نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 20 خرداد

اعلام نام چهار بانک لغو مجوز شده

کدخبر: ۴۱۸۱۱۴
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 20 خرداد در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
اعلام نام چهار بانک لغو مجوز شده

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

20 خرداد 1351؛ حمایت اوپک از ملی شدن نفت عراق

سازمان کشورهای صادرکننده نفت در پایان دو جلسه پی‌در‌پی که روز جمعه به‌طور فوق‌العاده در بیروت تشکیل شد، اعلامیه‌ای منتشر کرد و ضمن آن بر اقدام دولت عراق در ملی کردن شرکت نفت عراق (ایپک) صحه گذاشت.

در اعلامیه اوپک تاکید شده که دولت عراق این اقدام را بر مبنای حقوق حاکمیت ملی و به خاطر حفظ منافع حقوق حاکمیت ملت عراق انجام داده است.

اوپک در بیانیه خود خاطرنشان کرده است که شرکت‌کنندگان در کنفرانس فوق‌العاده این سازمان در بیروت قبلا سخنان دکتر حمادی وزیر نفت عراق درباره مذاکراتی که چندی پیش بین عراق و ایپک انجام شد و شکست آن منجر به ملی کردن نفت عراق شد، استماع کرده بودند.

دکتر حمادی، وزیر نفت عراق اظهار کرد که اوپک در کنفرانس فوق‌العاده خود اقدامات دولت عراق را در مورد ملی کردن نفت این کشور به‌طور دربست تایید کرده و این اقدام به اتفاق آراء در کنفرانس اوپک مورد پشتیبانی قرار گرفته است.

ارثیه سیدضیا 44 میلیون تومان برآورد شد

دارایی 174 میلیون ریال مالیات میراث تعیین کرد. وزارت دارایی از ماترک سیدضیاء‌الدین نخست‌وزیر اسبق حدود 174 میلیون ریال مالیات بر ارث مطالبه کرد.

ماموران وزارت دارایی ارثیه سیدضیاء‌الدین را 440 میلیون ریال تخمین زده‌اند که رقم عمده این ثروت ارزش مستحدثات و تاسیسات کشاورزی و مرغداری سعادت‌آباد «اوین» می‌باشد.

سیدضیاء‌الدین سال گذشته فوت کرد و هنگام مرگ 80 سال داشت، دوران نخست‌وزیری وی در سال 1299 بیش از سه ماه به طول نکشید و دارای 2 همسر و 3 فرزند بود که چندی پس از مرگ، فرزند چهارم سیدضیاء‌ نیز متولد شد.

وزارت دارایی هم‌اکنون برای مالیات بر ارث نخست‌وزیر اسبق برگ تشخیص صادر کرده و به موجب قانون بازماندگان وی می‌توانند چنانچه نسبت به رقم مورد تشخیص اعتراضی داشته باشند با مدارک مستدل به دارایی تسلیم دارند.

میزان مالیات بر ارث سیدضیاء‌الدین فعلا در مرحله تشخیص می‌باشد و پس از رسیدگی مجدد قطعی خواهد شد.

نخستین اعتبار ایران به یک کشور خارجی

 ایران برای نخست‌بار برای صدور کالاهای صنعتی خود به لهستان اعتباری در اختیار این کشور قرار می‌دهد. متقابلا لهستان نیز آمادگی خود را برای شرکت در برنامه عمرانی پنجم به اطلاع وزیر اقتصاد ایران رساند و ضمنا اعتباری در اختیار ایران گذارد.

مذاکرات بازرگانی و اقتصادی ایران و لهستان سرانجام پس از 5 روز بعد از ظهر پنج‌شنبه گذشته پایان یافت و در صورت مذاکراتی که به امضا وزیر اقتصاد ایران و نائب نخست‌وزیر این کشور رسید، لهستان تمایل خود را به خرید کشتی‌های تجارتی از لهستان اعلام داشتند.

نائب نخست‌وزیر لهستان آمادگی کشور خود را برای خرید این نوع کالاها ابراز داشت و وزیر اقتصاد ایران موافقت اصولی ایران را با دادن اعتبار مخصوص برای خرید کالاهای صنعتی مصرفی و بادوام ساخت ایران به لهستان اعلام کرد.

قرار شد مبلغ اعتبار و شرایط آن و همچنین فهرست کالاهایی که شامل این اعتبار خواهد شد در اجلاسیه بعدی کمیته مشترک وزیران دو کشور برای توافق بین طرفین مطرح شود.

این اولین باری است که ایران اعتبار مخصوصی برای فروش کالاهای صنعتی خود در اختیار کشورهای دیگر قرار می‌دهد.

فروش 5 هزار دستگاه یخچال جنرال به پاکستان

قراردادی بین آقایان مهندس ایرج بهبهانی، مدیرعامل شرکت سهامی صنعتی جنرال و آقای اقبال ریزوی، رئیس کمپانی یونایتد الکترونیک پاکستان در اداره مرکزی توسعه صادرات ایران برای فروش پنج هزار دستگاه یخچال ساخت کارخانجات صنعتی جنرال با حضور آقای ارسطو ایرانی معاون اداره و آقای تدسکو معاون مدیرعامل کمپانی وستینگاوس منعقد شد.

پنج هزار دستگاه یخچال در اندازه‌های 7 و 10 فوت خواهد بود که تحویل آن پس از بسته‌بندی مخصوص از اوایل تیرماه از طریق بندر خرمشهر به پاکستان حمل خواهد شد.

مهندس ایرج بهبهانی اظهار کرد: قرارداد دیگری با آقای ریزوی در دست تهیه است که با همکاری فنی متخصصان کارخانجات وستینگاوس آمریکا که مطلقا با شرکت سهامی صنعتی جنرال همکاری دارند، کارخانه‌ای برای مونتاژ محصولات جنرال در پاکستان تاسیس شود.

20 خرداد 1361؛ تشریح روند دستیابی به خودکفایی در صنعت پتروشیمی

معاون وزارت نفت در آستانه سفر به چند کشور اروپای شرقی و ترکیه گفت: در رژیم وابسته گذشته همواره سعی می‌شد از تکنولوژی پیچیده که اداره آن به عهده خارجیان بود و وابستگی را در کلیه زمینه‌ها در حد وسیعی به‌وجود می‌آورد، استفاده شود.

مهندس طاهری افزود: پس از به ثمر رسیدن  انقلاب اسلامی ایران در شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز مطالعات و بررسی‌هایی انجام شده تا بتوان با استفاده از تکنولوژی ساده و با کمک نیروهای متعهد و خلاق داخلی این صنعت عظیم را توسعه داده در زمینه‌های مختلف آن به مرحله خودکفایی رسید.

وی افزود: هدف ما همکاری با کشورهای دوست که دارای تکنولوژی نسبتا ساده هستند می‌باشد تا تکنولوژی مربوط به این صنعت را به برادران ما نیز انتقال دهند و انشاء‌الله امیدواریم در اتیه‌ای نه چندان دور موفق شویم به مرحله خودکفایی واقعی برسیم: بنابراین با استفاده از تکنولوژی کشورهای دوست به جای ادامه وابستگی گذشته و گسترش روزافزون آن خواهیم توانست براساس برنامه‌ریزی دقیق و صحیح سریعا در جهت قطع وابستگی گام برداریم.

20 خرداد 1371؛ تشریح اختلافات مالی ایران و ایتالیا

مجید هدایت‌زاده، سفیر ایران در ایتالیا ضمن اشاره به روند رو به گسترش روابط اقتصادی ایران و ایتالیا، آمادگی ایران را برای برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور اعلام کرد.

وی که در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با حضور مدیرکل امور اقتصادی وزارت امور خارجه ایتالیا، سفیر جدید ایتالیا در تهران و چند تن از مسوولان موسسه مطالعات آسیای وزارت خارجه ایتالیا سخن می‌گفت: با اشاره به اختلافات مالی دو کشور در مورد طرح بندر شهید رجایی بندرعباس و هلی‌کوپترهای «اگوستا» گفت: روند روابط دو کشور، به حدی گسترش یافته است که اختلاف‌های جزئی نمی‌تواند مشکلی در این راه ایجاد کند.

سفیر ایران در عین حال احترام به قراردادها را پایه اعتماد و توسعه روابط دو کشور عنوان کرد و گفت: متاسفانه آنقدر که در مورد اختلاف‌های مالی بندر شهید رجایی سخن رانده شده است، در مورد دیگر قراردادها مثل قرارداد شرکت اگوستا و عدم‌تعهد طرف ایتالیایی مطلبی گفته نمی‌شود.

گفتنی است؛ قرارداد ایران و شرکت اگوستا برای خرید 11 فروند هلی‌کوپتر و قطعات یدکی، قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به امضا رسیده بود که بعد از پیروزی انقلاب به ایران تحویل داده نشد. دولت ایتالیا با وجود آنکه سال گذشته مجوز اجرای قرارداد را صادر کرد، اما این قرارداد به دلیل شرکای آمریکایی شرکت مذکور، هنوز به اجرا درنیامده است. در مورد بندر شهید رجایی نیز مبلغی حدود 200 میلیون دلار باید ازسوی ایران به طرف ایتالیایی پرداخت شود که به خاطر مسائل فنی به تعویق افتاده است.

20 خرداد 1381؛ آغاز بهره‌برداری از راه‌آهن دو خطه تهران – مشهد پس از 8 سال

بهره‌برداری از مسیر راه‌آهن دو خطه تهران – مشهد با حضور  سیدمحمد خاتمی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

رئیس‌جمهور در مراسم افتتاح این مسیر 926 کیلومتری با اشاره به امنیت، اطمینان خاطر، سلامت و صرفه اقتصادی سفر با قطار گفت: جمهوری اسلامی ایران با گستردگی فراوانی که دارد و موقعیت ممتاز و بی‌نظیر جغرافیایی خود باید اهتمام به توسعه حمل‌و‌نقل ریلی را جزو اولویت‌ها مهم مدیریت و برنامه‌ریزی خود قرار دهد.

خاتمی افزود: این از یک سو آسیای میانه، قفقاز و اروپا به خلیج فارس و دریای عمان متصل می‌کند و ازسوی دیگر راه ارتباطی شرق به غرب است.

وی ادامه داد: با این وجود هنوز از ظرفیت ترانزیتی ویژه خود استفاده کاملی نکرده‌ایم و شرط بهره‌برداری از این موقعیت، داشتن راه‌های مواصلاتی مناسب و ازجمله شبکه ر اه‌آهن گسترده است.

وی گفت: درحالی‌که بسیاری از کشورهای دنیا به ازای هر کیلومتر مربع از مساحت خود بین 10 تا 100 متر راه‌آهن دارند، اصلا پسندیده نیست که در کشور ما به ازای هر کیلومتر مربع کمتر از 4 متر شبکه ریلی کشیده شده است.

خاتمی بیان کرد: امیدواریم با به راه افتادن مسیر استراتژیک بندرعباس به سرخس که مسیر فعلی را حدود 1000 کیلومتر کاهش می‌دهد و نیز مسیر اصفهان به تهران، ‌غرب به تهران و محور شمال و طرح‌هایی از این دست از امکانات وسیله‌ای سالم، سریع و امن بیشتر استفاده کنیم و در صرفه‌جویی سوخت فسیلی و بهبود محیط زیست گام‌های بیشتری برداریم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: اهمیت دو خطه شدن مسیر راه‌آهن تهران – مشهد که 8 سال به طول انجامید در استفاده از دانش فنی و تخصص کارشناسان داخلی است.

حمایت دولت ایران از سرمایه‌گذاری‌های خارجی

معاون بین‌الملل وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: جمهوری اسلامی ایران و مقررات تصویب‌شده نسبت به آنچه که در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی تعهد می‌کنند، کاملا پایبند است، بنابراین جای هیچ‌گونه نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

خزاعی به تبصره دو ماده 4 قانون حمایت‌های حقوقی از سرمایه‌گذاری اشاره و تصریح کرد: طبق این ماده چنانچه وضع قوانین یا مصوبات موجب ممنوعیت یا توقف اجرای موافقت‌نامه‌های مالی پذیرفته‌شده در چارچوب این قانون باشد، دولت زیان حاصل، حداکثر تا سقف اقساط سررسیدشده را تامین و پرداخت می‌کند.

وی با اشاره به حمایت‌های اقتصادی قانون از سرمایه‌گذاری خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری خارجی حق دارد سود سهام خود را به ارز (با نرخ بازار) خارج کند، همچنین سرمایه‌گذار جبران خسارت ناشی از ملی شدن و مصادره را دریافت خواهد کرد و حمایت‌هایی مانند قابل‌انتقال بودن پرداخت‌ها و تضمین پرداخت خسارت در صورت وضع قوانین جدید برای سرمایه‌گذاری متصور است.

آقای خزاعی گفت: طبق ماده 12 قانون سرمایه‌گذاری، نرخ ارز مورد عمل به هنگام ورود یا خروج سرمایه خارجی و همچنین همه انتقالات ارزی در صورت تک‌نرخی بودن ارز همان نرخ رایج در شبکه رسمی کشوری و در غیر این صورت نرخ آزاد روز (به تشخیص بانک مرکزی) خواهد بود.

20 خرداد 1391؛ اعلام نام چهار بانک لغو مجوز شده

بانک مرکزی برای تقویت بخش نظارت، یک اتاق فکر با عنوان «کمیسیون مقررات و نظارت موسسات اعتباری» تشکیل داد. بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به بانک‌های دولتی، غیردولتی، شرکت دولتی پست بانک و موسسه اعتباری توسعه تشکیل «کمیسیون مقررات و نظارت موسسات اعتباری» در بانک مرکزی را اعلام کرد.

تشکیل این کمیسیون در بانک مرکزی در حالی رخ می‌دهد که معاون نظارتی بانک مرکزی، ابراهیم درویشی چندی پیش از نیاز به نظارت هرچه بیشتر بر فعالیت‌های موسسات مالی و اعتباری خبر داده بود.

درویشی با بیان اینکه بسیاری از این موسسات بدون مجوز بانک مرکزی و با تصمیم برخی از وزارتخانه‌ها شروع به فعالیت کرده‌اند، گفته بود: بانک مرکزی تنها وارث این نابسامانی‌ها در نظام بانکی بوده است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، درویشی بانک‌های آریا، آرین، شرق و تات را چهار بانک لغو مجوز شده توسط معاونت نظارتی بانک مرکزی عنوان کرد و از لزوم ادغام برخی از موسسات مالی و اعتباری در بانک‌ها برای ادامه فعالیت خبر داد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید