندان قدمت ندارد و عمرش به ۳۰سال می‌‌رسد.
ساخت این بنا که توسط کامران دیبا و همکارانش صورت گرفته، در سال 1355 آغاز و یک‌سال بعد یعنی سال 1356 به پایان رسیده است.
فرهنگسرای نیاوران که امروز مکانی است برای ترویج فرهنگ و برگزاری کلاس‌های آموزشی، اجرای موسیقی زنده، نمایش فیلم و تئاتر و... روزگاری به عنوان دانشکده هنر و زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می‌کرد فرهنگسرای نیاوران طی مدت زمان ده سال در فاصله سال‌های ۶۴ تا ۷۴ به عنوان دانشکده هنر و معماری زیرنظر وزارت ارشاد فعالیت می‌کرد و از سال ۷۴ به بعد هم با مجوز این وزارتخانه مجوز رسمی برای فرهنگسرا دریافت کرد و از همان زمان با همین عنوان شروع به فعالیت کرد.


در حال حاضر ریاست این مجموعه بر عهده دکتر سیدمحمد فدوی قرار دارد.
محل قرارگیری فرهنگسرای نیاوران از نظر اقلیمی آب و هوای معتدل کوهستانی دارد و به همین دلیل و وجود بادهای شمال، معماری فرهنگسرا به صورت شرقی و غربی طراحی شده است.
نورگیری این بنا از ۴طرف صورت می‌گیرد. سازه این بنا از بتن مسلح است، همچنین در زیباشناختی این ساختمان طراح با ترکیبی میان بافت بتن و سنگ و به‌کارگیری سنت‌های ایرانی توانسته ساختاری جدید از معماری سنتی و مدرن خلق نماید.
سردر ورودی فرهنگسرای نیاوران به صورت متقارن طراحی شده و به عنوان پیش ورودی برای دسترسی به در اصلی فرهنگسرا است، سردر فوق برگرفته از ساختار فضای هشتی در معماری سنتی است و یادآور خانه‌های قدیمی اندرونی و بیرونی با حیاط بزرگ و حوضچه‌های استخر مانند است. سمت راست در ورودی، اتاق نگهبانی قرار گرفته است.
دسترسی به ساختمان‌های اصلی از طریق پله‌ها صورت می‌گیرد و از سویی دیگر سکوها و شمشادها در دو سوی پله چون یک نشان، هدایتگر مخاطب به سمت ساختمان اصلی است.
در عین حال برای ورود به حیاط مرکزی باید از طریق یک قالب فلزی که به شکل سر در ورودی است، عبور کنید.
حیاط مرکزی فرهنگسرا یکی از نمودهای سنتی است که در این بنا مورد استفاده قرار گرفته، این قسمت دارای دو باغچه است، همچنین تمام درب‌های مختلف ساختمان به سمت حیاط مرکزی باز می‌شود.


در حیاط مرکزی فرهنگسرا دو ساختمان قرار گرفته، در سمت چپ ساختمان شماره یک که شامل ۲طبقه است، طبقه اول سالن آمفی‌تئاتر ایست که به عنوان سینما از آن استفاده می‌شود.
سالن آمفی‌تئاتر دارای یک ورودی یا سرسرا است.
افرادی که می‌خواهند به داخل سالن بروند اول به داخل یک سالن انتظار وارد می‌شوند و بعد به درون این سالن می‌روند.
سمت راست، ساختمان شماره دو قرار دارد که به وسیله چند پله به نگارخانه و ساختمان‌های اداری منتهی می‌شود.
پیش از ورود به نگارخانه یک هشتی قرار گرفته و از این طریق امکان ورود به رستوران و نگارخانه مهیا است.
برای ورود به نگارخانه یک راهروی چرخشی هدایت‌کننده به طرف جلو قرار گرفته که از آن به عنوان بخشی از نگارخانه استفاده می‌شود.
نگارخانه از ۵ نیم طبقه تشکیل شده که از سه نیم‌طبقه به عنوان سالن اصلی استفاده می‌شود.
کتابخانه یکی از قسمت‌های فرهنگسرای نیاوران است که شامل درب ورودی، سالن ورودی، مراجعه و تحویل، مخزن کتاب و سالن مطالعه است.
کتابخانه فرهنگسرای نیاوران از سال ۵۷ در مساحت ۲۵۰مترمربع و همزمان با افتتاح کار این مرکز شروع به کار کرده است.
این کتابخانه از همان ابتدا دارای منابع بسیار غنی در حوزه هنر و شرق‌شناسی بوده است.
این کتابخانه در‌حال‌حاضر مجموعه قابل‌توجهی کتب فارسی و لاتین در کلیه حوزه‌های هنر فارسی و لاتین از جمله معماری، مجسمه‌سازی، موسیقی، نقاشی و ... را دارا است.
هم‌اکنون فرهنگسرای نیاوران یکی از ابنیه نه‌چندان تاریخی شمال پایتخت محسوب شده و به دلیل قرار داشتن سینما و سالن آمفی‌تئاتر برای مردم، این منطقه یکی از جاذبه‌های گردشگری محسوب می‌شود.
منبع: اطلاعات دریافتی از روابط‌عمومی فرهنگسرا و اینترنت